گزارش؛

بیت کوین، دروغی باورپذیر/ دستگاه‌های خیالی که در راهروهای دادگاه پول استخراج می‌کنند

۱۳۹۸/۰۹/۲۶ - ۰۷:۴۶:۵۶
کد خبر: ۹۳۷۱۹۴
بیت کوین، دروغی باورپذیر/ دستگاه‌های خیالی که در راهروهای دادگاه پول استخراج می‌کنند
یک حقوقدان گفت: با گشت و گذاری ساده در فضای مجازی و سایت‌هایی که اقدام به فروش کالا می‌کنند، به راحتی شرکت‌هایی که دستگاه استخراج ارزهای دیجیتال را به فروش می‌رسانند را می‌توان یافت که با اولین تماس پاسخگوی شما خواهند بود و با دادن مشاوره و وعده‌هایی که نشان از پولدار شدن دارد به دنبال جذب و فروش کالای خود به مشتری هستند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در عصر دیجیتال و بازار داغ شبکه‌های اجتماعی حداقل برای یک‌بار نام بیت کوین و یا باقی ارزهای دیجیتالی را شنیده‌ایم. ارزهایی دیجیتالی که وعده‌ پولدار شدن، میلیونر شدن و یا رسیدن به ثروت هنگفت در کمترین زمان ممکن را می‌دهد اما پس از مدتی تمامی آرزوها و زحماتی که کشیده شده را به ورطه نابودی می‌کشاند و افراد را دچار خسارت‌های مادی و معنوی می‌کند. برای متوجه شدن این موضوع کافی سری به مجتمع های قضایی بزنیم و از تعداد پرونده‌هایی که در این خصوص در جریان است مطلع شویم. پرونده‌هایی که همراه با کلاهبرداری بوده و اشخاص را فقط به این دلیل که به دنبال پول هنگفت بوده‌اند را به خاک سیاه نشانده است.

 به سراغ یک وکیل دادگستری رفتیم و گفت‌وگویی را با او در این رابطه داشتیم که در ادامه خواهید خواند.

زهرا نادری، حقوقدان و وکیل دادگستری، در خصوص دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال و فروش آن‌ها که موجب تشکیل پرونده‌های فراوان شده است به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: ماینر یا دستگاه استخراج ارز دیجیتال در شکل‌ها و قالب‌های گوناگون مانند ماینر کوچک با حجم استخراجی کم و ماینرهای بزرگ‌تر با پردازنده‌های قوی به مردم عرضه می‌شود.

او ادامه داد: به هر میزان که این دستگاه‌ها بزرگتر باشد و حجم استخراجی زیاد قطعا میزان مصرف برق بیشتر می‌شود و موازی با آن نیز حجم اینترنت مصرفی سربه فلک می‌کشد در نتیجه در شرایط فعلی استخراج ارز دیجیتالی مانند بیت کوین توجیه اقتصادی ندارد اما با توجه به وعده‌های فریبنده‌ای که از سوی فروشنده‌های این کالا داده می‌شود، مردم به سمت خرید سوق داده می شوند و در نهایت منجر به کلاهبرداری می‌شود.

 این حقوقدان در ادامه با اشاره به این موضوع که شرکت‌هایی در قالب عرضه دستگاه استخراج اقدام به پیش فروش دستگاه و یا گرفتن پول قبل از تحویل دستگاه می‌کنند، بیان کرد: با گشت و گذاری ساده در فضای مجازی و سایت‌هایی که اقدام به فروش کالا می‌کنند، به راحتی شرکت‌هایی که این دستگاه‌ها را به فروش می‌رسانند را می‌توان یافت که با اولین تماس پاسخگوی شما خواهند بود و با دادن مشاوره و وعده‌هایی که نشان از پولدار شدن دارد به دنبال جذب و فروش کالای خود به مشتری هستند.

