گزارش ویژه؛

ماجرای کیک‌های آلوده‌ای که به پایتخت رسید/ مسئولان به دنبال تبرئه!

۱۳۹۸/۰۹/۲۶ - ۰۴:۰۱:۵۹
کد خبر: ۹۳۷۴۱۵
ماجرای کیک‌های آلوده‌ای که به پایتخت رسید/ مسئولان به دنبال تبرئه!
با گذشت بیش از یک هفته از انتشار اخباری از جاسازی قرص در کیک‌ها و بیسکویت‌ها، کم‌کم این موضوع از حالت شایعه خارج شده و رنگ و بوی واقعیت به خود گرفته است تا جایی که این موضوع به پایتخت‌نشین‌ها هم سرایت کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ اواخر هفته گذشته تصاویری در فضای مجازی مبنی بر وجود قرص و کپسول در کیک و برخی فرآورده‌های غذایی منتشر شد. اما ماجرا از آنجایی عجیب بود که به نظر می‌رسید تمامی این بسته‌ها پس از بسته بندی در کارخانه دستکاری و باز شده‌اند.

حالا با گذشت بیش از یک هفته از انتشار اخباری از جاسازی قرص در کیک‌ها و بیسکویت‌ها، کم‌کم این موضوع از حالت شایعه خارج شده و رنگ و بوی واقعیت به خود گرفته است تا جایی که این موضوع به پایتخت‌نشین‌ها هم سرایت کرد.

اما تایید و تکذیب‌های عجیب مسئولان در رابطه با این موضوع بازار داغ گمانه زنی‌ها را داغ‌تر کرد تا جایی که حالا نگرانی‌هاجدی تر به نظر می‌رسد.

سخنگوی وزارت بهداشت: موضوع قرص‌ها در مواد غذایی ارتباطی با خط تولید کارخانه ندارد

کیانوش جهانپور در پاسخ به این سوال که ماجرای مربوط به وجود قرص در کیک و برخی از محصولات غذایی با بسته‌بندی کارخانه، به کجا رسید؟ گفت: در حوزه وزارت سازمان غذا و دارو هیچ موردی مبنی بر وجود قرص در برخی از مواد غذایی استان‌های هرمزگان یا سیستان و بلوچستان و ارتباط آن با خط تولید کارخانه های تولیدکننده این فرآورده‌ها وجود ندارد.

او ادامه داد: هر اتفاقی با هر هدف یا انگیزه‌ای، از سوی برخی از افراد درسطح عرضه بوده و  قاعدتا از حوزه کار ویژه و ماموریت وزارت بهداشت خارج است. این موضوع ممکن است ابعاد انتظامی یا امنیتی داشته باشد که قطعا دستگاه‌های مسئول در این زمینه ورود و بررسی خواهند کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه موضوع ارتباطی به خطوط تولید و شرکت های مرتبط و ورود جسم خارجی در حین تولید ندارد، توضیح داد: موارد مشاهده شده همگی نشان دهنده این موضوع است که در سطح عرضه، جسمی خارجی به هر دلیلی وارد این بسته‌ها شده و ممکن است بعد از باز شدن این مشکل به وجود آمده باشد و ارتباطی با خطوط تولیدی و شرکت‌هایی که ظاهرا اسم و برند آن‌ها روی بسته‌هاست، ندارد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اگر بررسی‌ها نشان دهد خط تولید محصول خاصی مشکل دارد، هرگونه فراخوان، جمع‌آوری یا ماموریت مبنی بر توزیع یا توقف خط تولید بر عهده سازمان غذا و داروست که تا به امروز چنین چیزی مشاهده نشده است.

دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت و شیرینی و شکلات ایران: در پروسه تولید به دلیل حرارت بالا وجود قرص امکان پذیر نیست

جمشید مغازه‌ای، دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت و شیرینی و شکلات ایران، در این مورد گفت: همواره در جامعه افراد مغرضی هستند که می‌خواهند جامعه را ناامید کنند. کسانی که اطلاع واثق از خط تولید دارند می‌دانند در این پروسه به‌ویژه در چنان حرارت تولید، چنین چیزی اساسا امکان‌پذیر نیست. مخصوصا با حضور دستگاه‌ها و ماشین‌آلات فنی و تکنیکی، رد شدن مواد خارجی از سنسورها بسیار محال است. یک عده‌ای از التهاب در جامعه و ناامیدی مردم سود می‌برند. خوشبختانه همکاران ما زود متوجه شدند و قضیه را فیصله دادند.

مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش: به وزارت بهداشت نامه زدیم

حسن ضیاءالدینی، مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش، هم به این خبر واکنش نشان داد و گفت: گزارش‌هایی از برخی از استان‌ها به ما رسیده که در داخل خوراکی‌ها قرص‌هایی از جمله استامینوفن، آنتی‌هیستامین و رانیتیدین بوده و ما این گزارش‌ها را در نامه‌ای به وزارت بهداشت اعلام کردیم، ضمن اینکه حراست آموزش و پرورش نیز برای پیگیری و هماهنگی در جریان قرار گرفت.

او ادامه داد: وجود قرص و کپسول کاملا سالم و دست نخورده و بدون تغییر رنگ یا تغییر در قوام آن در محصولات مورد اشاره نشان می‌دهد که این موارد به طور عمدی در برخی بسته‌ها قرار گرفته و شرکت تولیدی خاصی هم هدف این اقدام خرابکارانه قرار نگرفته، بلکه تخریب وجهه کل صنعت غذا و شکلات کشور به عنوان یک صنعت پیشرو هدف‌گذاری شده است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا: قرص‌ها مخدر نیستند

سردار مسعود زاهدیان درباره وجود قرص‌های مشکوک در کیک‌های خوراکی اظهار کرد: پس از بررسی و آزمایشات پلیس مبارزه با مواد مخدر مشخص شد که این قرص‌ها ماده مخدر نبوده و قرص هیوسین است.

این مقام انتظامی افزود: شرکت‌های تولیدکننده این کیک‌ها دارای پروانه فعالیت از وزارت بهداشت هستند و قطعاً جاسازی این قرص‌ها خارج از شبکه‌های تولید و توزیع انجام شده است.

سخنگوی سازمان غذا و دارو: کیک‌های آلوده در تهران را تائید می‌کنم

کیانوش جهانپور گفت: گزارش‌هایی از مشاهده کیک‌های آلوده در تهران داشته‌ایم و این موضوع را تائید می‌کنم.

او با اشاره به وجود 22 نوع قرص در کیک‌های آلوده، وجود ترامادول در این کیک‌ها را رد کرد و افزود: این قرص‌ها شامل استامینوفن، سرماخوردگی، آنتی هیستامین و غیره هستند. از طرفی آزمایش‌های ما وجود ترامادول را تائید نکرده است.

جهانپور با عنوان این مطلب که استفاده از قرص‌ها در 12 نشان تجاری مشاهده شده است، افزود: با توجه به اینکه توزیع این کیک‌ها از شبکه غیر رسمی اتفاق افتاده، باید در انتظار پیگیری‌های نهادهای امنیتی بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز