در گفت‌وگو با رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ مطرح شد:

قوانین راهنمایی و رانندگی فقط مختص رانندگان نیست/ کودکان و سالمندان باید در اولویت مباحث ترافیکی قرار گیرند

۱۳۹۸/۰۹/۲۰ - ۰۴:۴۸:۰۹
کد خبر: ۹۳۴۶۲۴
قوانین راهنمایی و رانندگی فقط مختص رانندگان نیست/ کودکان و سالمندان باید در اولویت مباحث ترافیکی قرار گیرند
​در هفت ماهه سال جاری دو هزار و 181 عابر پیاده در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این رقم حدود یک پنجم (19/8درصد) از کل تلفات تصادفات این مدت را به خود اختصاص داده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ براساس آمارهای منتشر شده از سوی سازمان پزشکی قانونی کشور، آمار عابران فوت شده در حوادث رانندگی هفت ماهه سال 1398 نسبت به مدت مشابه در سال گذشته (2120 نفر) 2/1 درصد افزایش داشته است.

بیشترین عابر کشته شده در تهران

بر اساس این گزارش در هفت ماهه امسال سه چهارم عابران متوفی در تصادفات مرد و یک چهارم زن بوده‌اند. همچنین استان های تهران با 317، خراسان رضوی با 171 و فارس با 149 نفر بیشترین تعداد عابران متوفی را داشته اند.

بیشترین سهم تلفات عابران پیاده نسبت به کل تلفات تصادفات، به ترتیب مربوط به استان‌های تهران با 38/6 درصد، مازندران با 35/4 درصد و گیلان با 32/7 درصد بوده است؛ به بیان دیگر در این سه استان عابران پیاده بالاترین سهم را نسبت به کل تلفات تصادفات استان داشته‌اند.

همچنین در ادامه این گزارش می‌خوانیم: در هفت ماهه امسال بیش از نیمی از عابران پیاده در راه‌های درون شهری (54/3 درصد) جان باخته‌اند. 37/7 درصد نیز در جاده‌های برون شهری، 6/6 درصد در راه‌های روستایی و 1/4 درصد در سایر راه‌ها کشته شده‌اند.

بیش از 40 درصد عابران کشته شده بالای 60 سالند

از لحاظ سنی، 43/1 درصد عابران پیاده کشته شده در تصادفات هفت ماهه امسال در رده سنی 60 سال به بالا و 15/5 درصد نیز 17 سال و کمتر بوده‌اند. همچنین 18.6 درصد از این افراد 39-18 سال و 22/7 درصد 59-40 سال سن داشته‌اند.

برخورد با خودروی سواری دلیل عمده مرگ عابران

بر اساس این گزارش، برخورد با خودروهای سواری با 63/8 درصد عمده‌ترین علت مرگ عابرین پیاده در تصادفات بوده و پس از آن برخورد با وانت بار با 11درصد، موتورسیکلت با 9/1 درصد، کامیون و تریلی با 6/3 درصد و برخورد با اتوبوس و مینی بوس با 3 درصد موجب از دست دادن جان عابرین پیاده شده است. سایر وسایل نقلیه مانند وسایل کشاورزی درصدهای کمتری را در این زمینه به خود اختصاص داده‌اند.

باید پذیرفت قوانین وضع شده و دستورالعمل‌های تصویب شده راهنمایی و رانندگی فقط مختص به رانندگان نیست و عابران پیاده نیز باید از این قوانین پیروی کنند تا حداقل بتوان میزان تصادفاتی که عابران پیاده در آن نقش دارند را کاهش یابد.

در این خصوص به سراغ سرهنگ محمد رازقی، رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، رفتیم و گفتگویی با او داشتیم.

سرهنگ رازقی با بیان این موضوع که قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی فقط برای رانندگان وضع نشده، به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: تصور رایج در میان مردم متاسفانه به این شکل است که فکر می‌کنند این قوانین فقط برای رانندگان وضع شده و همواره تاکید دارند رانندگان خودرو باید این قوانین را رعایت کنند، در صورتی‌که موتورسیکلت سواران و عابران پیاده نیز دارای تکالیفی هستند و این تکالیف باید همواره در نظر گرفته شود تا به صورت دقیق از سوی اشخاص به مرحله اجرا در آید.

