مسئول جشنواره دانش‌آموزی کنگره ژنتیک خبر داد:

برگزاری اولین جشنواره دانش‌آموزی ژنتیک؛ فروردین ۹۹/ آموزش «تفکر خلاق» در مدارس در دستور کار قرار گیرد

۱۳۹۸/۱۱/۰۶ - ۱۲:۱۰:۲۷
کد خبر: ۹۵۵۷۴۹
برگزاری اولین جشنواره دانش‌آموزی ژنتیک؛ فروردین ۹۹/ آموزش «تفکر خلاق» در مدارس در دستور کار قرار گیرد
دراج گفت: زمان برگزاری نخستین جشنواره دانش‌آموزی، چهارمین کنگره بین‌المللی و شانزدهمین کنگره ملی ژنتیک، از 27 تا 29 فروردین‌ماه سال 1399 به مدت 3 روز خواهد بود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ دکتر نسترن دراج، مسئول جشنواره دانش‌آموزی کنگره ژنتیک در جریان این نشست اظهار کرد: جشنواره ژنتیک دانش‌آموزی، شانزدهمین کنگره ملی و چهارمین کنگره بین‌المللی ژنتیک در فروردین 99 به همت کنگره ژنتیک ایران و با همکاری آموزش و پرورش برگزار خواهد شد. 

او ادامه داد: اکثر دانش‌آموزان مقاطع متوسطه اول و دوم در برخی از سرفصل‌های کتاب علوم با علم ژنتیک آشنا شده‌اند. به همین منظور امروز تصمیم داریم جدا از بحث ژنتیک درخصوص معرفی اولین جشنواره دانش‌آموزی با محوریت علم ژنتیک و فناوری سخن بگوییم. جای خرسندی است که نخستین جشنواره دانش‌آموزی را برگزار خواهیم کرد چراکه پیش از این کنگره ژنتیک مختص به دانشجویان و اساتید بود. 

مسئول جشنواره دانش آموزی ژنتیک به تاریخچه ورود انجمن ژنتیک به کشور اشاره کرد و‌ گفت: اولین مدرسه عالی در سال ۱۲۷۹ در تهران با عنوان فلاحت مظفری تشکیل شد که در آن اصلاحات نژاد گیاهی و جانوری صورت می‌گرفت. این مدرسه تا سال ۱۲۸۵ فعال بود و بعد از آن تعطیل شد. سپس در سال ۱۲۹۶ دبستانی با عنوان «برزگران» در کاخ سلیمانیه قاجاریه کرج تشکیل شد و ژنتیک مدرن را از سوی اروپا در زمینه انسانی، گیاهی و جانوری وارد ایران کرد. به این ترتیب کارهای پژوهشی در زمینه ژنتیک در ایران شکل گرفت. سپس در سال ۱۳۴۵ محققانی که در این زمینه فعال بودند، انجمنی را با عنوان انجمن ژنتیک تاسیس کردند و در نهایت در سال ۱۳۴۸ در مشهد اولین همایش کنگره ژنتیک برگزار شد. تا اینکه تا سال 1356، 7 کنگره نتیک برگزار شد و از آن زمان تا سال 1378 انجمن ژنتیک غیرفعال بود و پس از آن اولین کنگره ژنتیک در سال 1382 بعد از حدود 20 و اندی سال مجددا آغاز به کار کرد اما آنچه که در تمام این سال‌ها مهجور مانده بود حضور دانش‌آموزان در این انجمن‌ها بود. 

او با بیان اینکه آنچه که انسان را نسبت به سایر موجودات متمایز می‌کند تفکر است، عنوان کرد: این تفکر توانایی حل مساله را در تمامی امور به ما می‌دهد. افرادی که امروز در کنگره ما به عنوان یک جوان حضور پیدا می‌کنند، کودک و نوجوان دیروز بودند.

دراج با بیان اینکه تفکر خلاق باید در سال‌های اولیه حضور دانش آموزان به مدرسه یاد داده شود، عنوان کرد: در همین راستا انجمن ژنتیک ایران که برگزار کننده کنگره ژنتیک است، امسال برای نخستین بار جشنواره دانش آموزی را با محوریت ژنتیک، زیست فناوری و علوم زیستی نوین برگزار می کند.

سمینار+ژنتیک+دانش+آموزی+ (1)

او در ادامه توضیح داد: زمان برگزاری جشنواره فروردین  ماه سال 1399 است و علاقه مندان از 27 تا 29 این ماه به مدت 3 روز می‌توانند در این مراسم حضور پیدا کنند. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند در نمایشگاهی از دستاوردها، پروژه‌ها، اختراعات و پوستر، کارگاه‌های تخصصی با محوریت ژنتیک، اتاق فرار علمی، داستان موفقیت در اکوسیستم کار آفرینی و آشنایی با تازه‌های ژنتیک و مسابقه در زمینه‌های نقاشی، انیمیشن، موشن گرافی و فیلم کوتاه با موضوعات ژنتیکی شرکت کنند. 

مسئول جشنواره دانش آموزی ژنتیک افزود: دوستانی که تمایل به ارسال مقاله در جشنواره دارند می‌توانند مقالات خود را ارسال کنند و پس از داوری از آن‌ها دعوت خواهد شد تا در جشنواره سخنرانی داشته باشند. همچنین افرادی که دستاورد و اختراعاتی داشتند نیز فضای غرفه در نمایشگاه به آنان تعلق می‌گیرد و می‌توانند در آنجا به معرفی هرچه بیشتر محصولات خود بپردازند. 

دراج خاطرنشان کرد: همچنین برای معلمان نیز، به‌عنوان روشن‌کنندگان چراغ دانش فرزندان کشور، برنامه‌هایی در این جشنواره در نظر گرفته‌ایم. به‌عنوان نمونه برگزاری کارگاه علمی، سمینار علمی اقدام پژوهی و نقد و بررسی کتاب با حضور اساتید و دبیران در حوزه ژنتیک از جمله مواردی است که در جشنواره درنظر گرفته‌ایم. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز