نظری:

امکان ثبت ملیِ ایران مال، به دلیل ایجاد بنای فاخر وجود دارد!/ تخصص معماری ندارم اما به نظرم خانه گلستان به دلیل آینه کاری جزو خانه‌های فاخر است/ نظرِ به روز میراث اخذ شود + فیلم

۱۳۹۸/۱۱/۰۴ - ۱۲:۳۳:۳۱
کد خبر: ۹۵۴۸۳۷
امکان ثبت ملیِ ایران مال، به دلیل ایجاد بنای فاخر وجود دارد!/ تخصص معماری ندارم اما به نظرم خانه گلستان به دلیل آینه کاری جزو خانه‌های فاخر است/ نظرِ به روز میراث اخذ شود + فیلم
عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهرانطی بازدید از بنای گلستان، این عمارت را به دلیل وجود آینه کاری های زیبا در زمره بناهای فاخر دانست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ چندی پیش خبری مبنی بر فروش خانه گلستان از سوی شهرداری تهران رسانه ای شد و برخی افراد ضمن اعتراض به فروش این خانه، آن را تاریخی و میراثی دانستند. پس از غیر تاریخی خواندن این بنا از سوی میراث فرهنگی، عضو شورای شهر  تهران وجود آینه کاری را دلیل لزوم حفظ این بنا دانست و از این خانه بازدید به عمل آورد.

حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران از خانه گلستان بازدید به عمل آورد. او در جریان این بازدید و در پاسخ به این سوال که میراث فرهنگی مجموعه خانه گلستان را تاریخی نمی داند، افزود: مواردی داشتیم که میراث فرهنگی، بنایی را واجد ارزش دانسته و بعد از مدتی نظر خود را تغییر داده است یا بناهایی در ابتدا واجد ارزش ندانسته و بعد از چند سال عنوان کرده واجد ارزش است.

او افزود: شاید لازم است میراث در مورد این بنا و بناهایی که دارای تردید هستیم نظرش را به روز اعلام کند. مواردی داشتیم که نظرات دو گانه بوده و گاهی نظری از سوی میراث  اعلام شده و شهرداری آن را نپذیرفته که این امر مربوط به دوره قبل شهرداری است.

نظری بیان کرد: به نظرم اولین چیزی که لازم داریم این است تا نظر به روز میراث را اخذ کنیم.

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که این مکان چه ارزش تاریخی دارد، بیان کرد: از نظر من به عنوان کسی که تخصص معماری ندارم و صرفابه عنوان آدم عادی به کار نگاه می کنم صرفا جنبه ی زیبایی دارد.

او اضافه کرد: فکر می کنم کمتر جایی در تهران باشد که آن جا را ندیده باشم. کمتر در بناهای غیر سلطنتی چنین آینه کاری دیده باشم. کمتر آینه کاری با این وسعت در تهران وجود دارد.

نظری در پاسخ به این سوال که پروژه ایران مال بسیار جذاب ساخته شده است و اگر به صرف آینه کاری، لازم به ثبت میراثی خانه ای باشد بنابراین پروژه ایران مال باید ثبت شود، گفت:  جایی که تخلف دارد اول باید به تخلفات آن رسیدگی شود و بعد در مورد ثبت شدن فکر کنیم اما فارغ از بحث تخلف آن، معتقدم چیزی که واجد ارزش فرهنگی، تاریخی و هر گونه ارزشی که برای بشر به هر دلیلی ارزش دارد نیازمند ثبت است و باید از آن حفاظت کنیم تا برای همه نسل های تاریخ بماند.

او ادامه داد: اینکه جای جدید یا قدیمی ساخته شود یا وجود داشته باشد فرع ماجرا است. در درجه اول فکر می کنم نفیس بودن و ارزشمند بودن را باید بررسی کنیم.

نظری در پاسخ به این سوال که با توجه به تغییرات مدرنی که در مجموعه خانه خیابان گلستان انجام شده، باز هم این بنا واجد ارزش تاریخی است یا نه، بیان کرد: آن ها ضوابط میراث فرهنگی است و باید بررسی کنند. وقتی جایی ثبت نشده منعی ندارد تا تغییراتی ایجاد شود و ممکن است با وجود تغییرات، میراث بگوید نسبت به اثر اولیه تفاوت پیدا کرده و نسبت به شاخص های موجود واجد ارزش نیست و قابل ثبت نیست.

نظر شما