برای داشتن هوای سالم باید هزینه کرد

۱۳۹۸/۱۰/۳۰ - ۱۱:۳۹:۱۸
کد خبر: ۹۵۳۰۵۹
برای داشتن هوای سالم باید هزینه کرد
معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم گرامیداشت روز ملی هوای پاک و رو نمایی از سامانه سیاهه انتشار آلاینده های کلانشهر ها، ضمن تشکر از وزرات نفت به دلیل کیفیت مناسب سوخت خودرو ها گفت: برای داشتن هوای پاک و تمیز باید هزینه کرد و بدون هزینه، هوای پاک نخواهیم داشت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ صبح روز یکشنبه 29 دی ماه، مراسم گرامیداشت روز هوای پاک با حضور عیسی کلانتری، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

کلانتری در ابتدای این نشست، با ذکر اهمیت هوای سالم گفت: هوای ناسالم به مراتب خطرناک تر از آب و غذای ناسالم است، در گذشته مصرف سوخت فسیلی و جمعیت کمتر بود، برای همین هوای سالم، اهمیت چندانی نداشت، اما با افزایش جمعیت و مصرف روز افزورن سوخت های فسیلی داشتن هوای پاک به یک آرزو تبدیل شده است.

او در ادامه گفت: برای مدیریت کردن هوای پاک هیچ بودجه ای در هیچ کدام از برنامه های پنج ساله توسعه در کشور در نظر گرفته نشده است .

کلانتری با انتقاد جدی از عدم نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور گفت: کشور ما به کشور اسقاطی ها تبدیل شده است،87 درصد مینی بوس ها، 81درصد موتورسیکلت ها ،73 درصد اتوبوس ها و 61 درصد کامیون ها در کشور اسقاطی هستند و اگر کیفیت سوخت کنونی مانند 4 سال گذشته بود دیگر این کشور قابل تحمل  نبود.

او در ادامه گفت: خوشبختانه در حوزه سلامت آب و غذا مشکل نداریم، ولی اکنون به محدوده هوای ناسالم رسیده ایم.

رییس سازمان محیط زیست گفت: در حال حاضر از ۱۱ میلیون موتورسیکلت در کشور چیزی در حدود ۹.۶ میلیون موتورسیکلت اسقاطی وجود دارد، اما می‌گویند این ها  وسیله اشتغال مردم است و توان مالی برای جایگزینی اش نیست، درحالیکه،  هر موتورسیکلت اسقاطی به اندازه 7 تا 8 خودرو آلودگی ایجاد می‌کند.

او در ادامه گفت: در حال حاضر 61  درصد آلودگی منابع متحرک به خاطر خودرو های دیزلی است که بخش عمده کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها را شامل می شود.

کلانتری در ادامه گفت: ما هزینه نکردیم پس نباید هم انتظار داشته باشیم هوای پاکی داشته باشیم، تحریم‌ها هم از یک سو باعث شده وزارت نفت نتواند مازوت تولیدی خود را صادر کند. از آن طرف وقتی جلوی مصرف مازوت را در نیروگاه‌ها می گیریم، پالایشگاه‌ها پر از مازوت شدند و در آستانه تعطیلی بودند چون نه می‌توانستند مصرف کنند و نه صادر کنند. ناچار نیروگاه‌ها دوباره به سوزاندن مازوت روی آوردند و گرفتار هوای آلوده شدیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر دولت ها می خواهند هوای پاک داشته باشند، باید سرمایه گزاری کنند و گرنه تعطیلی مدارس و دانشگاه ها راه گشا نیست.

رئیس سازمان محیط زیست تأکید کرد: ما ناچار شدیم در تولید سواری از خیلی از استانداردها چشم‌پوشی کنیم. اگر بخواهیم استانداردها را اعمال کنیم، کل خودروسازی کشور باید تعطیل شود. می‌گویند: ۱.۵ میلیون کارگر بیکار می‌شوند و از آن طرف هم هوای پاک می‌خواهند. نه توان اصلاح وجود دارد، به ویژه در شرایط تحریم، اگر تلاش‌های وزارت نفت نبود اوضاع به مراتب بدتر از این بود.

رئیس سازمان محیط زیست در پایان تصریح کرد: این ناوگانی که داریم هوایی غیر از این به بار نمی‌آورد و اگر سرمایه‌گذاری نکنیم نمی‌توانیم امیدوار باشیم هوایی بهتر از این به دست آید .

در پایان این نشست، دکتر ناصری به توضیح درباره عملکرد، سامانه ملی تهیه فهرست انتشار آلاینده‌های هوای کلانشهرهای کشور پرداخت و سامانه ملی تهیه فهرست انتشار آلاینده‌های هوای کلانشهرهای کشور رونمایی شد.

کارفرمای این پروژه سازمان حفاظت  محیط زیست است که با همکاری ۱۳ دانشگاه بزرگ در قالب یک کنسرسیوم پژوهشی و با مشارکت ۴۰ عضو هیئت علمی انجام شده است و به ایجاد اولین سامانه برخط و شبیه‌ساز ملی محاسبه وجود انتشار آلاینده هوا در کشور برای ۹ کلان‌شهر منجر خواهد شد که امروز از آن رو نمایی شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز