وزیر علوم:

رتبه ۱۵ پژوهش علمی در جهان را داریم/ چگونگی پاسخ به پرسش‌ها در اولویت قرار گیرد/ سرکوب پرسش‌گری نقصان است

۱۳۹۸/۰۹/۲۳ - ۱۰:۴۷:۲۴
کد خبر: ۹۳۶۰۵۸
رتبه ۱۵ پژوهش علمی در جهان را داریم/ چگونگی پاسخ به پرسش‌ها در اولویت قرار گیرد/ سرکوب پرسش‌گری نقصان است
غلامی گفت: خوشبختانه امروز در بسیاری از حوزه های علمی توانسته ایم در جهان بدرخشیم. در حال حاضر ایران رتبه 15جهان را در تولید علم دارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانش آموزی که صبح امروز در مدرسه فرهنگ برگزار شد، گفت: هفته ای برای تکریم پژوهش در نظر گرفته شده است که از جمله آن می توان به نمایشگاه برگزار شده در محل دائمی نمایشگاه ها اشاره کرد، یکی از منابع انتشار و تزریق امید در جامعه محسوب میشود.

او ادامه داد: آموزش و پرورش بستر ظهور همه جوامع است و خواهد بود، این رویشگاه، زمینی پر نعمت و غنی از افکار و اندیشه هاست که نسل جوان و در حال رشد و همچنین تک تک مدیران امروزی را درون خود دارد.

وزیر علوم تصریح کرد: تربیت بهتر نسل آتی در دست معلمان است و خانواده ها هم به دنبال این موضوع هستند البته این تربیت بدون حمایت آموزش و پرورش میسر نخواهد شد چراکه کاری کارشناسی و تخصصی است. انسان از روزهای اول زندگی جستجوگر است. این جستجوگری در ادامه به پرسش‌گری می رسد و باید این روحیه در بچه ها تقویت شود و راه تقویت آن، تقویت مبحث تحقیق است.

او ادامه داد:از سوی دیگر باید به تک تک پرسش بچه ها پاسخ داده شود و پاسخگویی مهم است هر چند اینکه کمک کنیم بچه ها خود پاسخ ها را بیایند بهتر و مهم تر است.

غلامی بااشاره به اینکه باید بدانیم و این را یاد بدهیم که چگونگی پاسخ دادن به بچه ها، فردا به تربیت پژوهشگر منتهی می شود، عنوان کرد: شاید در کنار یک کودک باشیم و یافتن پاسخ برای او طول بکشد اما روش درست یافتن پاسخ همین است.

غلامی تاکید کرد: امروزه تعداد سوال ها زیاد است و باید حوزه پژوهش سازماندهی شود.

او در ادامه به مبحث کنکور اشاره کرد و گفت: کنکور آموزش  را تحت تاثیر قرار می دهد و ما بسیار تئوری زده شده ایم. بحث های نظری حجم بالای برنامه درسی مدارس و دانشگاه ها را شامل می شود. فارغ التحصیلان ما در دنیا از با سوادتر ین ها در عرصه مباحث نظری هستند اما در تمرین عملی اغلب در طول تحصیل کمتر فرصت دارند و به تمرین نیاز است که البته به تدریج این را در دانشگاه تمرین می کنیم. دانشگاه ها در کمتر از ۱۵ سال جاهای خالی که در ابتدای انقلاب در مناصب وجود داشت را با تربیت نیروی انسانی پر کردند و این ارزشمند است.

وزیر علوم گفت: در توسعه تحصیلات تکمیلی پژوهش در دانشگاه ها رونق گرفت و اکنون رتبه ۱۵ را در این زمینه داریم یعنی دانشگاه ها در حوزه علوم جدید مانند نانو،  زیست فناوری و هسته ای کارهای ارزشمند دارند و جز ۱۰ کشور اول دنیا هستیم.

او با اشاره به اینکه اینکه این دانش ها چه کاربردی دارد، گفت: دانشگاه ها برای پاسخگویی به این سوال فعال شدند؛ در همه دانشگاه ها مراکز رشد ایده ها و فناوری های ‌ جدید را دنبال می کنند،  تعداد زیادی شرکت جوان داریم علاوه بر آن بیش از ۴۳ پارک علم و فناوری فعال هستند.

غلامی  اظهار کرد: تعداد شرکت های دانش بنیان و اشتغال زایی پیرو آن فضایی پر رونق و پر امید و پرشتاب است که مبتنی بر دانش و فناوری شکل گرفت  که در این شرایط باید خود را با  کشورهای توسعه یافته مقایسه کنیم همچنین امید را در دل جوانان زنده کنیم و بدانیم ایران جزو کشورهای پیشرو است.

وزیر علوم بیان کرد: شرکت های بزرگ دنیا دنبال بازار هستند و حاضر نیستند شرکت رقیب داشته باشند اما شرکت های رقیب خوبی  ایجاد کردیم و دولت های سلطه گر همواره به دنبال حفظ بازارهای خود هستند. البته همت جوانان ما این موضوع را نفی می کند. نسل جوان ما وظیفه ای بیش از این دارند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز