در گفت‌وگو با مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور و کمیسر عالی آژانس پناهندگان سازمان ملل در ایران مطرح شد:

با منابع مالی محدود مواجهیم/ نمی‌توان تمامی پناهندگان را مورد حمایت بیمه سلامت قرار داد

۱۳۹۸/۰۹/۱۹ - ۰۵:۵۳:۲۶
کد خبر: ۹۳۴۳۵۳
با منابع مالی محدود مواجهیم/ نمی‌توان تمامی پناهندگان را مورد حمایت بیمه سلامت قرار داد
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور گفت: هر چند در شرایطی مطلوبی قرار نداریم اما با توافقاتی که در این خصوص با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت گرفته، تمامی توان خود را به کار گرفته ایم تا این طرح حمایتی قطع نشود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بیمه سلامت اتباع خارجی در ایران از جمله خدماتی است که برای پناهندگان مجاز در ایران ارائه می‌شود. این طرح از سال 1393 به مرحله اجرا رسید و تا به این لحظه بیش از 92 هزار نفر از اتباع خارجی حاضر در جمهوری اسلامی ایران زیر چتر حمایت بیمه سلامت ایرانیان در آمده‌اند. البته این نکته شایان ذکر است که تمامی این 92 هزار نفر از جمله افرادی هستند که در زمره قشر آسیب پذیر پناهندگان موجود در ایران قرار دارند و به صورت رایگان این خدمت را دریافت می‌کنند.

طی چندسالی که از به اجرا در آمدن طرح بیمه سلامت اتباع خارجی می‌گذرد همواره زمزمه‌هایی در رابطه با قطع شدن این خدمات از سوی برخی از رسانه‌ها مطرح می‌شود اما پس از مدتی چنین خبرهایی تکذیب می‌شود و مسئولین مربوطه از اجرای پرقدرت این طرح و ارائه خدمات به اتباع می‌گویند.

دکتر مهدی محمودی، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور، در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری برنا در رابطه با این موضوع که خدمت بیمه سلامت ایرانیان تا چه زمانی به اتباع خارجی ارائه می شود گفت: با توجه به این موضوع که حق بیمه اتباع خارجی را کمیساریای آژانس پناهندگان سازمان ملل در ایران پرداخت می‌کند و در شرایط فعلی و با توجه به این موضوع که تحریم‌های ظالمانه به شدیدترین گونه ضد کشور ما اعمال شده، متاسفانه نتوانسته‌ایم اعتبارات فراوانی را در این رابطه از سوی کشورهای اهدا کننده جذب کنیم. باید از کشورهایی که این تحریم‌ها را اعمال می‌کنند پرسید چرا اجازه نمی‌دهند این بخش تقویت شود تا این چتر حمایتی همواره روی سر پناهندگان باشد.

او ادامه داد: هر چند در شرایطی مطلوبی قرار نداریم اما با توافقاتی که در این خصوص با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت گرفته، تمامی توان خود را به کار گرفته‌ایم تا این طرح حمایتی قطع نشود.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در ادامه با اشاره به این موضوع که پناهندگان در هر زمانی نیاز به حمایت دارند گفت: قبل از سال 93 و به اجرا در آمدن طرح بیمه سلامت برای اتباع خارج، از طرح‌های مختلف دیگری برای حمایت درمانی از پناهندگان موجود و مجاز درون کشور استفاده می‌شد و اگر زمانی نیز این طرح دیگر به اجرا در نیاید، در پی توافقاتی دیگر خواهیم بود تا هیچ‌گاه حمایت درمانی از پناهندگان قطع نشود.

این مقام مسئول در پاسخ به دیگر سوال خبرگزاری برنا در رابطه با این مبحث که به چه دلیلی تعداد افراد حمایت شونده با توجه به حضور 1/5 میلیونی پناهندگان مجاز در ایران، افزایش پیدا نمی‌کند، اظهار کرد: بیمه سلامت ایرانیان برای اتباع خارجی همچون بیمه خویش‌فرما و یا اختیاری است، آمار 92 هزار نفری که در این رابطه منتشر شده فقط مختص به قشر آسیب پذیر پناهندگان است که توانایی مالی ندارند و پس به همین دلیل مورد حمایت بیمه رایگان سلامت قرار گرفته‌اند اما بسیاری دیگر از پناهندگان توانایی مالی را دارند و به راحتی می‌توانند به صورت خویش فرما از شرایط بیمه سلامت بهره‌مند شوند و بر اساس آخرین آمارها بیش از 300 هزار نفر اقدام به ثبت نام برای بیمه خویش‌فرما کرده‌اند.

او در پایان گفت: البته آخرین آماری که در خصوص اتباع آسیب‌پذیری که توانایی مالی ندارند حدود 120 هزار نفر است و امیدواریم آمار 92 هزار نفری به 120 هزار نفر افزایش پیدا کند.

در ادامه ایوو فریسمن، کمیسر عالی آژانس پناهندگان سازمان ملل در ایران، در پاسخ به سوال عدم افزایش تعداد پناهندگان بیمه شده‌ای که در ایران حضور دارند، گفت: باید به صورت صریح بگویم سازمان تمامی حق بیمه اتباع خارجی در ایران را پرداخت می‌کند و تمامی این پرداختی‌ها از سوی مبالغ اهدایی از سوی کشورهای دیگر تامین می‌شود، به واسطه بحران‌های موجود در دنیا و همچنین وجود بسیاری از مواردی دیگر که اجازه کمک مالی را به ما نمی‌دهد، نمی‌توانیم تعداد بیمه شدگان سلامت را افزایش دهیم.

فریسمن ادامه داد: کمیساریا همواره به عنوان مکانی که از پناهندگان حمایت می‌کند در پی جذب است اما متاسفانه نیازها بیشتر از منابع ما است. در این خصوص باید اولویت‌بندی کرد و پناهندگان آسیب دیده را در صدر قرار داد هرچند و پس از آن اقدام به حمایت از دیگر گروه‌های پناهنده کرد. باید قبول کرد حتی اگر پناهندگان آسیب دیده را مورد حمایت قرار دهیم بازهم منابع مالی محدود و کم خواهد بود.

نظر شما
پرونده ویژه