معاون وزیر بهداشت: ۲۰ درصد جمعیت کشور دچار اختلال روانی است

۱۳۹۸/۱۰/۱۷ - ۱۱:۵۶:۰۴
کد خبر: ۹۴۶۹۹۵
معاون وزیر بهداشت: ۲۰ درصد جمعیت کشور دچار اختلال روانی است
معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام اجرای برنامه ملی بهبود سلامت روان در کشور گفت: به طور متوسط انتظار داریم بین ۱۸ تا ۲۰ درصد افراد کشور دچار یکی از اختلالات روانی مثل افسردگی یا اضطراب باشند که بر اساس برنامه ملی با غربالگری فعال شناسایی می‌شوند و تحت مراقبت قرار می‌گیرند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ علیرضا رئیسی، افزود: یکی از اولویت های وزیر بهداشت بهبود شاخص های سلامت روان است و بر این موضوع تاکید می کند اما همه اقدمات این حوزه در اختیار وزارت بهداشت نیست. هدف کلان کشوری ارتقای سلامت روان مردم است که عوامل مختلفی مثل ایجاد نشاط در جامعه و کاهش فشار اقتصادی بر مردم و بسیاری از عوامل دیگر ارتباط دارد.

وی افزود: با این وجود وزارت بهداشت برنامه ملی سلامت روان را تدوین کرده و به کل مراکز بهداشتی کشور نیز ابلاغ شده است. این اقدام از سال گذشته شروع شد و امسال شاخص های سلامت روان کمی و کیفی برای این برنامه تعریف شد و مشخص شد که در یک جمعیت چند درصد افراد دارای اختلال افسردگی یا اضطرابی و سایر اختلالات روانی هستند که باید آنها را پیدا کنیم و بر اساس این پیش بینی، کارکنان نظام سلامت باید این جمعیت دچار اختلال روانی را شناسایی و برای بهبود آنها بر اساس برنامه ملی اقدام کنند.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش درباره میزان پیش بینی جمعیت دچار افسردگی و اضطرابی در یک جمعیت مشخص در کشور گفت: این آمار برای هر یک از اختلالات روانی و در جاهای مختلف متفاوت است اما به طور میانگین انتظار داریم بین ۱۸ تا ۲۲ درصد جمعیت هر منطقه دچار یکی از این اختلالات باشند.  مراکز بهداشتی باید این افراد را بیابد و در شبکه بهداشتی آنان را تحت پوشش مراقبت های سلامت روان قرار دهند.

وی افزود: بر اساس برنامه ملی سلامت روان وزارت بهداشت قرار است نیروهای آموزش دیده بهداشتی به صورت فعال به سراغ این افراد شناسایی شده بروند و منتظر نمانند که آنان برای دریافت خدمات بهداشت و سلامت روان مراجعه کنند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: اکنون ۱۶۰۰ کارشناس سلامت روان در قالب برنامه کاهش آسیب در شبکه بهداشتی کشور مستقر هستند و برنامه های مختلفی را برای غربالگری، شناسایی افراد دچار اختلالات روانی، ارائه خدمات آموزشی و ارجاع افراد نیازمند خدمات درمانی به سطوح بالاتر انجام می دهند.

رئیسی گفت: نحوه یافتن افراد دچار اختلال روانی به این صورت است که افرادی که برای دریافت هر نوع خدمت به مراکز بهداشتی مراجعه می کنند از نظر وضعیت سلامت روان بررسی می شوند.  مثلا بهورز در خانه بهداشت به فردی که برای واکسن نوزاد خود مراجعه کرده، ابزار و فرم هایی که آماده شده را ارائه می دهد و پس از پر کردن این فرم با او مصاحبه می کند.  اگر امتیاز مربوط به اختلال سلامت روان برای این فرد از یک حد مجاز بالاتر باشد به روانشناسی که در مرکز بهداشت است ارجاع داده می شود، روانشناس این فرد را می بیند و اگر تشخیص داد،  به خدمات روانپزشکی و درمانی نیاز دارد، او را به روانپزشک یا پزشک ارجاع میدهد.

معاون وزیر بهداشت افزود: این برنامه در کل کشور در حال اجراست اما با توجه به کامل تر و قوی تر بودن شبکه بهداشتی در روستاها این خدمات در روستاها بهتر و کامل تر از شهرها انجام می شود.

نظر شما
پرونده ویژه