یک آسیب‌شناس آموزش:

چه کسی موسسات کنکور را از مالیات معاف کرد؟/ رابطه مستقیم نفوذ سیاسی و فرار مالیاتی

۱۳۹۸/۱۰/۲۳ - ۰۷:۰۱:۴۰
کد خبر: ۹۴۹۱۲۴
چه کسی موسسات کنکور را از مالیات معاف کرد؟/ رابطه مستقیم نفوذ سیاسی و فرار مالیاتی
بهلولی گفت: یکی از سوالاتی که همواره در ذهن تمامی معلمان است و غالبا بی‌جواب می‌ماند این است که چرا ناشران و موسسات آموزشی کنکور، به‌رغم درآمدهای میلیاردی از پرداخت مالیات معاف هستند!

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ ناشران و موسسات کنکور که از آنها به عنوان «مافیای کنکور» یاد می‌شود و دستان قدرتمندی برای حمایت از خود دارند، به‌رغم سودهای کلانی که از محل خدمات القایی رنگارنگ خود به دست می‌آورند، ریالی به بیت‌المال نمی‌پردازند و در این وانفسای اقتصادی همچنان از مالیات معاف هستند! اگر به خاطر آوریم که رئیس‌جمهور در زمان تقدیم لایحه بودجه 99 به مجلس، آن را بودجه‌ی استقامت و ایستادگی نامید، این معافیت مالیاتی بیشتر پرسش‌برانگیز می‌شود؛ در شرایطی که مردم مجبور به تحمل ریاضت و ایستادگی در مقابل بحران‌های اقتصادی هستند، چرا این مافیای مالتی‌میلیاردر، مالیات نمی‌پردازد؟!

چه کسی موسسات کنکور را از مالیات معاف کرد؟ 

مهدی بهلولی، آسیب‌شناس آموزش، در خصوص فرار مالیاتی این موسسات کنکور گفت: یکی از سوالاتی که همواره در ذهن تمامی معلمان است و غالبا بی‌جواب می‌ماند این است که چرا ناشران و موسسات آموزشی کنکور، به‌رغم درآمدهای میلیاردی از پرداخت مالیات معاف هستند!

او ادامه داد: این سوال را باید از نهادهایی بپرسیم که آن‌ها را معاف کرده‌اند. متاسفانه در سیستم اقتصادی کشور معافیت‌ها و گریزهای مالیاتی بسیار زیادی داریم که دلیل درست آن‌ها هیچ‌گاه به جامعه توضیح داده نمی‌شود.

معضل امروز؛ فضای غیرشفاف مالیاتی در کشور

این کارشناس با انتقاد از فضای غیرشفاف مالیاتی عنوان کرد: در این زمینه مانند بسیاری از موارد  نیازمند اصلاحات پایه‌ای هستیم. چراکه به شکل قانونی و اصولی مشخص نیست چرا موسسات و نهادهای آموزشی که اصطلاحات از آن‌ها به عنوان مافیای کنکور نام برده می‌شود، از مالیات معاف هستند در صورتی که در جامعه بسیاری از افراد با حقوق های بسیار ناچیز موظف به پرداخت مالیات هستند. 

او اضافه کرد: معافیت این موسسات از مالیات یک تصمیم غیرشفاف بوده و به دور از دلیل قانع کننده و کارشناسی است که موجب شده تا جامعه نسبت به این موضوع مطالباتی را مطرح کند. البته سوال اینجاست که چرا باید بر اساس تصمیم افرادی که دقیقا هم مشخص نیست چه کسانی هستند، مالیات از این نهادها برداشته می شود؟

درآمد نجومی سالانه موسسات کنکور

بهلولی با اشاره به اینکه درآمد سالانه این موسسات بسیار نجومی است، توضیح داد: بخشی از سودآوری این مالیات می‌تواند در بودجه آموزش و پرورش آورده شود. این درحالی است که متاسفانه این موسسات با انجام کارهای به ظاهر خیریه از مالیات فرار می کنند.

این آسیب‌شناس آموزش با تاکید بر اینکه کار این موسسات عموما نقض آموزش است، تصریح کرد: برای این موسسات باید واژه آموزش را در گیومه قرار دهیم. چراکه همواره در تمام این سال‌ها جنبه تجاری آن‌ها بر جنبه آموزشی چربیده است. یکی از دلایل معافیت این مراکز این است که برخی از مسئولان پشت این نهادها قرار می‌گیرند و در واقع منافع خودشان را از این راه تامین می‌کنند.

رابطه مستقیم نفوذ سیاسی و فرار مالیاتی

او افزود: بسیاری از این موسسات و نهادهای آموزشی مستقیم و غیر مستقیم به مسئولان پیشین آموزش و پرورش و دیگر مسئولان سیاسی کشور وصل می‌شوند. اگر رد این نهادهای آموزشی و مافیای آموزشی را دنبال می‌کنیم متاسفانه به یکی از مسئولان سیاسی، فرهنگی و یا اجتماعی کشور می‌رسیم. این افراد که در گذشته منصب و جایگاهی در قدرت داشتند امروز رئیس و سرپرست این موسسات هستند و در واقع منفعت‌شان در این کار است. بنابراین این نهاد‌ها به این دلیل که پشت‌شان افراد ذی نفوذ سیاسی وجود دارد آنقدر قدرتمند هستند که بتوانند فرار مالیاتی داشته باشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز