پیروز حناچی:

۸۲۷ مدرسه در وضعیت قرمز قرار دارد/ ارائه یک کانکس امداد و نجات به هر مدرسه در هر هفته/ باید یاد بگیریم که با زلزله زندگی کنیم/ ۷۰۰ اصلی در تهران در حال تعمیر هستند

۱۳۹۸/۱۰/۲۸ - ۱۱:۲۳:۵۵
کد خبر: ۹۵۱۹۴۳
۸۲۷ مدرسه در وضعیت قرمز قرار دارد/ ارائه یک کانکس امداد و نجات به هر مدرسه در هر هفته/ باید یاد بگیریم که با زلزله زندگی کنیم/ ۷۰۰ اصلی در تهران در حال تعمیر هستند
شهردار تهران با اشاره به اینکه ۸۲۷ مدرسه از نظر ایمنی در وضعیت قرمز قرار دارند گفت: باید یاد بگیریم که با زلزله زندگی کنیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ پیروز حناچی، شهردار تهران، در گردهمایی هزار و ۵۰۰ مدیر مدرسه شهر تهران با اشاره به مسئولیت مدیریت شهری گفت: حرکتی از سال ۹۴ آغاز کردیم و آموزش مقابله با بحران به مدیران،‌پرسنل مدارس و دانش آموزان در دستور کار قرار گرفت و تجهیز مدارس به کانکس امداد و نجات انجام شد؛ امروز نیز گام دوم طرح مدرسه آماده را کلید می زنیم.

آموزش دانش آموزان و اولیای آنان برای آمادگی طرح شهرداری بوده است که نتایج آن به این شکل گزارش شده است تعداد مدارس تحت پوشش تهران ۲۸۸۸ مدرسه بوده است که از این تعداد ۸۲۶ وضعیت مخاطره غیر سازه ای با آسیب پذیری کم ۱۲۸۵ مدرسه با آسیب پذیری متوسط و ۸۲۷ مدرسه در وضعیت آسیب پذیری زیاد و قرمز قرار دارد.

او افزود: ۱۹۰۰ مدیر به صورت حضوری،  ۱۷ هزار دانش آموز ابتدایی در این میان آموزش دیده‌اند همچنین اقلام آموزشی زیادی برای آموزش در مدارس تهیه شده است که در سال ۹۶ یکی از این اقلام بهترین کتاب در حوزه مدیریت بحران کشور به خود اختصاص داد.

حناچی گفت: هر هفته یک کانکس امداد و نجات به مدارس اهدا می شود که نیز از دیگر مواردی است باید دستور کار قرار دارد.

شهردار تهران تصریح کرد: در سال ۱۹۹۵ و در ۱۷ ژانویه زلزله در دنیا اتفاق افتاد این زلزله در ژاپن بوده است ۲۰ ثانیه طول کشیده است و در تاریخ ثبت زلزله های سنگین دنیا یکی از نقاط عطف بوده است چرا که ژاپنی ها باور دارند که با زلزله زندگی می‌کنند و این زلزله که در ۱۴ کیلومتری در نزدیک سواحل دریا اتفاق افتاد این احساس را به ژاپنی ها ایجاد کرد که علی رغم گذشت سالهای زیاد بعد از جنگ جهانی دوم هنوز این کشور آسیب پذیر است.

او تاکید کرد: ۶۴۰۰ کشته و ۲۵۰ هزار ساختمان در این زلزله از بین رفته و ۳۰۰ هزار نفر بی خانمان شدند. برآورد خسارت های حاصل از این زلزله ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد شد شهردار آنجا خودکشی کرد این زلزله به آزمایشگاه عظیم تبدیل شد.

شهردار تهران تاکید کرد: البته در برخی حوزه‌ها ما درس گرفته‌ایم در خصوص واقعی پلاسکو تجهیزات آتش نشانی ما متفاوت است.

او اضافه کرد: مشکلات روحی و روانی از شرایط بعد از حادثه و قطع خودکار گاز،  برق و سوخت از تجربیات زلزله ژاپن است همچنین تقویت ایمنی زیرساخت ها اهمیت زیادی دارد در تهران بیش از ۷۰۰ پل اصلی داریم که دائما باید نگهداری شود تا مبادا در شرایط بحران دچار آسیب شوند.

حناچی گفت: ۱۰ درصد زلزله های ثبت شده در زمین در اطراف ژاپن بوده است و محل تلاقی ۴ گسل اصلی ژاپنی ها بزرگترین حادثه را به بازبینی زیرساخت‌های خود تبدیل کردند.

حناچی گفت: برای هر آیین‌نامه و بند های کوتاهش تعداد زیادی آدم کشته شده است تا این آیین نامه ها تدوین شده است و ما هم در کشور باید به این موضوع بپردازیم و در هر حادثه باید و نباید ها را داشته باشیم تا دیگر این اتفاق حادث نشود نباید در شرایط مانند شرایط هفته گذشته در بدیهی‌ترین موارد تلفات بدهیم.

او گفت: وقتی چنین اتفاقی افتاده باید  کدهای مختلف را تدوین کنیم. هر مانعی نمی‌تواند به حادثه تبدیل شود و همه اینها قابل پیش‌بینی است که باید این کار را انجام دهیم و وظیفه ماست.

شهردار تهران افزود: کاری که ما در آموزش در مدارس می‌کنیم به جای اینکه از زلزله بترسند بهتر است که آماده باشند و بدانند  که زلزله رخ خواهد داد و به طور قطع زلزله خواهد افتاد. باید یاد بگیریم که با زلزله زندگی کنیم و به جای ترس باید آمادگی داشته باشیم.

او یادآور شد: آموزش صحیح دانش‌آموزان آمادگی را به داخل خانواده‌ها خواهد برد و ما این مسیر را تغییر خواهیم کرد همچنین همکاری ما با آموزش و پرورش وجوه دیگری هم دارد اگر ۴ مسئله اساسی در شهر تهران بخواهیم نام ببریم به طور قطع آلودگی هوا ، پسماند و حوزه حمل و نقل عمومی توسعه آن از این مسائل عمده است شهرداران مدارس را داریم و آموزش پسماند و برخورد درست با محیط زیست را از مدارس شروع کرده‌ایم.

نظر شما