رئیس انجمن علمی مامایی ایران:

خطر مرگ در باروری زیر ۱۸ سال/ فیزیولوژی بدن در سنین پائین به تکامل نرسیده است

۱۳۹۸/۱۰/۳۰ - ۲۳:۱۷:۵۱
کد خبر: ۹۵۲۵۵۸
خطر مرگ در باروری زیر ۱۸ سال/ فیزیولوژی بدن در سنین پائین به تکامل نرسیده است
خداکرمی با بیان اینکه بهترین سن باروری 18 تا 25 سال و قدرت باروری تا 50 سالگی است، بیان کرد: تاکید می‌کنیم باروری زیر 18 سال می‌تواند خطر مرگ را به همراه داشته باشد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ ناهید خداکرمی، رئیس انجمن علمی مامایی ایران و رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران، در رابطه با مشکلات جسمی ازدواج در سنین پائین به خبرگزاری برنا گفت: به شکل کلی آناتومی بدن زنان به این شکل است که در طول حیات تکامل ‌های متعددی را پشت سر می گذارد.

او با اشاره به اینکه  شروع قاعدگی اوج علائم بلوغ جسمی در یک دختر است، عنوان کرد: این بلوغ گاهی در سنین 13 سالگی و گاهی در سن 18 سالگی اتفاق می‌افتد. این درحالی است که حتی پس از این اتفاق نیز  تکامل متوقف نمی‌شود و رشد جسمی و فیزیولوژیکی ادامه دارد.

خداکرمی با تاکید بر اینکه این بلوغ گاهی تا 20 سالگی ادامه‌دار می‌شود، توضیح داد: بعد دیگر قضیه این است که دختران ما باید به تکامل کامل عقلی، فکری، ذهنی و روانی برسند که این موضوع  متاسفانه به دلیل تربیت خانواده‌ها و فرهنگ کشورمان دیرتر اتفاق می‌افتد.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران دلیل این عقب ماندگی را عدم استقلال دختران، مشکلات نظام آموزش و پرورش و ضعف در سیستم تربیتی خانواده‌ها دانست و بیان کرد: البته این موضوع بحث دیگری است که به آن کاری نداریم چراکه در ازدواج‌های زیر 18 سال و حاملگی‌های زیر این سن بحث مشکلات جسمی- فیزیکی و روحی- روانی مطرح است.

21890_486

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بر اساس تحقیقات، امکان ابتلا به سرطان در زنانی که ازدواج زودهنگام دارند بیش از سایرین است، عنوان کرد: در سنین پائین به این دلیل که پوشش داخلی سرویکس یا دهانه رحم به سمت بیرون است احتمال ایجاد تغییرات و ابتلا به عفونت‌ها و سرطان رحم را در مواجه با عوامل خارجی تشدید می کند.

او با اشاره به اینکه از طرفی فیزیولوژی بدن این افراد در سنین پائین به اوج تکامل خود نرسیده است، تاکید کرد: کم خونی و زایمان زودرس از مهمترین عوارض این ضعف جسمی است که این زنان را تهدید می‌کند. چراکه رحم در این زمان تکامل صددرصدی نداشته و تخمدان‌ها نیز آنقدر آماده نگهداری جفت تا مدت زمان 8 هفته را ندارند.

خداکرمی عنوان کرد: بنابراین سقط و سرطان زودرس در این افراد زیاد است. از طرفی کم وزنی نوزاد و بچه خوره در این افراد شایع است. به همین دلیل ما توصیه می‌کنیم که سن حاملگی حداقل بالای 18 سال باشد.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با بیان اینکه بهترین سن باروری 18 تا 25 سال و قدرت باروری تا 50 سالگی است، بیان کرد: تاکید می‌کنیم باروری زیر 18 سال می‌تواند خطر مرگ را به همراه داشته باشد. بنابراین توصیه می کنم اگر دختری تمایل به ازدواج در سنین پائین را دارد پیش از حاملگی با مشاوران مراکز مامایی مشورت کند تا بارداری ناخواسته نداشته باشد و بتواند عوامل خطرآفرین را کنترل کند. 

نظر شما