آیا لایحه درآمد پایدار منجر به افزایش قیمت خدمات شهر می‌شود؟

۱۳۹۸/۰۹/۲۱ - ۲۳:۴۲:۲۷
کد خبر: ۹۳۵۰۵۳
آیا لایحه درآمد پایدار منجر به افزایش قیمت خدمات شهر می‌شود؟
لایحه درآمد پایدار در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است اما این سوال مطرح است که این لایحه منجر به افزایش قیمت برخی خدمات شهری خواهد شد؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و نمایندگان مردم در پی تصویب جزئیات این لایحه هستند. بر این مبنا با تصویب آن دست شهرداری ها از شهرفروشی کوتاه می‌شود اما جایگزین تامین منابع چه خواهد بود؟ اینکه این لایحه از چه طریقی به دنبال تامین منابع پایدار شهرداری‌هاست مورد اهمیت است چرا که یکی از انتقادات به لایحه موجود افزایش قیمت خدماتی است که شهرداری ها ارائه می کنند.

در این رابطه به سراغ علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران و مرتضی طلایی، نایب رئیس سابق رئیس شورای اسلامی شهر تهران، رفتیم تا این مسئله را مورد بحث و بررسی قرار بدهیم.

دو عضو شورای شهر تهران در دوره های چهارم و پنجم ضمن بر تاکید بر اینکه لایحه درآمد پایدار باید مورد تصویب قرار بگیرد و می تواند سبب اتفاق خوب در شهر شود نسبت به جزئیات این لایحه واکنش نشان دادند. علی اعطا با اشاره به اینکه  لایحه درآمد پایدار سبب افزایش قیمت خدمات شهری نمی‌شود جزئیات این لایحه را بر پایه مالیات ارزش افزوده‌ای دانست که از سوی دولت باید پرداخت شود. این در حالی است که مرتضی طلایی معتقد است چنانچه لایحه درآمد پایدار شهری به درستی مورد بررسی کارشناسی قرار نگیرد می‌تواند به عاملی در افزایش قیمت خدمات شهر منجر شود.

57549584

لایحه درآمد پایدار سبب افزایش قیمت خدمات شهری نمی‌شود

علی اعطا، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران، در رابطه با درآمد لایحه پایدار و تاثیر آن بر شهروندان گفت: در موضوع لایحه درآمد پایدار به دنبال این هستیم که سهم شهرداری از درآمد پایدار بالاتر برود.

او افزود: شهرداری در سال بودجه‌ای پیش بینی می‌کند و باید این بودجه محقق شود. برای اینکه این بودجه محقق شود باید بخشی از آن از محل عوارض ساختمانی و آیتم‌های درآمدهای ناپایدار تحقق پیدا کند و بخش دیگری از محل مالیات بر ارزش افزوده  تامین شود. باید سهم درآمدهای پایدار را در بودجه بیشتر کنیم چراکه این درآمد مستمر است و شهرداری می داند این درآمد را در هر شرایطی دارد.

اعطا در پاسخ به این سوال که آیا این تصمیم سبب گران شدن خدمات شهر خواهد شد، افزود: نه اینگونه نیست. به این معناست درصدی که از ارزش افزوده وصول می‌شود به جای اینکه  به عنوان مثال 4 درصد به حساب شهرداری‌ها بیاید، مقدار بیشتری به حساب بیاید. در هر صورت هر شهرداری مبلغی بابت ارزش افزوده از سوی دولت وصول می‌کند و ما در پی این هستیم که درصد بیشتری از این درآمد را دریافت کنیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان شد: هر معاملاتی که صورت می گیرد 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده بدان تعلق دارد.  این مقدار در یک حسابی می‌رود و سپس در مورد نحوه توزیع بحث می‌شود. شهرداری در پی افزایش سهم‌شان در مالیات ارزش افزوده هستند.

لایحه درآمد پایدار شهری در افزایش قیمت خدمات شهر بی تاثیر نیست/ لایحه درآمد پایدار می تواند به یک لایحه خوب تبدیل شود

مرتضی طلایی، عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران، در این رابطه گفت: نمی‌توانیم بگوییم لایحه درآمد پایدار شهری در افزایش قیمت خدمات شهر بی‌تاثیر است اما می‌شود به گونه‌ای مدیریت کرد که حداقل تاثیر را داشته باشد.

