حقانی با اشاره به جشن یلدا:

آئین و فرهنگ‌مان را گرامی بداریم/ نباید خودزنی کنیم/ آئین شب یلدا سبب همبستگی می‌شود/ شهرداری به عنوان پیشکسوت شهر یلدا را گرامی بدارد

۱۳۹۸/۰۹/۳۰ - ۱۸:۵۹:۱۲
کد خبر: ۹۳۸۶۹۲
آئین و فرهنگ‌مان را گرامی بداریم/ نباید خودزنی کنیم/ آئین شب یلدا سبب همبستگی می‌شود/ شهرداری به عنوان پیشکسوت شهر یلدا را گرامی بدارد
عضو سابق شورای شهر با بیان اینکه باید آیین‌های کهنمان را زنده نگه داریم گفت: آیین شب یلدا نشانه‌ای از همبستگی مردمی است که سبب می شود اهالی یک محل، شهر و کشور با هم همبسته ‌شوند .

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمد حقانی، عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران، در رابطه با مسئولیت شهرداری تهران نسبت به برگزاری آئین شب یلدا گفت: ما هم ایرانی و هم مسلمان هستیم. همیشه به اجداد و فرهنگ‌مان افتخار می‌کنیم و باید آئین‌های کهن‌مان را زنده نگه داریم.

او افزود: آئین شب یلدا نشانه‌ای از همبستگی مردمی است که سبب می‌شود اهالی یک محل، شهر و کشور با هم همبسته ‌شوند.

حقانی تاکید کرد: آئین‌ها ما را به هم وصل می‌کند و نشان می‌دهد در یک کشوریم. ترک و لر و عرب و فارس و ترکمن فرقی ندارد؛ همه اینها جشن می‌گیرند و سبب ایجاد همبستگی می‌شود. ممکن است یک عده مخالف باشند اما من معتقدم باید این آئین‌ها حفظ شود.

عضو شورای اسلامی شهر چهارم افزود: مدیریت شهری به عنوان یک نماد مردمی همان طور که وظیفه‌مند است خیلی از مناسبت‌ها مانند میلادها، تولد‌ها، جشن‌های باستانی، مناسبت‌ها و... را پاس بدارد، شب یلدا را هم باید به عنوان پیشکسوت شهر و نماینده مردم شهر گرامی بدارد.

معاون اسبق خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران خاطرنشان کرد: با جشن‌های مختلف در سالن‌های شهر با کمک مردم این مراسمات باید گرامی داشته شود اما ای کاش چنین مراسماتی به صورت مردمی انجام شود. مانند قدیم که مردم خودشان چراغانی می‌کردند.

حقانی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب افزود: اینکه رهبری می فرمانید ما مورد تهاجم فرهنگی قرار گرفتیم همین چیزهاست. یعنی ما آن اصالت‌ها و هویت‌هایمان را نباید از دست بدهیم و باید حفظ شود.

او تاکید کرد: ما معماری دوره قاجار را داریم و اینها مناطق گردشگری ما هستند. ما 352 محله داریم و امروزه هویت محلی‌مان را از دست دادیم. ما در اصفهان هنوز هم بقایای آن محلات را داریم به‌رغم  زندگی ماشینی. اینها پشتوانه ماست.

حقانی ضمن انتقاد از این که امروزه ما خودزنی می‌کنیم، افزود: برخی چیزها باعث تهاجم فرهنگی شده است.

عضو شورای اسلامی شهر چهارم گفت: من در 5 سالی که معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری بودم  قهوه‌خانه‌ها را در تهران راه انداختم. اولی‌اش هم در سه راه آذری بود. من این استدلال را داشتم که اگر این قهوه‌خانه‌ها و موسیقی اصیل ایرانی و شاهنامه‌خوانی و مداحی داشتیم هیچ‌کس سراغ مسائل دیگر نمی‌رود.

حقانی در پایان اظهار کرد: باید به فرهنگ‌مان توجه داشته باشیم و این‌ آئین‌ها را حفظ کنیم. در خانواده‌ها و شهرداری هم در حد خودش باید این آئین گرامی داشته شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز