در گفت‌وگو با یک جامعه‌شناس مطرح شد:

مضمون فیلم‌ها و سریال‌های جنایی موجب بی‌اعتمادی به پلیس نمی‌شود/ نیاز است که مردم و پلیس با یکدیگر همکاری داشته باشند

۱۳۹۸/۰۹/۲۰ - ۰۵:۵۹:۲۳
کد خبر: ۹۳۴۷۹۴
مضمون فیلم‌ها و سریال‌های جنایی موجب بی‌اعتمادی به پلیس نمی‌شود/ نیاز است که مردم و پلیس با یکدیگر همکاری داشته باشند
یک جامعه‌شناس گفت: در فیلم‌ها و سریال‌های پخش شده خیلی بیشتر از آن چیزی که در حالت واقعی جامعه وجود دارد پلیس دارای ارج و منزلت است و حتی در مواقعی نیز اغراق‌هایی صورت می‌پذیرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ ترویج عدم اعتماد به پلیس از جمله مواردی است که می‌تواند آسیب‌های فراوانی را به بدنه اجتماع وارد سازد و مشکلات و معضلاتی را نیز به همراه خود در میان جامعه اشاعه دهد. این ترویج عدم اعتماد در شکل‌ها و قالب‌های گوناگونی به وقوع می‌پیوندد، از جمله تهیه و تولید فیلم‌هایی که مضمون جنایی دارد. فیلمنامه این تولیدات در بیشتر مواقع به شکلی نوشته شده که همواره نشان می‌دهد پلیس در آخرین لحظات به فریاد افراد آسیب‌دیده می‌رسد و دلیل این موضوع چیزی نیست جز نداشتن اعتماد به پلیس و ترس از اینکه چون پلیس از موضوع اطلاع می‌یابد، احتمال دارد خطرات بیشتر و بیشتر شود.

در این رابطه به سراغ یک جامعه‌شناس رفتیم و گفت‌وگویی با وی داشتیم که در ادامه خواهید خواند:

طاهره پدرام، جامعه‌شناس، مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه آسیب‌های اجتماعی در مخالفت با این موضوع که در حال حاضر شاهد ترویج عدم اعتماد به پلیس هستیم، گفت: معمولا فیلم‌هایی که در فضای سینما تولید می‌شود و آن چیزهایی که در صدا و سیما پخش می‌شود جایگاه پلیس را به عنوان جایگاه خوبی نشان می‌دهد. البته در فیلم‌هایی که مضمون گروگانگیری دارد و در بیشتر مواقع فرزند خانواده را گروگان می‌گیرند و می‌گویند به پلیس نگوئید، نشان از این مبحث دارد که نمی‌خواهند پلیس در این قضیه دخالت کند.

این جامعه‌شناس ادامه داد: در واقع احتمال به خطر افتادن فرد گروگان گرفته شده را با اطلاع دادن به پلیس بیشتر می‌دانند و ترجیح می‌دهند این کار را انجام ندهند.

این مدرس دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا عدم اطلاع‌رسانی به پلیس در زمانی که گروگانگیری درون فیلم‌ها و سریال‌ها به وقوع پیوسته نشان از ترویج بی اعتمادی ندارد؟ بیان کرد: بحث بی‌اعتمادی نیست. بیشتر بحث این است که افراد نگران جان فرزند خود هستند. چون معمولا از سوی اشخاص گروگانگیر گفته می‌شود اگر ما بفهمیم به پلیس خبر دادید بچه را می‌کشیم. باید بگویم از این بابت من خیلی با شما موافق نیستم که با پخش چنین فیلم‌هایی ترویج عدم اعتماد به پلیس رخ می‌دهد. رسانه‌هایی که در اختیار دولت و حکومت است جایگاه پلیس را هیچ‌گاه زیر سوال نمی‌برد و اعتقاد من این است که با ساختن برنامه‌ها و یا فیلم‌هایی با مضمون‌های ذکر شده باعث رواج بی‌اعتمادی مردم به نیروی انتظامی نمی‌شود.

این پژوهشگر حوزه آسیب‌های اجتماعی در ادامه با پاسخ به این سوال که به‌صورت کلی چرا افراد ترجیح می‌دهند در بسیاری از موارد جنایی به پلیس اطلاع ندهند؟ گفت: معمولا در مواقعی که انسان‌ها استرس دارند و سطح اضطراب بالایی را تجربه می‌کنند، تفکر و تصمیمات  منطقی و معقول مقداری  سخت گرفته می‌شود در نتیجه بیشتر تصمیمات گرفته شده به سمت احساسی شدن می‌رود در صورتی‌که اگر به پلیس اطلاعات لازم داده شود خیلی سریع‌تر قائله پیش آمده تمام می‌شود.

پدرام در ادامه با اشاره به این مبحث که همکاری با پلیس در جامعه مستلزم به وجود آمدن اعتماد از سوی مردم و مشروعیت بخشیدن به نیروی پلیس بازهم از سوی مردم است، اظهار کرد: برای انجام دادن بخشی از همکاری‌ها و مشارکت‌های مردمی که درون جامعه رخ می‌دهد نیاز است پلیس و مردم با یکدیگر همکاری داشته باشند و این همکاری امکان‌پذیر نخواهد بود مگر با به وجود آمدن اعتماد مردم نسبت به پلیس. زمانی که این اعتماد به وجود آید کم‌کم شاهد مشروعیت بخشیدن از سوی مردم نسبت به پلیس خواهیم بود.

او ادامه داد: اما متأسفانه مشکلی که وجود دارد این است که از جانب پلیس مسائل و مشکلاتی پیش می‌آید که باعث می‌شود فاصله بین آنها و مردم بیشتر شود و نه تنها نوعی از بی‌اعتمادی به وجود می‌آید بلکه در برخی از مواقع در تقابل با یکدیگر قرار می‌گیرند. خیلی وقت‌ها طرز برخورد نیروی انتظامی و پلیس تأثیر روی بی اعتمادی مردم می‌گذارد.

این جامعه‌شناس در پایان گفت: اگر به صورت کلی بخواهیم جمع‌بندی انجام دهیم باید بازهم گفت در فیلم‌ها و سریال‌های پخش شده خیلی بیشتر از آن چیزی که در حالت واقعی جامعه  وجود دارد پلیس دارای ارج و منزلت است و حتی در مواقعی نیز اغراق‌هایی صورت می‌پذیرد اما در واقعیت این‌طور نیست چون خواه ناخواه بی‌اعتمادی در جامعه وجود دارد و بخش اعظمی از این بی‌اعتمادی به نظام کنترل اجتماعی که از سوی نیروی انتظامی اعمال می‌شود تا رفتارهای افراد در جامعه مورد رصد واقع شود باز می‌گردد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز