در گفت‌و‌گو با یک روانشناس بالینی مطرح شد؛

افسردگی در زنان بیش از مردان است/ در چه مواردی باید به پزشک مراجعه کرد؟

۱۳۹۸/۱۰/۱۳ - ۲۳:۰۵:۵۹
کد خبر: ۹۴۴۹۲۶
افسردگی در زنان بیش از مردان است/ در چه مواردی باید به پزشک مراجعه کرد؟
علوی گفت: افسردگی در جهان به ویژه در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است به طوریکه 23 درصد جمعیت 15 تا 64 سال، از یک اختلال روانپزشکی رنج می‌برند. در این میان 27.6 زنان و 19.4 این افراد را مردان تشکل می‌دهند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ همانطور که به نظر می‌رسد، افسردگی پنهان یک اختلال خلقی است که موجب احساس غم و اندوه، تهی بودن و از دست دادن علاقه می‌شود. این حالات وضعیتی پزشکی است که نحوه فکر کردن، احساس کردن و عمل کردن شما را تغییر می‌دهد. افسردگی پنهان لزوماً تشخیص داده نمی‌شود، بلکه افسردگی بصورت مخفی است که حتی برای کسانی که نزدیک به آن فرد هستند، مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

کسانی که افسردگی پنهان دارد، حتی به نظر ناخشنود نمی‌آیند. در واقع می‌توان گفت آن‌ها اغلب می‌توانند افرادی با بزرگترین و زیباترین خنده‌ها در جمع باشند

در این رابطه با محمود علوی، روانشناس بالینی، به گفت و گو نشستیم که در ادامه می خوانید.

افسردگی یک مفهوم واحد نیست

علوی با بیان اینکه زمانی که از افسردگی صحبت می‌کنیم در واقع راجع به یک مفهوم واحد حرف نمی‌زنیم، گفت: افسردگی به وضعیت‌های متفاوتی اشاره دارد، برای نمونه ممکن است یک رویداد طبیعی برابر یک رویداد ناخوشایند باشد که فرد را دچار افسردگی می‌کند.

او در خصوص اینکه افراد ممکن است در دوران افسردگی با دشواری و ناکامی روبرو شوند، بیان کرد: این افراد ممکن است به وضعیت ناخوشایندی دست پیدا کنند که گاهی اوقات از آن به افسردگی یاد می‌شود و مسئله‌ای طبیعی است. گاهی اوقات می‌فهمیم که فرد چرا احساس افسردگی می‌کند اما شدت و زمان این افسردگی بیش از آن چیزی است که از آن انتظار داریم.

افسردگی در زنان بیش از مردان است

علوی با اشاره به اینکه افسردگی در زنان بیشتر از مردان است، توضیح داد: افسردگی در جهان به ویژه در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است به‌طوریکه 23 درصد جمعیت 15 تا 64 سال، از یک اختلال روانپزشکی رنج می‌برند. در این میان 27/6 زنان و 19/4 این افراد را مردان تشکل می‌دهند.

این روانشناس بالینی تصریح کرد: براساس این پیش‌بینی، تا سال 2030 افسردگی، رتبه دوم بیماری‌های سطح جهان را به خود اختصاص خواهد داد.

احساس بی‌ارزش بودن و ناکامی

این روانشناس با بیان اینکه گاهی  اوقات فرد در نهایت خوبی،‌ سلامت و رفاه از نظر جسمی و از نظر معنوی ناگهان احساس می‌کند زندگی ارزش ادامه دادن را ندارد، عنوان کرد: این فرد مدام با خود می‌گوید این زندگی به درد نمی‌خورد و ارزش جنگیدن ندارد.

در این موارد به پزشک مراجعه شود

این پزشک در ادامه عنوان کرد: هیچ چیز این افراد را خوشحال نمی‌کند،‌ بی خواب و بی اشتها می‌شود و خودش را آدم بی ارزشی می‌داند.

علوی در پایان گفت: اینجاست که تغییری در وضعیت بیوشیمیایی بدن به وجود آمده که هورمون‌های عصبی را تغییر داده است. این زمان  نیاز به تصحیح و تعادل دارد و حتما باید به پزشک مراجعه کرد و تحت درمان قرار گرفت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز