یک متخصص گوارش و غدد:

زردی چشم‌ها نشانه چیست؟/ راه‌های کاهش و درمان یرقان

۱۳۹۸/۱۰/۱۴ - ۰۵:۰۹:۲۱
کد خبر: ۹۴۴۸۵۴
زردی چشم‌ها نشانه چیست؟/ راه‌های کاهش و درمان یرقان
جلالی گفت: سندرم ژیلبرت باعث می شود تا هنگامی که فرد دچار سرماخوردگی، گرسنگی، اضطراب و عصبانیت می‌شود، بیلیروبین خون افزایش یافته و چشم‌ها و پوست بدن زرد شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ امیرهوشنگ جلالی، متخصص گوارش و غدد، در خصوص یرقان و نگرانی‌هایی که در این مورد وجود دارد، گفت: زردی بیماری نیست بلکه نوعی اختلال کبدی است که علائمی مانند تغییر رنگ و زرد شدن پوست و چشم‌ها را به همراه دارد.

او ادامه داد: این اتفاق ناشی از بالا بودن مقدار غلظت بیلیروبین خون است. یرقان در صورتی رخ می‌دهد که یک اختلال در سوخت و ساز طبیعی یا دفع بیلی‌روبین وجود داشته باشد. این اختلال در سوخت و ساز بدن یا دفع بیلی‌روبین می‌تواند در مراحل مختلفی رخ دهد.

جلالی با تاکید بر اینکه از علل بروز این مشکل می توان به مشکلات در هپاتیت، التهاب کبد، انسداد مجرای صفرا و سندرم ژیلبرت دانست، توضیح داد: در میان این علت‌ها سندرم ژیلبرت از همه کم خطرتر است چراکه در این عارضه، هنگامی که دچار سرماخوردگی، گرسنگی، اضطراب و عصبانیت می‌شود، بیلیروبین خون افزایش یافته و چشم‌ها و پوست بدن زرد می‌شود.

این پزشک بیان کرد: این عارضه مادرزادی است و هیچگونه خطری ندارد و در صورت برطرف شدن علت‌های گفته شده مثل رفع گرسنگی، رنگ پوست و چشم به حالت طبیعی باز می‌گردد و به عبارتی اصلا بیماری محسوب نمی‌شود.

این متخصص گوارش به روش‌های پیشگیری و درمان زردی یا یرقان در بزرگسالان عنوان کرد: قطع و کم کردن مصرف شیرینی‌ها، غذاهای پرچرب، سرخ کرده، پر ادویه، انواع بستنی، فالوده، مواد نشاسته‌ای می‌تواند در کاهش زردی کمک کند. 

جلالی همچنین به مصرف برخی از غذاها اشاره کرد و گفت: مصرف انواع آش، آبگوشت و سوپ جو در اصلاح عمل گوارش نقش موثری دارد به گونه‌ای که باعث دفع هر چه بهتر صفرا و درمان بیماری خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز