یک جامعه‌شناس:

نان‌آور خانواده باید حداقل ۴ میلیون تومان درآمد داشته باشد/ شکاف ازدواج در میان قشر بالادست و پایین‌دست

۱۳۹۸/۰۹/۲۲ - ۰۵:۵۲:۱۹
کد خبر: ۹۳۵۳۴۴
نان‌آور خانواده باید حداقل ۴ میلیون تومان درآمد داشته باشد/ شکاف ازدواج در میان قشر بالادست و پایین‌دست
حریرچی گفت: جوانی که اکنون می‌خواهد در تهران یک زندگی تشکیل دهد باید ماهیانه ۴ میلیون تومان درآمد داشته باشد. مسائل اقتصادی در رابطه ازدواج جوانان طبیعتا پسران را بیش از پیش درگیر کرده و طبیعی است که از ازدواج کردن هراس داشته باشند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ امیرمحمود حریرچی، جامعه شناس و استاد دانشگاه با بیان اینکه در شرایط فعلی میانگین سن ازدواج برای دختران حدود ۲۷ تا ۲۸ سال و برای پسران بالای ۳۰ سال یعنی ۳۱ الی ۳۲ سال است، گفت: اما همین موضوع هم در میان قشر متوسط به بالای جامعه است. در رابطه با طبقات پائین جامعه نمی‌توانیم بگوئیم که سن ازدواج هم برای آن‌ها بالا رفته است بلکه در آن قشر دختران و پسران در سن‌های پائین‌تری ازدواج می‌کنند که بعضا با مسائلی همچون کودک همسری نیز مواجه هستیم.

او ادامه داد: در طبقات پایین جامعه عموما دختران هیچگونه حق انتخابی برای ازدواج خود ندارند و بعضا با اجبار ازدواج می‌کنند. اما اگر بخواهیم صراحتا به موانع و مشکلاتی که باعث افزایش سن ازدواج شده اشاره کنیم، باید بگوئیم که تحصیلات دختران در این موضوع بسیار نقش داشته است.

حریرچی تصریح کرد: نزدیک به ۱۳ میلیون دختر تحصیلکرده در کشور داریم که طبیعتا دخترانی که تحصیل کرده‌اند، حقوق خاصی را برای خود قائلند و تن به هر نوع ازدواجی را نمی‌دهند و خواهان ازدواجی هستند که بتواند عاقلانه و بالغانه باشد.

او با تاکید بر اینکه پسران جامعه به شدت از شرایط اقتصادی کشور ناراضی هستند و این سوال را مطرح می‌کنند با این میزان حقوقی که دریافت می‌کنیم و با توجه به افزایش قیمت در همه حوزه‌ها، چگونه می‌توانیم یک زندگی را اداره کنیم؟ توضیح داد: جوانی که اکنون می‌خواهد در تهران یک زندگی تشکیل دهد باید ماهیانه ۴ میلیون تومان درآمد داشته باشد. مسائل اقتصادی در رابطه ازدواج جوانان طبیعتا پسران را بیش از پیش درگیر کرده است و با توجه به اینکه در جامعه سنتی ما همچنان مرد را به عنوان نان‌آور خانواده شناخته می‌شود، طبیعی است که از ازدواج کردن به نوعی هراس داشته باشند.

635957934900984113

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: نکته قابل تامل دیگر این است که نوعی سبک لاکچری زندگی کردن بر طبقات متوسط روبه بالا حاکم شده است به نوعی که دوست دارند از همان ابتدای زندگی، تمامی امکانات را به بهترین شکل ممکن در اختیار داشته باشند و خود این موضوع بسیار مشکل ساز شده است.

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه طلاق در میان افرادی که زندگی خود را به نوعی لاکچری آغاز کرده‌اند، بسیار بیشتر است، گفت: تا جایی که یکی از تالار داران بزرگ زمانی تصمیم گرفته بود زوج‌هایی که در یک سال گذشته در آن تالار عروسی گرفته بودند را برای یک‌سالگی ازدواج‌شان دعوت کند، اما بسیاری از آن‌ها اعلام کرده بودند که جدا شده‌اند و برخی از آن‌ها نیز گفته بودند در شرایط مناسبی با همسر خود قرار ندارند که بخواهند در این مراسم شرکت داشته باشند.

حریرچی با بیان اینکه افزایش طلاق در کشور باعث شده ازدواج‌ها ناامن جلوه کنند، تصریح کرد: آنقدر طلاق در کشور افزایش دارد که بسیاری از جوانان به ازدواج بدبین و آن را یک خطر و زندگی نا امن برای خود می‌دانند، به همین علت رغبتی برای ازدواج ندارند. وقتی که از ۴ ازدواج یک طلاق داریم، این شرایط و هراس‌ها نیز طبیعی خواهد بود.

این کارشناس اجتماعی در پایان توضیح داد: وقتی دلیل طلاق این زوج‌ها را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که بخشی از این دلایل ریشه اقتصادی دارد و ریشه دیگر آن توقعات و درخواست‌هایی است که زن و شوهر از همدیگر دارند.

نظر شما
پرونده ویژه