در گفتگو با کارشناس ارشد شبکه‌های اجتماعی مطرح شد:

رسانه‌ها برای جهت دادن افکار عمومی به نفع یا ضد افراد کار می‌کنند!

۱۳۹۸/۱۰/۱۷ - ۰۸:۰۶:۵۸
کد خبر: ۹۴۶۵۵۲
رسانه‌ها برای جهت دادن افکار عمومی به نفع یا ضد افراد کار می‌کنند!
فعالین صفحات مجازی اینستاگرام در این چند روز شاهد حذف پست هایی در خصوص سردار شهید قاسم سلیمانی بوده‌اند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سیده هدی موسوی، کارشناس ارشد شبکه‌های اجتماعی، در گفتگو با خبرگزاری برنا گفت: فعالین صفحات مجازی اینستاگرام در این چند روز شاهد حذف پست‌هایی در خصوص سردار شهید قاسم سلیمانی بوده اند  

این مدرس دانشگاه با بررسی نقش اینستاگرام  عنوان کرد: اینستاگرام به عنوان یک رسانه اجتماعی، تصویر محور شناخته می شود اما این به معنای آن نیست که کارهای محتوایی بر روی آن از دیگر رسانه های اجتماعی ضعیف‌تر است هشتگ‌ها و کپشن‌های زیر عکس‌ها، کاملا مورد بررسی قرار گرفته است. این روزها در هشتگ سلیمانی به زبان انگلیسی ابتدا پست‌های ضد سردار مانند اخبار رسانه‌های معاند، پست‌های مربوط به ترامپ و سپس عکس‌های موید سردار سلیمانی به چشم می‌خورد این نشانگر مرتب‌سازی محتوا با قصد جریان‌سازی معکوس توسط این شبکه اجتماعی بود.

 او افزود: از دیگر مثال‌های این موضوع حذف پست‌های صفحات با فالور بالا بود که در تائید مقام سردار پست گذاشته بودند اینها به آسانی از سوی افرادی که صفحات را دنبال می‌کردند دیده شده است.

کارشناس ارشد شبکه‌های اجتماعی گفت: اما موارد دیگر که شاید از چشم عادی دور مانده باشد تولید پست‌هایی با عکس سردار اما با محتوا و کپشن ضد سردار بود. به علت دیدن عکس سردار لایک می‌خورد اما به محتوای آن توجه نمی‌شد و نکته مهم دیگر ساخت صفحات تازه ایجاد سده بود که مشخص بود توسط ربات‌ها ساخته و هدایت می‌شود این پست‌ها به صورت زیاد از سوی صفحه‌هایی جدید که تعداد پست‌های آنها عمدتا زیر ده پست بود به اشتراک گذاشته می‌شد این صفحات همراه با صفحات قدیمی معاند سازمان داده می‌شد کامنت‌هایی که اینستاگرام را مخاطب قرار می‌داد که چرا با عدالت عمل نمی‌کند (با علامت @) پس از تعدادی تکرار اجازه گذاشتن نمی‌یافت. با تمام این کنترل‌ها پست‌های با محتوای رشادت‌ها و شهادت جانسوز سردار حاج قاسم سلیمانی آنچنان  زیاد بود که قابل پنهان کردن نبود.

موسوی عنوان داشت: اما داستان چیست؟ رسانه‌ها برای جهت دادن افکار عمومی به نفع یا ضد افراد کار می‌کنند همیشه همه رسانه‌ها در جهت مسئولیت خویش یعنی بازتاب حقایق کار نمی‌کنند این را مدیون کلمات در جراید هستند. در رسانه‌های اجتماعی برنامه‌نویسی و هوش مصنوعی بسیار قوی عمل می‌کند نگه داشتن پست‌ها با مفاهیم یا همان کامنت‌های مورد نظر به صورت آخرین پست‌ها برای وانمود کردن حقیقتی دیگر که در موارد سیاسی یا خط‌دهی عملکرد به کار می‌رود. بخشی از این عملیات پیداکردن مفاهیم و کلید واژه‌هاست.

 او در ادامه گفت: بخشی ساختن محتوای تهییج کننده برای تغییر جهت فکرها مثل اشاره به حوادث آبان‌ماه که با تمام تلاش دشمن از پس عصبانیت مردم و تغییر حقانیت جریان سردار حاج قاسم سلیمانی برنیامد چراکه مردم فرق مشکلات داخلی و غیرت ملی را می‌دانند و بخشی دیگر وارونه پست‌ها مثل پست‌هایی با عکس‌های سردار و کپشن‌های متضاد.  

موسوی افزود: این بخش‌ها برای بررسی زیادند اما آنچه کلیت موضوع است ترند شدن یک موضوع داغ سیاسی یا فکری و جهت دادن به آن با کمک رسانه اجتماعی است.  

او گفت: در اینجاست که واژه‌ای به نام بازاریابی رفتاری به میان می‌آید دولت‌مردان گاه برای تغییر نگرش جامعه خود گاه برای مبارزه نرم با دشمنان خود و گاهی برای از بین بردن خصلت بدی در جامعه و یا تولید خصلت خوب در آن از این روش استفاده می‌کنند. ایجاد چالش در رسانه اجتماعی مانند یک کاربر واقعی توسط کاربر نماها که با برنامه‌نویسی کد می‌شوند و افراد تحت تاثیر آنها یا افرادی که با هدف صفحه می‌سازند و اثر شبکه‌ای این افراد بر هم یک خبر، یک شک و یک تصویر مثبت یا منفی را به صورت‌های مختلف ویروسی پخش می‌کند تا جایی که یک جامعه هدف ساخته می‌شود.

موسوی در ادامه مطرح کرد: این تصاویر ناامیدی‌ها و مشکلات یک جامعه را به حدی غیر قابل حل می‌تواند نشان دهد که موجب سردرگمی گردد به علت کارکرد قوی بخش حافظه تصویری مغز و تاثیر بسزای آن در به خاطر سپردن ثبت این تصاویر چنان حک کردن و پاک کردن آن از ناخودآگاه ذهن بسیار مشکل است. ساختن ارزش‌ها و یا تخریب ارزش‌ها از این طریق یکی از راه‌های بسیار موثر در عصر دیجیتال است. به منظور استفاده از این نوع کارکرد، از سوی صفحات اجتماعی معاند در این چندروز تمام تلاش برای وارونه نشان دادن حقایق به کار رفت اما سپیدی صبح پنهان شدنی نیست.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز