دبیر علمی هفتمین کنگره بین المللی مراقبت‌های ویژه ایران مطرح کرد:

سنگینی هزینه‌های سرسام‌آور داروهای وارداتی در بیمارستان‌های خصوصی بر بیماران

۱۳۹۸/۱۰/۱۰ - ۰۸:۵۷:۱۰
کد خبر: ۹۴۳۵۲۰
سنگینی هزینه‌های سرسام‌آور داروهای وارداتی در بیمارستان‌های خصوصی بر بیماران
دبیر علمی هفتمین کنگره بین المللی مراقبت‌های ویژه ایران گفت: کمبودهاى دارویى با وجود تحریم‌ها در بخش‌هاى ویژه اندک بوده و نکته قابل ذکر بیشتر مربوط قیمت داروها به ویژه داروهاى واراداتى است که در مراکز خصوصى هزینه سرسام آورى به بیماران تحمیل می‌کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزرای برنا؛ فرهاد سلطانى، دبیر علمی هفتمین کنگره بین المللی مراقبت‌های ویژه ایران اظهارداشت: این کنگره با حضور متخصصین و پژوهشگران برجسته داخل و خارج کشور به همت انجمن مراقبت‌های ویژه ایران، ۱۸ تا ۲۰ دی‌ماه سال‌جاری در تهران برگزار می‌شود و در این گردهمای سخنرانانی از رشته‌های مختلف، آخرین دستاوردهای پزشکی را در حوزه‌های گوناگون مراقبت‌های ویژه شامل قلب، ریه، مغز و اعصاب، عفونی، فارماکولوژی، مسمومیت، غدد، کلیه، گوارش، آنتی بیوتیک درمانی، سوختگی، مایع درمانى، تغذیه، اقدامات پس از احیا و مامایی ارائه خواهند داد.

وی افزود: همچنین در این کنگره در خصوص استفاده از تهویه مکانیکی، مانیتورینگ همودینامیک، اولتراسونوگرافی،اکوکاردیوگرافی و تصویربرداری در بخش‌های ویژه به‌صورت سخنرانی و برگزاری کارگاه پرداخته خواهد شد.‌

دبیر علمی هفتمین کنگره بین المللی مراقبت‌های ویژه ایران ادامه داد: همچنین در این کنگره قسمت مجزایی برای طب مراقبت ویژه کودکان و نیز پرستاری مراقبت‌های ویژه در نظر گرفته شده است.

 دکتر سلطانی گفت: در پایان کنگره با ارائه برترین مقالات ارسالی در هر موضوع و نیز برگزاری پانل در انتهای هر قسمت، چالش‌های آن موضوع مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت که امید است با مشارکت و همیاری متخصصین رشته‌های مختلف کنگره‌ای پربار همچون سال های گذشته پیش رو داشته باشیم.

دبیر علمی هفتمین کنگره بین المللی مراقبت‌های ویژه ایران خاطر نشان کرد: در حاشیه کنگره با توجه به حضور اکثر متخصصین مراقبت‌هاى ویژه کشور بحث و تبادل نظر در زمینه مشکلات و چالشهاى صنفى و همین طور انتخاب اعضاى انجمن مراقبت‌هاى ویژه از طریق رفراندوم صورت خواهد گرفت.

دکتر سلطانی در ادامه بیان داشت: باتوجه به آمار بالاى حوادث ترافیکى، بیماران سرطانى، قلب و عروق و ....مرگ و میر ناشى از آنها و اشغال تخت نزدیک به صددرصد بخشهاى ویژه در اکثر بیمارستانهاى دولتى کشور ، نیاز به افزایش تختهاى ویژه در مراکز دانشگاهى و دولتى اجتناب ناپذیر می‌کند.

وی افزود:  نکته مهم در این زمینه توجه بیشتر به گایدلاینها و استاندارهاى پذیرش و تریاژ توسط همکاران متخصص مراقبت‌هاى ویژه است بصورتى که اولویت بندى بیماران بحرانى نیازمند به‌درستى انجام گرفته و با به عبارتى استفاده بهینه از تخت ویژه صورت پذیرد.

دبیر علمی هفتمین کنگره بین المللی مراقبت‌های ویژه ایران گفت: در همین رابطه همکارى سایر گروه‌هاى تخصصى درگیر در بخشهاى ویژه با متخصصین مراقبتهاى ویژه الزامیست و در اکثر مطالعات در زمینه پذیرش و انتقال بیماران، مدیریت واحد در مقابل مدیریت‌هاى چندگانه نتایج بهترى در اداره بخش‌هاى ویژه نشان داده است.

دکتر سلطانی گفت: علاوه براین کمبود نیروى پرستارى در این بخش به‌شدت بر کیفیت خدمات درمانى تاثیر منفى می‌گذارد و در حال حاضر کمبود نیروى پرستارى در این بخش‌ها به یک چالش تبدیل شده است.

وی یادآور شد: کمبودهاى دارویى با وجود تحریم‌ها در بخشهاى ویژه اندک بوده و نکته قابل ذکر بیشتر مربوط به قیمت داروها به ویژه داروهاى واراداتى است که در مراکز خصوصى هزینه سرسام آورى به بیماران تحمیل می‌کند در حالیکه در بیمارستان‌هاى دولتى طرح تحول نظام سلامت حمایت بهترى از بیماران در این راستا انجام می‌دهد.

نظر شما