رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح:

در حدود ۵۰۰ مهارات تخصصی برای سربازان در نظر گرفته شده/افراد خواهان معافیت از خدمت سربازی نیز باید مهارتی را بگذرانند

۱۳۹۸/۱۰/۰۲ - ۰۸:۳۸:۱۱
کد خبر: ۹۳۹۷۷۳
در حدود ۵۰۰ مهارات تخصصی برای سربازان در نظر گرفته شده/افراد خواهان معافیت از خدمت سربازی نیز باید مهارتی را بگذرانند
سردار کمالی گفت: طرح مهارتی امداد و نجات، طرح های کسب و کار، طرح های مهارتی سبک زندگی، طرح های مهارتی مالی و در نهایت طرح مهارت آموزی استفاده از فضای مجازی برای کسب و کار 5 طرح عمومی و اجتماعی است که برای مهارت آموزی سربازان در نظر گرفته شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، با توجه با بیانات مقام معظم رهبری در راستای ضرورت مهارت آموزی سربازان، حدود 2 سال است که قرارگاه مهارت آموزی با هدف استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور برای ایجاد مهارت در سربازان تشکیل شده. طی چند روز اخیر نیز مراسم تحلیف و تقدیم گواهینامه مهارتی امداد و نجات  1700نفر از کادر وظیفه مرکز آموزشی 01 نیروی زمینی ارتش در همین راستا برگزار شد.

در همین خصوص به سراغ سردار موسی کمالی، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح، رفتیم و گفتگویی را با او داشتیم.

در ابتدای این گفت‌وگو سردار کمالی با اشاره به این موضوع که در حال حاضر 5 طرح آموزش عمومی و اجتماعی برای مهارت آموزی سربازان پیش بینی شده، به تشریح این 5 طرح پرداخت و گفت: طرح مهارتی امداد و نجات، طرح‌های کسب و کار، طرح‌های مهارتی سبک زندگی، طرح‌های مهارتی مالی و در نهایت طرح مهارت آموزی استفاده از فضای مجازی برای کسب و کار 5 طرح عمومی و اجتماعی است که برای مهارت آموزی سربازان در نظر گرفته شده است.

او در پاسخ به این سوال که مهارت‌های تخصصی در قالب چندین مهارت ارائه می‌شود؟ بیان کرد: در حدود 500 مهارت تخصصی نیز با همت دستگاه‌ها، سازمان‌هایی نظیر سازمان فنی حرفه‌ای و وزارتخانه‌های مختلف همچون وزارت تعاون، وزارت کشاورزی، وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و در نهایت وزارت ورزش و جوانان در نظر گرفته شده و در حال انجام است و آموزش‌های لازم توسط این مجموعه‌ها داده می‌شود.

سردار کمالی در ادامه با پاسخ به این سوال که تمامی سربازان تا سال 1401 مشمول طرح مهارت آموزی در دوران خدمت مقدس سربازی می‌شوند، عنوان کرد: در حال حاضر تعدادی از سربازان مشمول پوشش طرح مهارت آموزی قرار می‌گیرند، سال آینده در حدود 65 درصد، در سال 1400، هشتاد و پنج درصد و در نهایت سال 1401 تمام سربازانی که خدمت مقدس سربازی را شروع می‌کنند باید مهارتی را بیاموزند تا کارت پایان خدمت برای آن‌ها صادر شود.

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص این موضوع که افراد خواهان کارت معافیت از خدمت نیز باید دوره‌های مهارتی را برای دریافت کارت بگذارنند، اظهار داشت: حتی افرادی که در پی دریافت کارت معافیت از خدمت مقدس سربازی هستند نیز باید مهارتی را کسب کنند چون پس از سال 1401 دیگر کارت معافیت نیز همچون کارت پایان خدمت سربازی بدون فراگیری مهارتی صادر نمی‌شود و ممنوع است.

سردار کمالی در خصوص پیش‌بینی سامانه‌های مرتبط با مبحث مهارت آموزی برای سربازان در آینده، خاطرنشان کرد: 4 سامانه در خصوص آینده سربازانی که مهارتی را فرا گرفته‌اند پیش بینی شده است. این سامانه‌ها عبارتند از سامانه ماهرساز، سرباز ماهر، سامانه جامع نیروهای مسلح و سامانه ماهرسان. هرکدام از این سامانه‌ها به صورت جداگانه وظایفی را در قبال مهارت آموزی سربازان بر عهده دارند. سامانه ماهرسان به عنوان یکی از این سامانه‌ها برای سربازانی که زمان خدمت سربازی آن‌ها به اتمام رسیده، پیش بینی شده است و بناست این سامانه وضعیت سربازان مهارت آموز را در فضای بازار و کار رصد کند تا از این طریق کمک‌های مالی و فکری صورت بگیرد و بستری برای استغال فراهم شود.

 رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در پایان گفت: نهضت مهارت آموزی از سوی نیروهای مسلح با توجه به بیانات مقام معظم رهبری به‌صورت جدی شروع شده است. امیدواریم تمامی سازمان‌ها و ارگان‌هایی که می‌توانند اثرگذاری به خصوصی در این زمینه داشته باشند پای کار مهارت آموزی سربازان این مرز و بوم بیایند. همچنین از تمامی اندیشمندان و صاحب نظرانی که صاحب ایده هستند دعوت می‌کنیم که نظرات و پیشنهادات خود را ارائه بدهند و مارا یاری کنند تا ما نیز آن‌ها را بشنویم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز