مدیر کل حفظ و احیا بافت های تاریخی:

هر اثر آینه کاری واجد ارزش ثبتی نیست/ عمارت گلستان فاقد ارزش تاریخی است و ثبت ملی هم نشده است/ ثبت ملی منافاتی با فروش اثر ندارد/ تاریخ را مکتوب نمی کنیم و می خواهیم خانه هایشان را ثبت کنیم

۱۳۹۸/۱۱/۰۴ - ۱۳:۱۵:۰۱
کد خبر: ۹۵۴۸۵۳
هر اثر آینه کاری واجد ارزش ثبتی نیست/ عمارت گلستان فاقد ارزش تاریخی است و ثبت ملی هم نشده است/ ثبت ملی منافاتی با فروش اثر ندارد/ تاریخ را مکتوب نمی کنیم و می خواهیم خانه هایشان را ثبت کنیم
سید هادی احمدی با اشاره به اینکه خانه موسوم به شهرداران واجد ارزش تاریخی نیست گفت: هر اثر آینه کاری واجد ارزش ثبتی نیست چرا که آینه کاری های زیبایی در خیلی از خانه های تهران وجود دارد

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مدیر کل حفظ و احیا بافت های تاریخی طی بازدید از عمارت گلستان، آن را فاقد ارزش تاریخی دانست و آینه کاری را لازمه ارزشمند بودن یک اثر ندانست.

عمارت گلستان فاقد ارزش تاریخی است و ثبت ملی هم نشده است

سید هادی احمدی، مدیر کل حفظ و احیا بافت های تاریخی در رابطه با خانه خیابان گلستان موسوم به خانه شهرداران گفت:  هر اثری که بخواهد ثبت شود حداقل یکی از سه شرط را باید داشته باشد. اینکه به لحاظ تاریخی اهمیت داشته باشد. یکی به لحاظ معماری و هنری ویژگی منحصر به فردی داشته باشد یا اینکه به لحاظ معنوی و نقشی که در تاریخ داشته با ارزش تلقی شوند.

او افزود: در مورد این خانه به نظر بنده اگر شهرداری به عنوان مالک پیشنهاد می کرد، مطرح می شد اما این اتفاق نیفتاده است ، در حال حاضر سازمان میراث فرهنگی وظیفه ای در رابطه با این بنا ندارد چرا که نه با ارزش است نه در محدوده بافت تاریخی است و نه ثبت ملی شده است.

ثبت ملی منافاتی با فروش اثر ندارد

احمدی اضافه کرد: اگر هر سه این را می داشت و حتی اگر ثبت ملی بود به لحاظ قانونی و میراث فرهنگی نمی توانستیم مانع فروشش شویم چرا که ثبت ملی منافاتی با فروش اثر ندارد.

مدیر کل حفظ و احیا بافت های تاریخی گفت: ثبت ملی می گوید آن بنا چه ضابطه ای می تواند داشته باشد تا مالکیت آن را بتوانیم داشته باشیم. تخریب و نوسازی یک چیزی است و خرید و فروش چیز دیگر است.

آینه کاری های زیبایی در خیلی از خانه های تهران وجود دارد

او در پاسخ به این سوال که صرف وجود آینه کاری می توان گفت که آن بنا واجد ارزش است یا خیر، گفت: نه اینگونه نیست. آینه کاری در تهران کم نیست و در سایر نقاط تهران وجود دارد. آینه کاری، کار بزرگ و قابل احترامی است و لازمه ثبت یک اثر آینه کاری نیست.

احمدی گفت: نزدیک 2000 امام زاده وجود دارد که به لحاظ کارهایی که در آن انجام شده با این عمارت متفاوت است اما آنان ثبت ملی نشده است. در برخی مساجد شاهکارهای هنری داریم و آینه کاری ها در حد آینه کاری های حرم اما رضا است.

تاریخ را مکتوب نمی کنیم ولی خانه ها را می خواهیم ثبت کنیم

مدیر کل حفظ و احیا بافت های تاریخی در پاسخ به این سوال که معماری خاص در این بنا وجود دارد یا نه، گفت: معماری اینجا خاص است ولی منحصر به فرد نیست. به لحاظ من این بنا چیزی نیست که باید ثبت شود و سخت است که این را بگوییم.

او در پاسخ به این سوال که آیا خانه همه مدیران باید ثبت شود، گفت: مدیران جمهوری اسلامی تعداد زیادی هستند و در هر دولتی هم عوض می شوند. ثبت ملی یک مدالی است که به اثر داده می شود یعنی شانی می دهیم. تاریخ را باید مکتوب کنند و بگویند مدیران چه کرده اند. این کارها را نمی کنیم و بعد می خواهیم خانه ی افراد را ثبت کنیم.

به گفته احمدی اینکه بگوییم هر بنایی که وزیر میراث فرهنگی در آن ساکن بوده باید ثبت ملی شود با قوانین نمی خواند و تصمیم گیری در مورد اثر ملی به شخص ارتباط ندارد.

ملک خیابان گلستان از نظر منِ کارشناس ارزش ملی ندارد

مدیر کل حفظ و احیا بافت های تاریخی تاکید کرد: این خانه در سال 1354 پروانه داده می شود و سال 74 پایان کار می گیرد. شخصی مانند هزاران آدم که مشهور نیست و نمی دانم در تاریخ چه اثری داشته مالک این خانه است. اینکه به صرف آینه کاری باید ثبت شود اینگونه نیست. در تهران این خانه ها کم نیست.

او با اشاره به اینکه شهرداری می تواند این خانه را نگه دارد و می تواند نگه ندارد گفت: فهرست آثار فرهنگی شهرداری چیز دیگری است. شورای شهر می تواند بگوید از این خانه نگهداری کند یا نه. این ملک از نظر منِ کارشناس ارزش ملی ندارد ولی باید مدارک را بررسی کنیم.

index

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز