رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور خبر داد:

کاشت حلزون برای ۱۲۵ دانش آموز ناشنوا

۱۳۹۸/۱۰/۲۲ - ۱۰:۵۳:۳۹
کد خبر: ۹۴۹۱۰۵
کاشت حلزون برای ۱۲۵ دانش آموز ناشنوا
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور درباره خدمات خوب حمایتی از ناشنوایان گفت: کاشت حلزون حدود ۶ میلیون تومان هزینه دارد، اما ۱۲۵ نفر از دانش آموزان ناشنوا از سال ۹۴ تاکنون این خدمات را دریافت کرده اند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سید جواد حسینی در جلسه ای با مسئولان شبکه ملی ناشنوایان اظهار داشت: همچنین ۱۳۹ مورد این خدمات نیز همه قطعات کاشت حلزون را که ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد از سال ۹۶ تاکنون استفاده کرده اند. تعداد ۲ هزار و ۶۸۸ دستگاه سمعک به دانش آموزان ناشنوا از سال ۹۴ تاکنون داده شده است.

حسینی ادامه داد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی در قلمرو ناشنوایان حدود ۵ هزار ۵۲۱ دانش آموز در مدارس خاص دارد که در یک هزار و ۶۷۳ کلاس درس مشغول تحصیل هستند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور همچنین ادامه داد: ۹۹۳ دانش آموز در ۶۸ مدرسه کار و دانش و در ۳۰ رشته فعال هستند و ۷۸ دانش آموز نیز در ۸ مدرسه فنی حرفه ای در ۶ رشته در مدارس خاص فعالیت می کنند.

وی افزود: ۹ هزار ۹۱۸ دانش آموز با آسیب شنوایی نیز در دوره های مختلف در مدارس پذیرا و مدارسی تلفیقی – فراگیر در حال تحصیل هستند که ۹۴۵ دانش آموز تلفیقی آن در ۸۰ رشته کارو دانش تحصیل می کشند که در مجموع رقمی نزدیک به ۱۵ هزار و ۵۰۰ دانش آموز را نشان می دهد.

حسینی در ادامه تصریح کرد: باید بخش های عمومی جامعه و مردم، اعم از مردم عادی و استثنایی با نظام دهی و تشکیلات قدرت پیدا کند و این تشکیلات و نظام یافتگی را به صورت کمی و کیفی توسعه یابد تا جامعه گام های شتابان تری را به سمت توسعه بردارد.

وی با اشاره به ۱۰ سیاست توسعه کمی و کیفی تشکل های غیر دولتی اضافه کرد: توسعه قشری، مانند گسترش تشکل ها در میان میانسالان، جوانان، زنان، ناشنوایان، نابینایان و مهندسان، توسعه متوازن این تشکل ها در شهرها و روستاها ، توسعه قلمرو کاری مانند قلمرو خیریه ای و توانمندسازی دانش آموزان با نیازهای ویژه و توانمند سازی تشکل ها و به ویژه شبکه سازی برای ایجاد هم افزایی تشکل ها به صورت کمی و کیفی باید مورد پیگیری قرار گیرد. لذا ایجاد شبکه جامع ناشنوایان که ۷۰ تشکل غیر دولتی را تحت پوشش خود قرار داده و با فدراسیون ناشنوایان بین المللی ارتباط برقرار کرده است؛ گامی بزرگ در راستای هم افزایی تشکل های غیر دولتی در حوزه ناشنوایان است.

۳۷ برنامه مخصوص دانش آموزان ناشنوا در دستور کار سازمان است

حسینی با بیان اینکه ۳۷ برنامه و فعالیت مخصوص دانش آموزان ناشنوا در دستور کار سازمان قرار گرفته است، اظهار داشت: تمام خواسته های مطرح شده از سوی جامعه ناشنوایان در دل این تعداد برنامه، گنجانده شده است.

وی با تأکید بر این که آموزش مدرسان برای ترویج زبان اشاره یکی از گام های کلیدی برای سازمان استثنایی است، اضافه کرد: دانش آموزان با نیازهای ویژه، اگر در یکی از این حواس پنجگانه دچار نقصی و محدودیتی هستند، بر اساس نظریه امتداد که توسعه را امتداد حواس پنجگانه می داند برای رفع این نقیصه باید این امتداد را از یک طریق دیگر ایجاد کنیم و با توانبخشی، تجهیزات و مهارت ها ، آن را تبدیل به فرصت کنیم.

 حسینی با بیان این مطلب که زبان اشاره امتداد حس شنوایی است و حس شنوایی و بینایی بیشترین امکان یادگیری و شناخت انسان را فراهم می سازد، ابراز داشت: بر این اساس باید زبان اشاره و بریل آموزی را گسترش دهیم. امتداد شنوایی محسوب می شود .

معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین گفت: والدین دانش آموزان با نیازهای ویژه علاوه بر اینکه مسئولیت و مهارت های یک والدین را باید داشته باشند، باید معلم هم باشند. چون اگر معلمی حرفه ای نباشند نمی توانند به عنوان معلم حرفه ای نیز ایفا نقش کنند و برای ارتقای دانش آموزان با نیازهای ویژه مکمل فعالیت های آموزش و پرورش و مدرسه باشند.

بیمارستان خاص دانش آموزان ویژه احداث می شود

حسینی در ادامه اظهار داشت: اخیرا نشستی با یک کارآفرین و هتل دار بزرگ مشهدی داشتیم که در این نشست، این کارآفرین بزرگ قول راه اندازی و احداث یک بیمارستان مخصوص دانش آموزان با نیازهای ویژه و بخصوص ناشنوایان در شهرستان طرقبه را داده است.

وی در خصوص برخی اقدامات برای ناشنوایان، اظهار داشت: راه اندازی مرکز ناشنوایان بزرگسال، فراهم کردن بسته های توانمندسازی طرح سنجش برای خانواده ها، فراگیرسازی تربیت مدرس و زبان اشاره حتی در برخی از ادارات، گنجاندن سر فصل دروس زبان اشاره در دانشگاه فرهنگیان و ارسال شیوه نامه زبان اشاره در نظام آموزشی از جمله اقدامات مفیدی است که می تواند در این جهت باشد.

حسینی در مورد انتظارات گفت:‌سازمان در بسته های آموزشی شبکه ملی ناشنوایان که می تواند مورد تایید سازمان باشد، قرار گیرد، شبکه ملی ناشنوایان در خصوص آموزش بزرگسالان ناشنوا، هم در شیوه آموزش و هم دیگر مسائل آنها، سازمان را یاری کند، همایش ها و سمینارها به صورت مشترک برگزار شود، افراد توانمند و نخبه ناشنوا را شناسایی و بانک اطلاعاتی ایجاد کند، برای آموزش انواع زبان اشاره و عمومی کردن نهضت زبان اشاره برنامه ریزی کند، برای دانش آموزان با نیازهای ویژه و خانواده آنها و شناسایی نیازهای مدارس به تجهیزات خدمات توانبخشی و رفاهی ارائه کند، نیازهای گروه های هدف را شناسایی و در نهایت برای اشتغال فارغ التحصیلان ناشنوا در مدارس و در سایر سیستم های اداری تلاش کند.

وی افزود: اینها از مقوله هایی هستند که می توانیم به صورت برنامه های اشتراکی در حوزه های مختلف با هم فعالیت داشته باشیم و سازمان آموزش و پرورش استثنایی را در جهت کیفی سازی و توانمند سازی این دانش آموزان را یاری دهید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز