رعایت نشدن اصول ایمنی در وسایل گازسوز مهمترین عامل گازگرفتگی و مسمومیت،

قاتلی که در ۹ ماه اخیر، جان ۴۳۶ نفر را گرفت!

۱۳۹۸/۱۱/۰۲ - ۰۴:۳۹:۱۹
کد خبر: ۹۵۳۱۱۷
قاتلی که در ۹ ماه اخیر، جان ۴۳۶ نفر را گرفت!
براساس گزارش‌های منتشر شده از سوی سازمان پزشکی قانونی، در 9 ماهه سال جاری 436 نفر از هموطنان بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن در کشور جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (388 نفر)، 12/4 درصد بیشتر شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بر اساس این گزارش از کل تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در 9 ماهه امسال 328 نفر مرد و 108 نفر زن بودند.

در این مدت استان‌های تهران با 84، آذربایجان‌شرقی با 43 و اصفهان با 39 فوتی بیشترین آمار تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن را داشته‌اند. آمار تلفات گازگرفتگی در بیش از نیمی از استان‌ها کمتر از 10 نفر و در استان قم صفر گزارش شده است.

حدود نیمی از تلفات امسال مربوط به پاییز است

در پائیز امسال 214 نفر بر اثر مسمومیت با گاز جان خود را از دست دادند که حدود نیمی از تلفات 9 ماهه سال جاری را در برمی‌گیرد. همچنین این آمار در مقایسه با پائیز سال قبل که آمار تلفات 194 نفر بود، 10/3 درصد افزایش یافته است.

بیشترین آمار مرگ ناشی از گازگرفتگی در سال جاری در آذرماه ثبت شده است، در این ماه متاسفانه 123 نفر بر اثر مسمومیت با گاز جان باختند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 36/7 درصد بیشتر شده است.

هشدار پزشکی قانونی

سازمان پزشکی قانونی کشور به استناد آمارهای موجود ضمن هشدار نسبت به افزایش تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در نیمه دوم سال، بر رعایت نکات ایمنی در نصب و به کارگیری وسایل گرمایشی در فصل پائیز و زمستان تاکید و به هم‌میهنان عزیز توصیه می‌کند در فصل پائیز و زمستان در استفاده از وسایل گرمازا که عمدتا به سیستم گاز شهری متصل است، نهایت دقت را داشته باشند. همچنین ضمن استفاده بهینه از وسایل گرمازا،‌ به توصیه‌های ایمنی در خصوص سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز مونوکسید کربن از دودکش این وسایل توجه کنند.

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور، در خصوص راه‌های جلوگیری از مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن گفت: متاسفانه سالانه افراد بسیاری در فصل‌های سرد با این گاز دچار باعث مسمومیت و تلفات می‌شوند. رعایت نشدن اصول ایمنی در وسایل گازسوز مهمترین عامل گازگرفتگی و مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است.

سخنگوی اورژانس کشور با بیان این موضوع که گاز مونوکسید کربن یک گاز بی‌رنگ و بی‌بو است، عنوان کرد: این گاز از اجاق‌ها، وسایل گازی پخت و پز، دستگاه‌های حرارتی و سوزاندن چوب و زغال متصاعد می‌شود و اگر این گاز سمی در یک فضای بسته و بدون تهویه جمع شود، بسیار خطرناک است. این گاز سبک‌تر از هواست و قابلیت انتشار آن در محیط بسیار زیاد است و به همین دلیل در همه نقاط فضا به سرعت متراکم شده و چون هموگلوبین خون میل ترکیبی زیادی با این گاز دارد، بنابراین مانع رسیدن اکسیژن به بافت‌های بدن شده و به سرعت موجب مسمومیت می‌شود.

سخنگو سازمان اورژانس با بیان اینکه نشانه‌های اولیه ناشی از این گاز تا حدی شبیه به آنفلوآنزاست با این تفاوت که در آن تب وجود ندارد، اظهار کرد: خواب آلودگی و خمیازه کشیدن بیش از حد، گیجی، ضعف و بی‌حالی، امکان بروز سردرد شدید، گاهی تهوع و استفراغ، پرش‌های عضلانی و اختلال حرکتی، احساس نبض پر و صدادار در ناحیه شقیقه، افزایش فشار خون، گشاد شدن مردمک چشم و کاهش دید، رنگ تیره پوست، رنگ پریدگی دور لب‌ها و یا صورتی شدن آن، گاهی سفتی عضلات به ویژه عضلات فک، قطع تنفس، تشنج، اغما و مرگ از جمله اثر‌هایی است که در مسمومیت با گاز CO ممکن است ایجاد می‌شود.

خالدی در پایان یادآور شد: تنفس در هوای آزاد، باز کردن درها و پنجره‌ها و همچنین باز کردن یقه پیراهن، کمربند و لباس‌های تنگ و در صورت امکان شروع عملیات اکسیژن دهی به فرد مسموم، باز نگه داشتن راه‌های هوایی و تماس با اورژانس و خارج کردن افراد مصدوم از محیط آلوده و قرار دادن آن‌ها در محیط باز از مهم‌ترین اقدامات با مسمومیت ناشی از گاز CO محسوب می‌شود.

محمدرضا مقصودی، کارشناس ایمنی و سلامت، با بیان این موضوع که استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد در پیشگیری از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: کنترل و انسداد منافذ مسیر دودکش از نظر نشت گازهای سمی قبل از راه‌اندازی بخاری بهترین راه پیشگیری از بروز حوادث مسمومیت به شمار می‌رود.

این کارشناس ایمنی با اشاره به این موضوع که دقت و توجه به داغ بودن دودکش بهترین آزمایش سلامت آن است، تصریح کرد: اگر لوله دودکش بخاری سرد است دلیل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از دودکش است در این صورت باید ضمن رفع نقص، به طور موقت با بازکردن قسمتی از در یا پنجره تهویه در محیط ایجاد شود.

مقصودی داشتن کلاهک مخصوص برای دودکش در پشت بام را برای جلوگیری از عدم بروز خاموشی بخاری و به دنبال آن انتشار گاز co را مهم دانست و تصریح کرد: رنگ شعله بخاری و وسایل پخت و پز باید آبی باشد، اگر رنگ شعله قرمز، زرد و یا نارنجی باشد، حتما نقص در سوخت رسانی و کمبود اکسیژن در محیط است که سریع باید بررسی و تعمیر شود.

او ادامه داد: در صورت استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه نباید تمامی روزنه‌های جریان هوا در منزل و به ویژه اتاق خواب مسدود شود. از نصب آبگرمکن در حمام، روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه برای گرم نگه داشتن محیط داخل منزل باید به طور جدی خودداری کرد و اگر فضا را با شوفاژ و سیستم حرارت مرکزی گرم می‌کنید درزبندی و بستن منافذ به منظور جلوگیری از اتلاف حرارتی بلامانع است.

مقصودی با بیان این که از قراردادن لوله خروجی بخاری به داخل ظرف آب بایستی جدا خودداری شود، یادآور شد: از به کار بستن وسایل گرمایشی بدون نصب دودکش و یا دارای نقص در دودکش بایستی خودداری شود و در صورت به کارگیری آب گرمکن‌های دیواری در فضاهای بسته یا مکان‌های فاقد جریان هوا، احتمال مسمومیت با گاز مونواکسید کربن وجود دارد همچنین تعمیر وسایل گرمایشی توسط افراد غیرمجرب و بی‌تجربه و یا نصب آنها توسط افراد خانواده موجب ایجاد خطر می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز