هاشمی در گفتگو با خبرگزاری برنا مطرح کرد:

آمادگی استفاده از درب‌های شیشه‌ای در مترو را نداریم/ شرط داشتن درب‌های شیشه‌ای در مترو، سیستم فول اتوماتیک است/ می‌خواستیم سیستم PSD را بخریم اما در مدیریت دچار مشکل می‌شویم

۱۳۹۸/۰۹/۲۵ - ۲۳:۲۸:۱۲
کد خبر: ۹۳۶۸۲۰
آمادگی استفاده از درب‌های شیشه‌ای در مترو را نداریم/ شرط داشتن درب‌های شیشه‌ای در مترو، سیستم فول اتوماتیک است/ می‌خواستیم سیستم PSD را بخریم اما در مدیریت دچار مشکل می‌شویم
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که استفاده از درب‌های شیشه‌ای در مترو نیازمند مترو فول اتوماتیک است، خرید این سیستم را اخلال در نظم مترو در زمان‌های پیک دانست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛  طی یک دهه اخیر افراد زیادی در مترو پایتخت اقدام به خودکشی کرده‌اند. اقدامی که گاه ناموفق بوده اما در هر صورت علاوه بر انجام این عمل در ملاءعام و ترویج آن، سبب اخلال در سیستم حمل و نقل عمومی شده است. همچینین این اقدام سبب خواهد شد خودکشی در مترو به گونه‌ای برای افرادی که می‌خواهند به زندگی خود پایان بدهند مامن شود و افزایش آمار طی سال‌های اخیر حکایت از این نکته دارد. از سوی دیگر ازدحام جمعیت در برخی ایستگاه‌های شلوغ مترو، خطر افتادن شهروندان را به داخل ریل  در بردارد.

در دوره مدیریت گذشته یک مسافر در ازدحام جمعیت به دام مرگ افتاده است.

بعدازظهر 11 مهر سال 95 دختر سی و یک ساله‌ای در ایستگاه متروی شادمان هنگام ورود قطار به ایستگاه دچار سانحه شد و سرش با قطار برخورد کرد. بررسی اولیه از این حادثه نشان داد به احتمال زیاد متوفی بر اساس ازدحام جمعیت دچار سانحه شده و سرش با قطار برخورد کرده است و خودکشی دختر جوان بعید به نظر می‌رسید.

در این خصوص خیلی از کشورهای دنیا درب‌های شیشه‌ای در متروها تعبیه می‌کنند که ضمن افزایش ایمنی مسافران در مترو، مانع از خودکشی و یا سایر خطرات احتمالی شوند.

محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در رابطه با ازدحام جمعیت در ایستگاه‌های مترو پایتخت و تعبیه درب‌های شیشه‌ای برای افزایش ایمنی گفت: در متروهای پیشرفته و متروهای فول اتوماتیک سیستم PSD دارد اما شرط داشتن PSD این است که مترو با توان حداکثر جا به جا شود.

او افزود: هر واگن مترو 7 درب دارد و از آنجایی که در هر نوبت سرویس دهی 4 واگن وجود دارد که مجموعه 28 درب می‌شود. وقتی PSD اضافه می‌کنید این درب‌ها دو برابر می‌شود یعنی 56 درب خواهیم داشت. مترو هم تا درب‌ها بسته نشود نمی‌تواند حرکت کند در نتیجه در شرایط شلوغی مردم بین این درب‌ها می مانند که از سرعت خدمات رسانی کاسته می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان شد: در متروهایی که به اندازه کافی قطار ندارند اگر چنین کاری انجام بدهند امکان افزایش اخلال در رفت و آمد خواهیم داشت. ابتدا باید تعداد واگن‌ها را به حد استاندارد یعنی 2 دقیق برسانید تا از شلوغی مترو کاسته شود و سپس سیستم PSD  را اجرا کنیم.

هاشمی با اشاره به اجرای این سیستم در مترو دبی افزود: در مترو دبی به اندازه کافی قطار وجود دارد و هیچ زمانی شلوغی متروهای ما را ندارند از این رو یک سیستم امنیت PSD را قرار داده‌اند.

او تاکید کرد: در مترو لندن از 15 خط تنها 3 خط سیستم PSD دارد و پاریس همه خطوطش این سیستم را ندارد. عمدتا PSD باید سیگنالینگش بدون راننده باشد چراکه قطار باید دقیق بایستد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: اگر قطار کمی با فاصله از محل موردنظر در سکو بایستد درب قطار با درب PSD تطابق ندارد. در سیستم‌های بدون راننده قطار در نقطه مشخص شده می‌ایستد. صبح زود قطار روشن می‌شود و سرویس می‌دهد و شب هم به جایگاه خود باز می‌گردد. اگر این سیستم باشد راحت می‌توان PSD را داشته باشیم. این سیستم خیلی گران است و تنها یک درب نیست. این درب باید کاملا منطبق بر سیستم سیگنالینگ باشد. تعداد درب‌ها در مترو چند برابر می‌شود و مدیریت آن هم سخت خواهد بود.

هاشمی تاکید کرد: می‌خواستیم این سیستم را بخریم و مناقصه‌اش را هم برگزار کردیم اما متوجه شدیم در مدیریت دچار مشکل خواهیم شد. در مترو شانگهای هم خیلی شلوغ بود و سیستم PSD داشتند و مجبور بودند دربها را باز بگذارند و از این سیستم استفاده نمی‌کنند.

93524_487

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز