رییس انجمن ژنتیک ایران:

امروز ابزار سلطه کشورها علم و فناوری است/ پزشکی متداول امروز جای خود را به پزشکی مولکولی می‌دهد

۱۳۹۸/۱۱/۰۶ - ۱۰:۳۶:۳۵
کد خبر: ۹۵۵۶۶۷
امروز ابزار سلطه کشورها علم و فناوری است/ پزشکی متداول امروز جای خود را به پزشکی مولکولی می‌دهد
نخستین سمینار ژنتیک دانش اموزی صبح امروز با حضور رییس انجمن ژنتیک ایران در ساختمان شماره ۳آموزش و پرورش برگزار شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمود تولایی، رئیس انجمن ژنتیک ایران، در جریان سمینار ژنتیک دانش آموزی ضمن تبریک و تسلیت اتفاقات اخیر در کشور با بیان اینکه دانش ژنتیک و محصول فناوری متکی بر آگاهی بشر بر رمز و راز خلقت است، گفت: ایرانیان کهن در تصاویر تاریخی از وجود علم ژنتیک در دیوارنگاره های خود خبر داده اند که یک سند علمی مربوط به دوران ایلامی است که قدمتی بیش از ۵هزار سال دارد.

او با اشاره به اینکه پنجاه و چهارمین سال فعالیت انجمن ژنتیک را پشت سر می گذاریم، ادامه داد: اخرین نظریاتی که فیلسوفان حوزه ژنتیک در انتقال صفات گفته اند مربوط به ولف در سده هفدهم میلادی است این درحالی است که فردوسی در حدود ۱۰۰۰سال پیش با وجود اینکه ادیب بود از ژنتیک سخن گفته بود.

تولایی با تاکید بر اینکه امروز ابزار سلطه کشور ها علم و فناوری است، عنوان کرد: هرکس دانش بالاتری داشته باشد در همه عرصه های زندگی دست برتری خواهد داشت.

رییس انجمن ژنتیک ایران افزود: علم در سه دهه اخیر از یک ماهیت ویژه برخوردار شده است که یادگیری را آسان تر و قابل فراگیری کرده است. قطعا اگر کشوری در لبه های دانش حرکت کند حرف های نوعی را به جامعه انتقال می دهد.

او با بیان اینکه انقلاب دیجیتال آبشاری بزرگ بود که در عرض دو دهه تبدیل به زبان غالب دنیا شد ،گفت: در هزاره سوم با بروز زبان دیجیتال ، زبان جدیدی به عرصه زندگی آمد که هیچ مترجم دیگری ندارد. در واقع دانش و فرهنگ جدید زبان و فرهنگ جدیدی آورده است.

تولایی توضیح داد: در سال ۲۰۰۰ که پروژه ژنوم انسانی خاتمه یافت، بشر توانست اطلاعات ژنوم را ترجمه کرده و بخواند. وجود ما در محاصره ژن هاست. هر آنچه در صفات ما یا در برگ گل یا ویژگی های یک دام یا تاثیرگذاری یک ویروس یا تاثیر یک دارو رخ می دهد،همگی زاییده تنوع هایی است که بر روی زنجیره DNA وجود دارد.

رییس انجمن ژنتیک ایران به اهداف ژنوم اشاره کرد و گفت: از اهداف ژنوم می توان به تعیین نقشه دقیق ژنتیکی کروموزوم ها، تهیه تقشه فیزیکی کروموزوم های ارگانیسم هایی که به عنوان مدل انتخاب شده اند، تعیین توالی کل ژنوم انسان، شناخت شبکه های ارتباطی و غیره اشاره کرد.

او با تاکید بر اینکه کشف بشر از توانایی های ژنوم، دانش را گسترش داد، خاطرنشان کرد: جوانان اگر عرصه های نوین را درک کنند و تحصیلات جهت دار داشته باشند می توانند برگ های زرینی را در کشور از خود به جا بگذارند.

تولایی ادامه داد: Exposome پروژه ای است که امروز نوع پاسخ ما را به سبک ، رژیم های غذایی و پاسخ به چالش ها را مشخص می کند. پزشکی متداول امروز جای خود را به پزشکی مولکولی می دهد. امروز به جای اینکه بیاییم و برای همه یک نسخه یکسان بپیچیم برای هر فرد این کار را می کنیم. در واقع به مرحله ای رسیدیم که چه دارویی در چه زمانی ، با چه دزی و برای چه بیماری جواب می دهد.

او افزود: به برکت آگاهی و علم پزشکی امروز می توانیم بسیاری از بیماری های ارثی را درمان کنیم چراکه هر اختلال تصویری بر ساختار ژنوم ما است. در واقع راه های اصلاح از آن اختلال را پیداکنیم.

تولایی افزود: ژن درمانی موضوعی است که پزشکی نوین با آن مواجه بوده و راهکارهای آن در حال توسعه است.

رییس انجمن ژنتیک ایران با تاکید بر اینکه Crispr یک فناوری در جهت اصلاح اختلالات ژنتیکی است، گفت: این فناوری یک تکنولوژی جدید ویرایش ژنتیکی است که می تواند به ژن درمانی کمک کند.

او با اشاره به موضوع پزشکی شخصی عنوان کرد: همانطور که گفتیم این نوع پزشکی یعنی چه دارویی در چه دزی در چه زمانی و برای چه فردی باید نسخه شود. در واقع نوع دارو مناسب بر اساس پروفایل ژنتیک خود فرد است.

تولایی بیان کرد: امروز به جایی رسیدیم که در هنگام تولد نقشه ژنتیکی هر فرد به دست می آید و مورد تحلیل قرار می گیرد و آسیب پذیری ها و پتانسیل هایش پیش بینی می شود.

این پزشک در پایان به پروژه تعیین هویت شهدای گمنام اشاره کرد و گفت: بدن ما تقریبا از ۱۰۰میلیون سلول تشکیل شده است که تمام آن ها به طور مجزا دارای هسته هستندکه این اطلاعات در آن ها وجود دارد.  بنابراین اگر گنجینه ای از اطلاعات پدر یا مادر وجود داشته باشد با داشتن حتی یک تار مو می توان فرد را شناسایی کرد. در واقع از بقایای به جا مانده از شهیدان می توانیم آن ها را شناسایی کنیم.

نظر شما