آخر هفته کجا بریم؟ 

۱۳۹۸/۱۰/۱۱ - ۱۹:۱۳:۰۸
کد خبر: ۹۴۴۴۲۹
آخر هفته کجا بریم؟ 
روزهای پایانی هفته برخی از تهرانیان در پایتخت می مانند اما این بدان معنا نیست که تهران فضایی برای گردش و تفریح نداشته باشد از این رو این هفته بازدید از آثار تاریخی شهر را به شما پیشنهاد می کنیم. 

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا ؛ برج نقاره خانه در شهر ری و در ناحیه شمالی امین آباد بر روی کوه نقاره خانه یا کوه طبرک واقع شده است.

کوه طبرک یا نقاره خانه کوهی در شهر ری است که آثار باستانی بسیاری از جمله برج نقاره‌ خانه، برج اینانج و قلعه طبرک بر روی این کوه ساخته شده است. به گفته برخی منابع برج نقارت که ارتفاع آن به سه متر می‌رسد، در حدود ۱۰۰۰ سال پیش به دست شخصی به نام «بزرگ امید» جهت استفاده شخصی ساخته شد.

به گفته برخی پژوهشگران ممکن است این مکان مقبره یکی از شاهان سلجوقی باشد این برج به ارتفاع 3 متر و با مصالحی متشکل از گچ و لاشه سنگ به دستور شخصی بنام بزرگ امید یا بوزرجمید در دوره آل بویه ساخته شد.

نمای خارجی برج همچون قوس های جناغی با آجرکاری هنرمندانه تزیین شده است . در کتاب سیاست‌نامه خواجه نظام‌الملک چنین ذکر شده است که:«در شهر ری به روزگار فخرالدوله که صاحب بن عباد وزیر او بود، گبری بود توانگر که او را بزرجومیه گفتندی و بر کوه طبرک ستودانی کرد از جهه خویش و امروز بر جای است و اکنون آن را دیده‌ی سپاه سالاران خوانند و بر بالای گنبد فخرالدوله نهاده است و بسیار رنج و زر هزینه کرد بزرجومیه تا آن ستودان به دو پوشش بر سر آن کوه تمام کرد».

بنابراین بر اساس این نوشته، اولاً بنا مربوط به دوره‌ی آل‌بویه بوده، ثانیاً دارای گبند دو پوش بوده، و ثالثاً به پیروی از سنت استودان سازی ساسانیان ساخته است. بارو و حصار شهر آثار بر جای مانده از دوران خلفای عباسی و مهم‌ترین آثار اسلامی ری است که شامل یک رشته دیوارهای خشتی و سنگی است. داخل حصار بنایی به نام قلعه طبرک وجود داشته که به دستور طغرل سلجوقی منهدم شده و در بالای کوه نقشی از بهرام گور بود که بعدها در دوران قاجاریه صورت فتح‌علی‌شاه را به جای آن تراشیدند.  این قلعه در حال حاضر تخریب شده و امروز، به دلیل وجود برج نقاره‌خانه بر فراز آن، به کوه نقاره‌خانه معروف است.

  آدرس برج نقاره خانه : شهرری، امین آباد، هفت دستگاه، کوه نقارخانه

LzcJKGFo8Ag2DE1Iuwo1YvJucsSEbGZx6iIQ53kB

250px-برج_نقاره_خانه

images (3)

images (4)

برج-نقاره-خانه-قلعه-طبرک-ری-3

نظر شما