سرهنگ رازقی ادامه داد: ماده 215 آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی، تکالیف عابران پیاده و وظایفی که در سطح معابر به عنوان کاربر ترافیکی حضور دارند را ذکر کرده است. برای مثال عبور از سطح سواره‌روها و رفتارهایی که باید عابران پیاده هنگام حضور در این محل داشته باشند به صورت دقیق شرح داده شده است.

رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به این موضوع که نباید فقط به تکالیف و وظایف محول شده اکتفا کرد، عنوان کرد: باید اقشار آسیب پذیر را بیشتر از هر طیف و قشری دیگر در این زمینه مدنظر قرار داد. نیمی از آمارهای منتشر شده در خصوص فوت عابران پیاده‌ای که با خودرو و یا مورتورسیکلت برخورد داشته‌اند به سالخوردگان و کودکان اختصاص یافته است. این دسته از افراد بیشتر از هر طیفی دیگر از جامعه در معرض آسیب و صدمه قرار دارند.

رازقی ادامه داد: برای مثال کودکان هیچ‌گونه تصوری از تصادف و یا برخورد با خودرو ندارند و تبعات پس از آن را به هیچ شکلی درک نمی‌کنند و با یک فرد بزرگسال به صورت کامل در این خصوص تفاوت دارند. همچنین سالمندان به واسطه تاخیر در عکس‌العمل و عبور از معابر نمی‌توانند در زمان معین از خیابان عبور کنند و با کوچکترین برخورد دچار جراحت‌هایی می شوند. به همین دلیل است که به عنوان قشر آسیب‌پذیر در تصادفات از آن‌ها یاد می‌شود و بیشتر از طیف‌های دیگر باید مدنظر قرار گیرند تا کمترین میزان آسیب به آن‌ها وارد شود.

رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در ادامه با بیان این موضوع که باید توجهی ویژه را در فضای شهری به کودکان و سالمندان در این خصوص داشت، اظهار کرد: مشخص کردن مسیرهای خاص برای این دسته از جامعه از جمله مباحثی است که باید به آن پرداخته شود و هرچه سریعتر به اجرا درآید. تسهیل عبور از عرض معابر نیز از جمله دیگر مباحثی است که باید برای عابران پیاده صورت گیرد. برای مثال پل‌های هوایی نصب شده باید تماما دارای پله‌های برقی باشند تا افراد سالخورده مجبور نباشند از سطح معابر عبور کنند و به راحتی با عبور از پل به مقصد خود برسند.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که فرهنگ‌سازی به چه میزان می‌تواند آمار فوتی‌های ناشی از تصادف عابران پیاده با وسایل نقیله را کاهش دهد؟ اظهار کرد: بنابر موارد ذکر شده در آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی و قوانین موجود، هرگاه خودرو در حال تردد از عرض معابر است و با عابر پیاده مواجه شود، باید از سرعت خود بکاهد. مبحثی بسیار مهم که متاسفانه در ایران مغفول مانده اما در بسیاری دیگر از کشورها به صورت دقیق رعایت می‌شود. متاسفانه در کشور ما کمترین میزان توجه به عابرین پیاده صورت می‌گیرد و این موضوع نیز ناشی به فرهنگ غلطی است که در میان رانندگان رواج پیدا کرده. زمانی که فرهنگ سازی لازم صورت پذیرد و رانندگان بدانند عابرین همچون آنان به صورت یکسان از حق و حقوق برخوردار می‌شوند، قطعا با کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات عابرین مواجه خواهیم بود.

رازقی در پایان گفت: همچنین عابرین پیاده نیز باید بدانند برای عبور از سطح معابر از مسیر امن و ابزارهایی که برای آن‌ها تعبیه شده عبور کنند. زمانی که چنین اتفاقی رخ دهد می‌توان فرهنگ ترافیکی صحیح و ایمن در میان عابران پیاده و رانندگان وسایل نقلیه وجود دارد که ماحصل آن کاهش تصادفات می‌شود. همچنین سازمان‌ها و نهادهایی متولی این امر به راحتی می‌توانند فرهنگ‌سازی‌های لازم را در این خصوص انجام دهند و رسانه‌ها به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین جریانات فرهنگ‌ساز در این موضوع می‌توانند نقش بسزایی را ایفا سازد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز