چرا کودکان ناخن می جوند؟

۱۳۹۸/۱۰/۰۱ - ۱۹:۴۷:۴۴
کد خبر: ۹۳۹۸۱۴
چرا کودکان ناخن می جوند؟
یک روان شناس گفت: اختلالات بیش فعالی، طلاق والدین و وسواس فکری، جویدن ناخن در کودکان را تشدید می‌کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ الهام پور مولایی، کارشناس ارشد روان شناسی، مشاور کودک و نوجوان درباره جویدن ناخن گفت: جویدن ناخن معمولا از دوران کودکی آغاز و در سنین نوجوانی افزایش پیدا می‌کند. به طور معمول، کودکان بعد از چند سال این عادت را ترک می‌کنند و مشکلی برای آنها به وجود نمی‌آید مگر در موارد کمی که باید با مراجعه به پزشک و انجام راهکارهای مختلف مانع از ادامه آن شد.

او افزود: جویدن ناخن یک عادت بسیار نادرستی است که محققان تا امروزه نتوانسته اند یک علت دقیق و علمی برای آن پیدا کنند.

این کارشناس ارشد روان شناسی درباره دلایل ناخن جویدن در میان کودکان بیان کرد: افراد خردسال ممکن است به علت مسائل ژنتیکی به جویدن ناخن اقدام کنند، ولی روی این مسئله هنوز توافق نظر بین روان شناسان وجود ندارد.

پورمولایی تصریح کرد: عوامل روان شناختی مانند استرس، اختلالات روانی، عصبانیت زیاد و اضطراب می‌تواند تاثیر زیادی در تشدید کودکان به جویدن ناخن داشته باشد.

این کارشناس ارشد روان شناسی گفت: بیماری‌هایی مانند اختلال کم توجهی، اختلالات بیش فعالی، طلاق والدین، وسواس فکری و... جویدن ناخن را در کودکان تشدید می‌کند.

جویدن ناخن چه عوارضی به دنبال دارد؟

پور مولایی درباره عوارض جسمی جویدن ناخن تصریح کرد: ظاهر ناخن جویدن خوشایند نیست و می‌تواند اضطراب درونی فرد را در دید عموم قرار دهد.

نابودی دستگاه گوارش با جویدن ناخن 

او افزود: بعضی از افراد علاوه بر جویدن ناخن آن را هم وارد معده خود می‌کنند؛ این کار می‌تواند پیامد‌های بسیار منفی مانند کوتاه شدن پایه ناخن، مشکلات دندانی، ورم لثه، آبسه لثه، ترک‌های روی ناخن، درد‌های شدید معده، خونریزی، تبخال‌های دهانی و سایر اثرات فیزیکی مخرب مربوط به دستگاه گوارش و معده داشته باشد.

چند راهکار‌ ساده برای ترک عادت جویدن ناخن

پورمولایی درباره راه‌های ترک عادت جویدن ناخن گفت: روش‌های معمولی مانند گذاشتن یک ماده تلخ روی ناخن به عنوان مجازات باعث افزایش ریشه استرس و اضطراب در افراد خواهد شد و این کار بسیار روش غلطی است.

او افزود: بهترین راهکار در جهت جلوگیری از روند جویدن ناخن، مشغول کردن کودک به کار‌های دستی مانند نواختن موسیقی، تمرین و فعالیت‌های ورزشی با توپ‌های کوچک است.

این روان شناس کودک و نوجوان تصریح کرد: یکی از موثر‌ترین روش‌ها برای کاهش جویدن ناخن در افراد، ریلکسیشن ( تکنیک‌ها و روش‌هایی برای آرامش روح و جسم)  است که می‌توان با مشورت و مراجعه به پزشک در جهت فهمیدن علت و ریشه اصلی جویدن ناخن عکس العمل خوبی از آن دریافت کرد.

مصرف دارو‌ها تا چه میزان بر کاهش جویدن ناخن موثر است؟

این کارشناس ارشد روان شناسی درباره تاثیر دارو‌های مصرفی بر پیشگیری از جویدن ناخن گفت: طبق آمار‌های علمی، جویدن ناخن در نوجوانان با افزایش قابل توجه رفتار‌های بدون تمرکز، گرسنگی، نبود اعتماد به نفس، بروز مشکلات گذری در طول زندگی افراد و احساس بی ثباتی به دلیل پیدا نشدن هویت افراد در دوران نوجوانی رخ می‌دهد که با مراجعه به پزشک و مشورت با او می‌توان عملکرد جویدن ناخن را با مصرف دارو کاهش داد.

این مشاور کودک و نوجوان اظهار کرد: جویدن ناخن با توجه به بررسی‌های علمی هیچ ارتباطی به جنسیت افراد ندارد، اما افراد گوشه گیر و درون گرا بیشتر به جویدن ناخن اقدام می‌کنند.

پورمولایی گفت: مهم‌ترین علت اصلی جویدن ناخن شاید به دلیل تخلیه اضطرابی، خشم فرو خوردگی، نبود اطمینان و بحران‌های عاطفی باشد که با کنترل احساسات و استرس‌ها در افراد می‌توان ریشه جویدن ناخن را نابود کرد.

نظر شما