نایب رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران افزود: همانگونه که می‌گویند افزایش قیمت بنزین تاثیری در افزایش قیمت‌ها ندارد که این امر غیرممکن و اجتناب ناپذیر است. هر حرکتی که به نوعی موجب افزایش درآمدهای اداره جامعه در بخش دولت و شهر شود به خودی و خود باید از جیب مردم در بیاید.

طلایی با اشاره راه‌های تامین منابع پایدار تصریح کرد: چند راهکار برای تامین منابع پایدار وجود دارد. این منابع می‌تواند در همه بخش‌ها از جمله حوزه خدماتی و سرمایه‌گذاری تامین شود. همچنین بخش‌هایی که جز ردیف‌های درآمدی دولت است ولی سهم شهرداری است را شامل می‌شود.

او تاکید کرد: بنابراین وقتی بحث درآمد پایدار را می‌کنیم ناظر بر این است که شهرداری نیازمند فروش تراکم و افزایش بارگذاری ساختمان و چشم‌پوشی از تخلف ساختمانی و... نشود. به جای آن باید از منابع درآمدی پایدار استفاده شود.

نایب رئیس سابق رئیس شورای اسلامی شهر تهران در رابطه با دیگر منابع درآمد پایدار شهرداری‌ها تاکید کرد: سهم شهرداری از انواع عوارض‌ها و بحث سوخت و... باید داده شود که بخش قابل توجه آن‌ها از محل درآمدهای بودجه‌ای کشور است. در قانون و برنامه سوم و چهارم این امر پیش‌بینی شده اما هیچ‌گاه به‌طور کامل اجرا نشده است.

به گفته طلایی شهرداری باید خودش سرمایه‌گذاری کند و این سرمایه گذاری برایش درآمد حاصل کند.

او در پاسخ به این سوال که شهرداری با چه روشی همزمان با افزایش رضایت مردم، می‌تواند برای ارائه خدمات هزینه اخذ کند؟ افزود: مهم‌ترین روش این است که مردم بدانند به چه دلیل این اتفاق رخ می‌دهد. دوم اینکه بدانند این درآمدها در کجا هزینه می‌شود. نتیجه هزینه‌کرد را مردم در افزایش رفاه و آسایش ببینند.

عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: اگر مردم بدانند به چه دلیل باید پول بدهند و نتیجه این هزینه‌کرد چه اتفاقی به همراه دارد با مدیریت شهری همراه خواهند بود.

او در ادامه در رابطه با لایحه درآمد پایدار گفت: این لایحه باید مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار بگیرد و نمی توان گفت خوب یا بد است. نیازمند به کار کارشناسی و بررسی همه جانبه است اما می تواند به یک لایحه خوب تبدیل شود.

طلایی در پاسخ به این سوال که تصویب لایحه درآمد پایدار در وضعیت حاضر به چه میزان اهمیت دارد؟ گفت: باید ببینیم چقدر کار کارشناسی انجام شده و مرکز پژوهش‌های مجلس و دولت تا چه میزان روی این لایحه کار کرده‌اند. تا جایی که می‌دانم لایحه به مجلس رفته است. آیا باید این لایحه در رسانه‌ها به‌طور ویژه مورد بحث و بررسی قرار بگیرد؟ موضوع درآمد پایدار یکی از موضوعات روز دوره چهارم بود.

عضو سابق شورای شهر تهران تاکید کرد: روز گذشته در مجلس بودم و دوستان مدیریت شهری را در مجلس برای این موضوع دیدم. به نظر می‌رسد باید بیشتر مردم را در جریان کارها بگذاریم و از آن‌ها بیشتر کمک بگیریم. نباید این لایحه منجر به افزایش قابل توجه هزینه های مردم در مدیریت شهری شود که اگر این اتفاق رخ بدهد تاثیراتش به مراتب بیشتر از تاثیرات افزایش قیمت بنزین خواهد بود.

نظر شما
پرونده ویژه