کهرم:

فاضلاب کارخانه لبنی عامل بوی نامطبوع سال گذشته/ کاش مسئولین مربوطه دلیل بوی نامطبوع را پنهان نکنند

۱۳۹۸/۰۹/۲۵ - ۱۴:۵۲:۴۰
کد خبر: ۹۳۷۲۲۸
فاضلاب کارخانه لبنی عامل بوی نامطبوع سال گذشته/ کاش مسئولین مربوطه دلیل بوی نامطبوع را پنهان نکنند
استاد سرشناس حوزه محیط زیست با اشاره به اینکه متاسفانه مسئولین مربوطه دلیل بوی نامطبوع تهران را اعلام نمی‌کنند، گفت: سال گذشته بوی بد تهران، ناشی از چاه‌های فاضلاب یک کارخانه لبنی بود که این مواد فاسد شده بوی بد ایجاد کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ اسماعیل کهرم، استاد سرشناس حوزه محیط زیست، در رابطه با علت بوی نامطبوع تهران گفت: مسئولین مربوطه دلیل بوی نامطبوع سال جاری را اعلام نکردند و کتمان شده است تنها می‌دانم دستگاهی مانند شهرداری و کارخانه‌ای خطایی کرده و وظیفه‌شان را به خوبی انجام نداده‌اند، موادی را در فاضلاب‌ها ریختند و گفتند بو از بین می‌رود.

او افزود: احتمالا امسال مخزنی با ترکیباتی به فاضلاب ریخته شده است. سال گذشته بوی بد ناشی از چاه‌های فاضلاب کارخانه لبنی بود که این مواد فاسد شده بوی بد ایجاد می‌کند. دلیل بوی نامطبوع هم امسال کم کم مشخص می‌شود.

کهرم خاطرنشان شد: کاش مسئولین مربوطه به‌خصوص شهرداری پاسخگو بود و این مسائل را پنهان نمی‌کرد.

این فعال محیط زیست با اشاره به بوی نامطبوع در سال گذشته تصریح کرد: سال گذشته چاه‌های فاضلاب برخی کارخانه‌های لبنی که میان فرودگاه امام خمینی (ره) و تهران بود پر شد و باقیمانده شیر و... فاسد شده را در چاه‌ها ریختند و به دلیل اینکه این چاه‌ها ظرفیت نداشته باعث انتشار بوی نامطبوع شد ولی امسال تا جان به لب نرسد دلیش را نمی‌گویند.

او در پاسخ به این سوال که ریختن لبنیات در چاه‌ها باعث انتشار بو در کل تهران خواهد شد، گفت: هوا، بو را منتقل می‌کند. جبهه‌های هوا و باد، بو را انتقال می‌دهد.

به گفته کهرم امسال هم حتما دستگاهی کم کاری کرده و یواشکی چند تن ماده فاسد را در جوی‌ها ریخته که نتیجه‌اش بوی نامطبوع شده است.

این استاد سرشناس حوزه محیط زیست افزود: سرازیری مواد فاسد لبنی، به محیط زیست آسیب می‌رساند. موش‌ها چه موادی را تغذیه می‌کنند؟ همان زباله‌هایی که در جوی‌ها ریخته می‌شود و همین مواد لبنی یعنی شیر و پنیر و ماست که فاسد شده برای موش‌ها غذاست و حشرات مانند سوسک‌ها، که همه چیز خوار هستند، چاق می‌شوند و به جان ما می‌افتند.

کهرم در پایان تاکید کرد: می گویند به ازای هر تهرانی 4 موش پروار وجود دارد و تغذیه‌شان از همین راه است. گربه‌ها از این موش‌ها می‌ترسند و تغذیه‌شان از همین است و جای موش‌ها و گربه‌ها عوض شده است.

نظر شما