برگزیده اخبار اجتماعی هفته؛

گول شارلاتانیزم علمی را نخورید؛ شیر بخورید/ تعطیلی مدارس ادامه دارد؟/ مرگ مشکوک یک ببر/ قتل عام خانوادگی

۱۳۹۸/۱۱/۰۲ - ۲۳:۱۸:۰۲
کد خبر: ۹۵۴۳۷۳
گول شارلاتانیزم علمی را نخورید؛ شیر بخورید/ تعطیلی مدارس ادامه دارد؟/ مرگ مشکوک یک ببر/ قتل عام خانوادگی
برخلاف هفته‌های گذشته که حوزه اجتماعی مملو بود از حوادث باور نکردنی تاریخی، این هفته با آرامش نسبی سپری شد که با هم بخشی از اخبار عادی و غیر عادی این هفته را مرور می‌کنیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بخش های از اخبار مهم حوزه اجتماعی به شرح زیر است:

جنجال هفته: لبنیات سمی

صبح روز شنبه 28 دی ماه 98 در یک برنامه تلویزیونی از شبکه سه، کارشناس بهداشت و ایمنی مواد غذایی گفت: لبنیات توزیعی در استان‌های مختلف کشور آلوده به سم آفلاتوکسین است که میزان آلودگی در استان‌های مختلف، متفاوت است.

در پی این ادعا سخنگوی سازمان غذا و دارو در واکنش به ادعایی مبنی بر وجود سم آفلاتوکسین در عمده‌ مواد لبنی در کشور گفت: در سال‌های اخیر میزان آفلاتوکسین در مواد غذایی از جمله لبنیات و خشکبار روند کاهشی داشته است.
همچنین معاون وزیر بهداشت گفت: اخبار کذب و خلاف واقعی مثل وجود سم آفلاتوکسین در شیر موجب می‌شود که مردم همان مقدار از شیر که مصرف می‌کردند را هم از سبد غذایی روزانه خود حذف کنند که این امر پیامدهای زیان‌باری به دنبال دارد.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، نیز در این باره گفت: اینکه لبنیات حاوی آفلاتوکسین باشد اجتناب ناپذیر است و همیشه و همه جا موجود بوده و هست و قاعدتا آفلاتوکسین در شیر غیر پاستوریزه به دلیل عدم کنترل بیشتر است.

با توجه به گستردگی بازتاب این اخبار کذب محمدکاظم کوهی، رئیس بخش سم شناسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، هم در واکنش به این ادعا گفت: در این شرایط روانی جامعه این برنامه‌ها نشانگر نوعی از شارلاتانیزم علمی است که متاسفانه مدتی است باب شده است.

این ادعا واکنش اهل رسانه را هم در پی داشت به طوری که مدیرعامل خبرگزاری برنا آن را توطئه علیه تولید ملی خواند و در صفحه توییتر خود نوشت: «صداوسیما با ترویج شایعه کذب شیرسمی چنان ضربه‌ای به تولید ملی زد که رسانه‌ها با چندین مطلب تکذیبی نتوانسته‌اند 10 درصد آن را جبران کنند. متاسفانه نه کسی می‌تواند از صداوسیما شکایت کند و نه کسی جرات دارد با صداوسیما برخورد کند.»

خبر دنباله‌دار هفته: تحویل پیکر جانباختگان هواپیمای اوکراین

سازمان پزشکی قانونی کشور روز یکشنبه 29 دی ماه اعلام کرد، تاکنون همه پیکرهای دارای نمونه ژنتیکی بستگان جان باختگان سقوط هواپیمای اوکراین تعیین هویت و از این تعداد 150 پیکر به خانواده‌ها تحویل شده است.

خبرهای خوب هفته: حقوق و وام بازنشستگان

یکشنبه 29 دی ماه 98 طبق وعده معاون اداری و مالی صندوق بازنشستگی کشوری حقوق دی ماه بازنشستگان و موظفین این صندوق واریز شد.

همچنین سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری از تأمین اعتبار 2800 میلیارد تومان برای پرداخت وام 7 میلیون تومانی به 400 هزار بازنشسته خبر داد.

تعطیلی هفته: باز هم مدارس

در روزهای گذشته باز هم مدارس بسیاری از استان‌ها از جمله تهران، این بار به علت بارش برف و برودت هوا تعطیل شدند. بعد از تعطیلی روزهای یکشنبه و دوشنبه 29 و 30 دی ماه، گویا تعطیلی مدارس با توجه به پیش بینی‌های هواشناسی داستان دنبال‌دار روزهای آتی هم خواهد بود.

لغو هفته: پروازهای فرودگاه مهرآباد

تمامی پروازهای فرودگاه مهرآباد به دلیل بارش شدید برف و کاهش دید، روز یکشنبه 29 دی ماه لغو شد.

خبر مشکوک هفته: ببر باغ وحش صفادشت

جمعه 27 دی ماه ببر مرکز نگهداری حیات وحش صفا دشت به طرز مشکوکی کشته شد. این ببر 6 ساله در سلامت کامل بود که ناگهان کشته شد.

به گفته مسئولان مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت این ببر نارسایی کلیوی داشته، اما پس از بررسی پزشک معالج متوجه وجود استخوانی در گوارش این ببر شده که همین منجر به مرگ این گونه شده است.

دستگیری هفته: فرد هتاک به تصویر شهید سلیمانی

سردار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی پایتخت، در حاشیه طرح رعد 32 پلیس پیشگیری تهران و در جمع خبرنگاران به دستگیری فردی که نسبت به تصویر سردار سلیمانی بی‌حرمتی کرده بود اشاره کرده و گفت: آن فرد کمتر از 24 ساعت توسط نیروهای پلیس شناسایی و دستگیر شد.

وحشت هفته: قتل عام خانوادگی

سهراب شفقی گفت: در پی وقوع قتل اعضای یک خانواده چهار نفره در یکی از محلات شهر بناب موضوع به صورت ویژه در دستور کار کارآگاهان پلیس آگاهی قرار گرفت.

این مقام انتظامی بناب یادآور شد: با تحقیقات و بررسی‌های به عمل آمده و اعتراف قاتل مشخص شد قاتل که با مقتولان نسبت فامیلی دارد، به دلیل اختلاف خانوادگی وارد خانه خاله‌اش شده و اعضای ۴ نفره این خانواده را با سلاح گرم  به قتل رسانده است.

هشدار هفته: برف و سرما

کارشناس سازمان هواشناسی گفت: بهمن ماه در حالی آغاز شد که شاهد برف و باران و کاهش محسوس دما در بیشتر نقاط کشور هستیم به ویژه در پایان این هفته کاهش دما در نقاط مختلف کشور رخ خواهد داد.

زلزله هفته: باز هم سنگان

زلزله‌ای به بزرگی 4 و نیم درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت هفت و 23 دقیقه جمعه 27 دی ماه بخش سنگان در شهرستان خواف استان خراسان رضوی را لرزاند.

نظر شما