گزارش شهرداری از جزییات مرگ حیوانات در دلفیناریوم برج میلاد

۱۳۹۸/۱۰/۲۳ - ۱۰:۰۰:۳۰
کد خبر: ۹۴۹۶۰۰
گزارش شهرداری از جزییات مرگ حیوانات در دلفیناریوم برج میلاد
در روزهای ابتدایی دی یکی از دلفین‌های برج میلاد تلف شد. برخی علت مرگ را نارسایی قلبی عنوان کرده اما محیط زیست هنوز این موضوع را تایید و ردنکرده است. شهرداری تهران گزارشی از بازدید خود از دلفیناریوم برح میلاد منتشر کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در روزهای ابتدایی دی ماه بود که خبر مرگ یک دلفین در مجموعه دلفیناریوم برج میلاد اعلام شد؛ بعد از اعلام این خبر موقتاً این مجموعه تعطیل شد.

 اعضای شورای شهر خواستار پیگیری موضوع از سوی شهرداری تهران شدند.

علت مرگ نارسایی قلبی یا خوردن ماهی تیغ دار

آلفا در مجموعه دلفیناریوم برج میلاد جان خود را از دست داد؛ برخی معتقدند که ایست قلبی علت  مرگ این حیوان بوده و عده‌ای هم می‌گویند به دلیل دادن ماهی تیغ‌دار آلفا دچار ناراحتی معده شده است.

گزارش بازید شهرداری از مرکز دلفیناریوم برج میلاد

مسؤولان شهری از این مرکز بازدید کردند؛ در این  بازدید که توسط کارشناسان اداره پایش اداره کل محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از دلفیناریوم با حضور کارشناس مسئول واحد بازاریابی و ارتباط با مشتریان برج میلاد و همچنین نماینده بهره‌بردار دلفیاریوم انجام پذیرفت، ضمن بازدید از استخر دلفین‌ها و انبار غذایی، علت فوت دلفین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 آلفا ساعت ۷:۴۵ دقیقه روز جمعه تلف شد

حسب اطلاع، صبح روز جمعه ۲۹/۰۹/۱۳۹۸، ساعت ۷:۴۵، یک دلفین تلف شده است که علت آن هنوز به طور دقیق مشخص نیست؛ در حال حاضر تنها نارسایی قلبی (سکته قلبی) گزارش شده است. بنا بر اظهارات مسئولین مجموعه حاضر در روز بازدید، طی روز پنجشنبه شرایط جسمانی دلفین مذکور مساعد بوده است.

دامپزشک مقیم مجموعه علت فوت دلفین را سکته قلبی عنوان کرده است.ضمن اینکه برای بررسی دقیق‌تر موضوع، اعلام شده که شرح موارد رویت شده از دلفین و وضعیت پیش آمده برای دلفین، برای شش کلینیک بین المللی از کشورهای مختلف ارسال شده تا به بررسی دامپزشکی علل و دلایل مرگ دلفین پرداخته شود.

هرچند ضرورت دارد نظریه نهایی مرگ دلفین توسط "سازمان دامپزشکی" بعنوان مرجع ذی صلاح اعلام شود.در این بازدید همچنین از مرکز ماهی خانه و آشپزخانه دلفین ها بازدید به عمل آمد که مسائل بهداشتی رعایت شده بود و مورد خاصی رویت نشد.

بررسی مستندات

دلفیناریوم برج میلاد توسط پیمانکار بهره‌بردار اداره می‌شود. ولی مالک حیوانات شخص دیگری است که دلفین‌ها و شیرهای دریایی را به بهره‌بردار اجاره داده است. طبق پیگیری انجام شده از اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران این محل جهت احداث دلفیناریوم از سال ۹۲ دارای مجوز سازمان حفاظت محیط‌زیست است. به منظور دریافت پاسخ مکتوب درباره علت دقیق مرگ دلفین، مکاتباتی با اداره کل محیط زیست استان و معاونت طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده است که در صورت دریافت پاسخ اطلاع رسانی خواهد شد.

حال دلفین دیگر چطور است؟

البته برخی از مسؤولین محیط زیست اعلام کردند که وضعیت دلفین دیگر برج میلاد هم خوب نیست.

مدیران شهری: عکسی از دلفین مرده ندیده‌ایم/محیط زیست عکس دارد

یکی از مدیران شهری در این باره گفت: ما هنوز حتی عکس لاشه دلفین را هم ندیده‌ایم.

وی ادامه داد: البته محیط زیست در حال پیگیری است و عکس‌ها و گزارش‌هایی هم در این باره تهیه کرده است.

صاحب اصلی این دلفین‌ها تاکنون هیچ واکنشی نشان نداده است اما سید مجتبی عبادی نماینده تأمین‌کننده گونه پستانداران دریایی دلفیناریوم برج میلاد در این باره به یکی از رسانه ها گفت: مجموعه ما تخصص در حوزه نگهداری، نمایش و در برخی موارد تولیدمثل پستانداران دریایی را دارد و باید بگوییم با توجه به شرایط موجود جزو رده‌های اول هستیم و میزان تلفات ما کم است.

وی در ادامه گفت: مجوزهای لازم را کسب کرده‌ایم و در نهایت سه قلاده شیر دریایی و دو گونه دلفین آموزش‌دیده به نام‌های آلفا و کاسیا هم به مجموعه اضافه شده است.

شهرداری تهران:پیگیریم و هنوز جوابی پیدا نکرده‌ایم

۱۴ روز از این حادثه گذشت. شینا انصاری رئیس محیط زیست شهرداری تهران در این باره به خبرنگار فارس،‌گفت: شورای شهر تهران خواستار پیگیری موضوع شده است اما محیط زیست مسؤول این کار است.

