رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش:

پژوهش را از کانال‌های غیردولتی پیش ببریم/ کنکور آفت پژوهش است

۱۳۹۸/۰۹/۲۸ - ۰۷:۴۳:۱۲
کد خبر: ۹۳۷۸۵۲
پژوهش را از کانال‌های غیردولتی پیش ببریم/ کنکور آفت پژوهش است
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش نقش فرهنگ سازی را در ارتباط با پژوهش موثر دانست و عنوان کرد: در واقع باید فرهنگ این کار را رواج دهیم و بتوانیم از شیوه‌های غیردولتی اعتبار کسب کنیم. در این مورد استانداران هر بخش می توانند مبلغی از بودجه‌شان را به کارهای پژوهشی منطقه خود اختصاص دهند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛  حجت‌الاسلام علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش در خصوص مشکلات و معضلات نادیده گرفته شدن موضوعات پژوهشی در کشور گفت: بسیاری از عوامل می‌توانند در پژوهش و رونق نقش آن در مراکز علمی کشور موثر باشند. 

او ادامه داد: متاسفانه کمبود اعتبار، خلاءهای ساختاری، عدم فرهنگ پژوهش و محتوای برنامه‌های درسی از جمله موضوعاتی هستند که باعث شده پژوهش در کشورمان نادیده گرفته شود.

این مقام مسئول به کمبود امکانات در مدارس اشاره کرد و توضیح داد: تمام مسئولان اجرایی در حوزه علمی و پژوهشی باید تلاش‌شان را به کار گیرند تا پژوهش را ابتدا در مدارس و سپس در سطح دانشگاهی گسترش دهیم. 

او نقش فرهنگ‌سازی در رابطه با پژوهش را موثر دانست و عنوان کرد: در واقع باید فرهنگ این کار را رواج دهیم و بتوانیم از شیوه‌های غیردولتی اعتبار کسب کنیم. در این مورد استانداران هر بخش می‌توانند مبلغی از بودجه‌شان را به کارهای پژوهشی منطقه خود اختصاص دهند.

ذوعلم عملکرد حوزه‌های علمیه را مثبت ارزیابی کرد و توضیح داد: در حال حاضر کارهای پژوهشی خوبی در سیستم‌های نرم افزاری حوزه‌های علمیه انجام می‌شود. امیدواریم این اتفاق در دانشگاه‌ها نیز نمود بیشتری پیدا کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش، پژوهش را یک وظیفه علمی و ملی توصیف کرد و گفت: پدیده به عنوان یک وظیفه علمی و ملی برای کشور به شکل خاص مورد توجه واقع شود. به شکل خاص در مدارس باید به کلاس‌های درس‌های پژوهشی و آزمایشگاهی توجه شود و مدیران مدارس نیز برای این کار الزام داشته باشند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تجهیزات ضعیف آزمایشگاهی و پژوهشی یکی از مشکلات ما در مدارس است، تصریح کرد: این موضوعبه عنوان یک خلا به خصوص در مدارس دونوبته است که نیازمند توسعه مدارس در این زمینه هستیم. از طرفی خانواده ها نیز باید حوصله لازم انجام کارهای پژوهشی فرزندشان را داشته باشند و برای از سر بازکنی به جای آن‌ها پژوهش را انجام ندهند.

ذوعلم در پایان نقش کنکور را آفتی برای کارهای پژوهشی دانست و وتوضیح داد: کنکور و اهمیتی که در دهه‌های اخیر پیدا کرده می‌تواند یکی از موارد عقب ماندگی ما در بحث‌های پژوهشی باشد اما این تمام علت نیست چراکه تا پایه متوسطه دوم، دانش آموزان به شکل رسمی درگیر این موضوع نیستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز