حکایت کلاهبردارانی که هر روز رنگ عوض می‌کنند

۱۳۹۸/۰۹/۲۴ - ۰۶:۱۹:۰۷
کد خبر: ۹۳۶۳۳۱
حکایت کلاهبردارانی که هر روز رنگ عوض می‌کنند
با رشد علم و تکنولوژی و استفاده از ابزارهایی که همواره فعالیت‌های ما را آسان‌تر کرده، روزبه‌روز شاهد جولان کلاهبرداران در این فضاها نیز خواهیم بود، کلاهبردارانی که هر بار با استفاده از حربه‌ای جدید در پی رسیدن به مقاصد سودجویانه خود هستند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ زهرا نادری، حقوقدان و وکیل دادگستری، پیرامون مبحث کلاهبرداری‌های اینترنتی در خصوص اتفاقی که طی چند وقت اخیر برای او روی داده، به خبرنگار برنا گفت: حدودا 3 سال قبل بود که فردی با تماس به گوشی موبایل من ادعا می‌کرد در خارج از کشور حضور دارد و به دنبال وکیل می‌گردد تا وکالت پرونده‌ای مرتبط با این شخص را که در یکی از شعبات دادگستری در جریان است برعهده بگیرم و اصرار داشت در حدود 60 میلیون تومان که قرار است به عنوان وثیقه در اختیار دادگستری قرار گیرد را به شماره حساب بانکی من واریز کند.

نادری ادامه داد: موضوع از لحظه اول شک‌برانگیز بود، به همین دلیل با فردی که شماره من را در اختیار این فرد قرار داده بود تماس گرفتم و در این خصوص که آیا او را می شناسد یا خیر سوال پرسیدم که با این پاسخ مواجه شدم؛ «من این فرد را نمی‌شناسم و چون او به دنبال وکیلی برای قبول کردن وکالت بود شماره شما را در اختیارش گذاشتم.» در این زمان بود که به صحت و سقم ماجرا شک کردم و پس از جواب ردی که از سوی من در خصوص قبول کردن وکالت پرونده مواجه شد دیگر تماسی با من نگرفت.

این وکیل دادگستری افزود: از ماجرای قبلی حدود 2 سال می گذشت که بازهم شخصی با تماس به موبایل شخصی من دوباره اظهارات فرد قبلی را تکرار کرد و فقط در پی گرفتن شماره کارت و شماره حساب من برای واریز میزان وثیقه‌ای که قرار بود در اختیار دادگستری قرار گیرد، بود. در همین حین بود که با پلیس فتا تماس گرفتم و ماجرای پیش آمده را برای آن‌ها بازگو کردم.

این حقوقدان در خصوص پیگیری از سوی پلیس فتا در خصوص این ماجرا، بیان کرد: پس از تماس حاصل کردن با پلیس فتا و ارائه توضیحات در این خصوص و در اختیار گذاشتن شماره فرد تماس گیرنده، با پاسخی از سوی پلیس فتا مواجه شدم که هیچ‌گاه انتظار آن را نداشتم. فرد پاسخگو به من گفت: «این موضوع مرتبط با پلیس فتا نیست و زمانی می‌توانیم آن را پیگیری کنیم که شکایتی صورت گرفته باشد.» یعنی حتما باید کلاهبرداری صورت گیرد تا پلیس فتا به دنبال پیگیری چنین موضوعی باشد؟ زمانی که چنین موضوعی اعلام می‌شود و به سمع و نظر کارشناسان پلیس فتا می‌رسد چرا نباید آن را دنبال کنند؟ اگر پایشی در این خصوص صورت گیرد و پرونده‌های این چنینی مورد بحث و برسی قرار گیرد قطعا شاهد نمونه‌های عجیب و غریب‌تر خواهیم بود.

نادری با بیان اینکه روش ذکر شده یکی از متداول‌ترین روش‌هایی است که در آن کلاهبرداری صورت می‌گیرد، به مبحثی دیگر از کلاهبرداری‌های موجود پرداخت که طی چند وقت اخیر به وفور یافت می‌شود و اظهار داشت: فروش اینترنتی در سایت‌ها و خالی کردن حساب‌های بانکی افراد از جمله دیگر روش‌های رایج برای کلاهبرداری است. اگر نگاهی به اعداد و ارقامی که از یک شخص کلاهبرداری می‌شود بیاندازیم، شاهد خواهیم بود مبالغی کمتر از یک میلیون و نهایتا حدود 200 الی 300 هزارتومان است. مبالغی ناچیز که افراد را به سمت شکایت سوق نمی‌دهد چون افرادی که مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند می‌گویند اگر پیگیر پرونده کلاهبرداری باشیم باید مبلغی بیشتر از مبلغ کلاهبرداری شده را هزینه و پرداخت کنیم، در نتیجه عطایش را به لقایش می‌بخشند، سودجویان و کلاهبرداران نیز با استفاده از این حربه و اینکه می‌دانند افراد به دنبال مبالغ کم خود نمی‌روند در تعداد زیاد افراد اما با مبلغ کم اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

این حقوقدان در پایان با اشاره به رمز پویا که از اول دی ماه به مرحله اجرا گذاشته می‌شود، خاطرنشان کرد: امیدوارم با به اجرا گذاشتن رمز پویا دیگر شاهد چنین کلاهبرداری‌هایی نباشیم. البته باید ذکر کرد نیاز است زیر ساخت‌های لازم برای این عملیات نیز وجود داشته باشد تا افراد بتوانند به راحتی از آن استفاده لازم را بکنند تا خدای ناکرده اگر حفره امنیتی در این عملیات وجود داشت باعث سودجویی هرچه بیشتر کلاهبرداران نشود.

نظر شما
پرونده ویژه