وی با تأکید بر این موضوع که هنوز جوابی پیدا نکرده‌ایم، گفت: به محیط زیست نامه‌نگاری‌هایی کرده‌ایم البته آنها گفتند علت مرگ را باید دامپزشکی بگوید.

رئیس ستاد محیط زیست شهرداری تهران با بیان اینکه لاشه دلفین را ندیده‌ایم، گفت: البته همکاران ما بازدیدهایی داشتند و مستنداتی فراهم کرده‌اند اما هنوز علت را نمی‌دانیم.

همچنین روز پنج‌شنبه ۱۹ دی مهرداد کتال محسنی معاون فنی اداره محیط زیست استان تهران در خصوص علت مرگ دلفین برج میلاد که گفته شده بود ایست قلبی است، گفت: ما نمی‌توانیم این موضوع را تأیید یا رد کنیم. در حال بررسی موضوع هستیم تا دوباره درباره علت مرگ تصمیم‌گیری شود.

مجوز فعالیت در سال ۹۱ اخذ شد

وی ادامه داد: در سال ۹۱ مجوزهایی از سوی محیط زیست برای فعالیت دلفیناریوم برج میلاد صادر شده است و این مجموعه از سال ۹۱ فعالیت خود را با دو قلاده شیر دریایی آغاز و در سال ۹۴ سه شیر دریایی و دو دلفین به این مجموعه اضافه شد.

به گفته کتال محسنی، در سال ۹۶ یک شیر دریایی در این مجموعه تلف شد و در نهایت دلفیناریوم برج میلاد با دو دلفین و یک قلاده شیر دریایی به فعالیت خود ادامه داد.

دامپزشکی: مجوزی صادر نکرده‌ایم

البته  ولی‌الله واعظی سرپرست اداره کل دامپزشکی استان تهران در خصوص مجوز این مجموعه به فارس گفته بود که این مجموعه از ما مجوز کسب نکرده است.

وی ادامه داد:  براساس قانون متولی بهداشت طیور و دام سازمان دامپزشکی شناخته می‌شود، و برای دریافت مجوز اجازه به کار چنین مجموعه‌ای نیاز به کسب مجوز رسمی از این سازمان است.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان تهران  با اظهار بی‌اطلاعی از  مرگ یک دلفین در دلفیناریوم برج میلاد گفت: کارشناسان این سازمان در حال بررسی علت مرگ این دلفین هستند.

در روزهای ابتدایی دی خبری مبنی بر تلف شدن یک دلفین به سازمان محیط زیست ارسال و کارشناسان مراجعه کرده و ابتدا از ورود آنها ممانعت و بعد از حدود یک ساعت معطلی از سردخانه و لاشه دلفین بازدید انجام و قرار شد که مجموعه دلفیناریوم نمونه‌برداری، خون‌گیری و کالبدشکافی را انجام و علت مرگ را به محیط زیست اعلام کنند.

صلاحیت پیمانکار به تایید محیط زیست نرسیده بود

به گفته معاون فنی اداره محیط زیست استان تهران، مجوزهای اولیه صادر شده بود اما ظاهراً بر اساس اختلافات داخلی که داشتند شهرداری در سال ۹۵ مزایده‌ای برگزار و پیمانکار جدیدی را انتخاب می‌کنند و در سال ۹۶ محیط زیست در جریان موضوع قرار می‌گیرد، سازمان محیط زیست در اوایل سال ۹۷ نامه‌ای به برج میلاد می‌زند که ما همان مالک اولیه که مجوز به نام او است را مسؤول می‌دانیم و تا زمانی که پیمانکار جدید صلاحیتش به لحاظ ملاحظات محیط زیستی تأیید نشود از جانب ما به رسمیت شناخته نمی‌شود.

ایست قلبی را نه تایید و نه رد می‌کنیم

وی ادامه داد: در ۱۱ دی ماه نتایج آزمایشات برای ما ارسال و علت مرگ ایست قلبی، تنفسی، ناشی از نارسایی قلبی اعلام شده است اما ما هنوز علت این مرگ را نه تأیید و نه رد می‌کنیم.

بر اساس این گزارش، دلفیناریوم برج میلاد یکی از مرتفع‌ترین دلفیناریوم خاورمیانه است که در فناوری شبیه‌سازی آب اقیانوس و سازگاری با ارتفاع در آن رعایت شده است، این مکان ۷۰۰ نفر ظرفیت دارد و در ابعاد ۴۰ در ۶۰ متر و دارای جدول و زهکشی است. میزان مصرف آب استخر آن ۳ هزار مترمکعب در ماه است و در تمام طول سال آب در آن جریان دارد.

ماجرای مرگ یک دلفین و شیر دریایی جریان‌ساز شد، آلفا دلفین ماده دلفیناریوم برج میلاد مرد و کاسیا دلفین نر نیز در استخر تنها مانده و گفته می‌شود حالش خوب نیست.

شهرداری تهران اعلام می‌کند که باید محیط زیست در این باره پاسخ دهد و آنها با وجود اینکه مسؤولیت برج میلاد را بر عهده دارند و دلفیناریوم هم زیرمجموعه آنها بوده تاکنون به اسناد و مدارکی دست نیافته و حتی عکسی هم از لاشه دلفین مرده ندارند. البته گفته می شود که اعضای شورای شهر نماینده‌ای برای پیگیری به مجموعه دلفیناریوم فرستاده است اما هنوز علت مرگ آلفا مشخص نیست و گفته می‌شود که حال کاسیا نیز مساعد نیست.

نظر شما