نادری در پاسخ به این سوال که فروش این دستگاه‌ها به مردم تحت چه شرایطی منجر به کلاهبرداری می‌شود، اظهار داشت: همانطور که گفته شد این دستگاه‌ها با وعده پیش فروش و دریافت پول قبل از تحویل دستگاه طی تماس‌های تلفنی از سوی مردم به شرکت‌های عرضه کننده و یا برعکس رخ می‌دهد، در این زمان است که پس از واریز کردن پول از سوی خریدار دیگر اثری از فروشندگان باقی نمی‌ماند و تمامی شماره تماس‌های خود را مسدود می‌کنند. در واقع یعنی کالا را به مردم می‌فروشند اما آن را عرضه نمی‌کنند و به صورت ملسموس هیچ چیزی در اختیار خردیداران قرار نمی گیرد.

این حقوقدان در پایان گفت: زمانی که چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد مردم با اولین مراجعه به مرکز انتظامی و یا قضایی شکایات خود را ثبت می‌کنند و در پی باز پس‌گیری مبالغی که پرداخت کرده‌اند هستند اما متاسفانه به دلیل عدم دسترسی به فروشندگان و سودجویان روند پیگیری بسیار طولانی خواهد شد و حتی در مواقعی نیز افراد نمی‌توانند حقی که از آن‌ها ضایع شده را پس گیرند. متاسفانه هیچگونه فرهنگ‌سازی در این خصوص انجام نشده است و فضای مجازی نیز تبدیل به جولانگاه چنین سودجویانی شده که با خیال راحت از مردم کلاهبرداری می‌کنند و حتی وجهه قانونی به کار خود می‌بخشند. در وهله اول باید فرهنگ‌سازی‌های لازم در این خصوص صورت پذیرد و مردم با تمامی زوایای مطرح شده در خصوص ارزهای دیجیتال آشنا شوند همچنین پلیس فتا به عنوان متولی امر برخورد با جرایم اینترنتی به صورت موازی برخوردهای لازم را با سودجویان و کسانی که قصد دارند با این روش‌ها جیب مردم را خالی کنند داشته باشد.

به سراغ یکی از خسارت دیدگان خرید دستگاه استخراج ارز دیجیتال رفتیم.

این فرد آسیب‌دیده در خصوص نحوه آشنایی با روش خرید دستگاه گفت: در یکی از برنامه‌های گوشی موبایل که بر بستر اینترنت است آگهی فروش این دستگاه‌ها را دیدم. اطلاعاتی درباره ارزهای دیجیتال و قیمت باور نکردنی هر بیت کوین استخراج شده داشتم، من هم وسوسه شدم تا دستگاهی را از طریق این آگهی تهیه کنم. پس از تماس با مشاور و بازاریاب این شرکت گفتگو کردم و در رابطه با مزیت‌های این دستگاه و دست یافتن به ثروتی باور نکردنی به گفتگو پرداختم.

او ادامه داد: در نهایت متقاعد شدم دستگاه را پیش خرید کنم، چون موجودی شرکت کافی نبود و باید صبر می‌کردم تا در دوره بعدی واردات دستگاه، آن را دریافت کنم. مبلغ مورد نظر را انتقال دادم و پس از پگیری چند روزه، در روز پنجم دیگر هیچ‌کس تماس‌های من را پاسخ نمی‌داد و ارتباطم به صورت کامل با شرکت عرضه کننده قطع شد. پس از چند روز با وعده‌های خیالی خودم را گول زدم که اتفاقی پیش نیامده اما باز هم هیچ خبری نشد و تازه به این موضوع پی بردم که کلاهبرداری از من صورت گرفته. در زمان مراجعه برای تنظیم شکایت متوجه شدم فقط من نیستم که در دام این سودجویان افتاده‌ام و بسیاری از افراد دیگر که به هوای دست یافتن به ثروت هنگفت اقدام به تهیه این دستگاه و پیش خرید آن کرده‌اند نیز مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند و مبالغ گوناگونی از آن‌ها دریافت شده است.

این شخص زیان دیده در پایان گفت: در حال حاضر امیدواریم با پیگیری‌های لازم از سوی مراجع انتظامی و قضایی به حق و حقوق خود و مبالغی که پرداخت کرده‌ایم برسیم و تنها کورسوی امید ما همین مسئله است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز