جسم مرموز آسمان ژاپن،متعلق به فضایی‌ها بود؟

۱۳۹۸/۱۰/۳۰ - ۱۹:۲۴:۳۹
کد خبر: ۹۵۳۲۶۲
جسم مرموز آسمان ژاپن،متعلق به فضایی‌ها بود؟
محققان سرانجام ماهیت و منشاء جسم مرموزی که دو سال قبل در آسمان ژاپن مشاهده شده بود را یافتند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نهم اردیبهشت ماه سال 1396 ساعت 1 بامداد به وقت محلی، جسمی درخشان در آسمان شهر کیوتو ژاپن مشاهده شد. این جسم که به گوی آتشین شباهت داشت، با سرعت کم در آسمان شب حرکت می کرد. اخترشناسان در آن زمان نتوانستند ماهیت این جسم را مشخص کنند.

حال پس از گذشت دو سال محققان رصدخانه ملی ستاره شناسی ژاپن (NAOJ)، با انتشار بیانیه ای می گویند این گوی آتشین مداری شبیه به خرده سیاره YT1 2003 داشته و احتمالاً از این سیارک جدا شده است.

سیارک YT1 2003

قطر خرده سیاره 2003 YT1 در حدود 1.9 کیلومتر بوده و برخی اوقات از نزدیکی زمین عبور می کند. این سیارک در نزدیکترین فاصله به زمین تنها کمی از ماه دورتر قرار می گیرد؛ به همین دلیل جزو سیارک های خطرناک قلمداد می شود.این خرده سیاره از خود مواد و غبار به بیرون پرتاب می کند. به اعتقاد محققان گوی آتشین مرموز از به هم پیوستن قطعات همین سیارک به وجود آمده است.

محققان با اشاره به اینکه شکستن سیارک ها می تواند برای حیات زمینی خطرناک باشد، از احتمال جدا شدن قطعات سیارک 2003 YT1 و برخورد قطعات آنها با زمین در 10 میلیون سال آینده خبر داده اند. این سیارک غبار تولید می کند؛ به همین دلیل احتمال رخ دادن چنین اتفاقی وجود دارد.

 

تصاویر قطعه سیارک 2003 YT1 از زوایای مختلف.

میزان پرتاب مواد توسط سیارک 2003 YT1 به دلیل نبود ثبات در حرکت دورانی، بیشتر از سیارک های دیگر است. زمانی که دمای این سیارک توسط خورشید بالا می رود، مقدار کمی نیروی پیشران در آن به وجود می آید که توسط نیروی واکنشی کوچک، خنثی می شود.

این نیروی واکنشی سبب چرخیدن سیارک شده و برخی مواقع در خلاف نیروی گرانش سبب کنده شدن قطعاتی از آن می شود که در صورت ورود به جو زمین، به شکل گوی آتشین در آسمان مشاهده می شوند.

قطعه ای که سال 2017 در آسمان ژاپن دیده شد چندان بزرگ نبود و خطری برای انسان ها نداشت؛ ولی اوضاع همیشه اینگونه نخواهد ماند و ممکن است در آینده قطعه بزرگ تری از این سیارک جدا شده و حیات زمین را تهدید کند.

نظر شما