یک روان‌شناس:

آمار بالای جوانان معتادی که «نه گفتن» را بلد نبودند/ مهارت‌های زندگی، اصولی در مدارس تدریس شود

۱۳۹۸/۰۹/۲۰ - ۰۸:۴۲:۲۹
کد خبر: ۹۳۴۵۷۷
آمار بالای جوانان معتادی که «نه گفتن» را بلد نبودند/ مهارت‌های زندگی، اصولی در مدارس تدریس شود
ابهری گفت: از جمله دلایلی که بسیاری از جوانان به سمت اعتیاد می روند، عدم یادگیری «نه گفتن» در خانواده و مدرسه است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مجید ابهری، روانشناس و آسیب شناس اجتماعی با تاکید بر اینکه 80 درصد از معتادان، توانایی نه گفتن را نداشته اند، گفت: با توجه به اینکه مهارت‌های زندگی، اصلی ضروری برای زندگی بهتر، جامعه منظم‌تر و روابط اجتماعی عالی‌تر است جز ارکان ضروری به شمار می‌آید.

او ادامه داد: متاسفانه از آن‌جایی‌ که در هیچ یک از مراحل تحصیلی، مهارت‌های زندگی به صورت اصولی و عمقی مورد توجه و تدریس قرار نمی‌گیرد، بسیاری از ناهنجاری‌های رفتاری و آسیب‎های اجتماعی ثمره ضعف این مهارت‌هاست.

46543_orig

این روانشناس با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین اصول مهارتی در روابط اجتماعی و رفتاری مرتبط با توانایی نه گفتن به خواسته‌های غیر معقول و غیر منطقی است، عنوان کرد: اگر فرزندان ما یاد بگیرند به دعوت‌های غیر اخلاقی در مورد مسائلی همچون کشیدن سیگار یا قلیان و انواع مختلف مواد مخدر،  نه بگویند، مشکلات موجود در جامعه خلق نمی‌شوند.

ابهری با اشاره به این مطلب که از نگاه رفتارشناسی یکی از اصلی‌ترین دلایل ضعف مهارت نه گفتن، اعتماد به نفس و ترس از مسخره شدن است، تاکید کرد: نوجوانان و جوانان ما باید یاد بگیرند از تمسخر دیگران هیچ‌گونه ناراحتی به خود راه ندهند. عبارت‌هایی مثل بچه مثبت، کودک پاستوریزه، ترسو، بچه ننه و امثال آن‌، سخنانی هستند که معمولا به دنبال دعوت‌های غیر منطقی و مقاومت در مقابل آن‌ها بیان می‌شوند.

او در پایان خاطرنشان کرد: خودباوری و اعتماد به نفس در جوانان باید از خانواده شروع شود. تحقیر، تبعیض، مقایسه و تنبیه از عواملی ھستند که خودباوری را در فرزندان ضعیف کرده و از بین می‌برد.  همچنین در این مورد، والدین بهترین الگو رفتاری برای آموختن مهارت‌های زندگی به فرزندان بوده و آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در مقام دوم می توانند این مهارت‌ها را تقویت کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز