وزیر بهداشت:

کاهش بودجه ارزی دارو به ۲.۵ میلیارد یورو

۱۳۹۸/۱۱/۰۷ - ۱۱:۵۹:۲۰
کد خبر: ۹۵۶۲۵۵
کاهش بودجه ارزی دارو به ۲.۵ میلیارد یورو
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه سال سختی را به لحاظ مالی سپری کردیم و سال سخت‌تری را پیش رو داریم، افزود: بودجه ارزی دارو به ۲.۵ میلیارد یورو کاهش می‌یابد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سعید نمکی، روز دوشنبه در اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی در مرکز همایش های رازی افزود: سهم سلامت از تولید ناخالص ملی از. ۶.۹ به ۹ درصد رسیده و بیشتر از این امکان افزایش ندارد و بیش از این درخواست منابع مستلزم این است که در جیب سایر دستگاهها دست کنیم، به جای این کار باید حمایت دستگاههای دیگر از جمله آموزش و پرورش را برای اقدامات پیشگیرانه جلب کنیم و آموزش ۲۰ میلیون سفیر سلامت در همین راستا است.

وزیر بهداشت گفت: در گذشته با ساخت بیمارستان هایی با فاصله ۲۰ کیلومتر و تربیت صرف فوق تخصص و ژنرال به جای سرباز، منابع را هدر داده ایم و اکنون این مسیر اصلاح می شود.

وی افزود: بودجه ارزی دارو امسال حدود ۳.۶ میلیارد یورو بود که امسال همزمان با افزایش ۲۵ درصدی ذخایر استراتژیک و افزایش ۱۰ درصدی هزینه نقل و انتقال به سه میلیارد یورو کاهش یافت و سال آینده با افزایش تولید دارو در کشور و کاهش واردات، به ۲.۵ میلیارد یورو کاهش می یابد.

نمکی افزود: ذخایر دارویی کشور مطلوب است و تا هفتماه آینده ذخایر دارویی برای اقصی نقاط کشور وجود دارد و مواد اولیه دارویی تا ۶ ماه برای کارخانه های دارویی تامین شده و همه خطوط تولید دارو بدون یک روز تعطیلی به کار خود ادامه ذمی دهند.

وزیر بهداشت گفت: ۹۷ درصد داروهای کشور تولید داخل است اما سه درصد داروهای وارداتی حدود ۳۰ درصد ارز دارویی و اقتصاد بازار داروی کشور را به خود اختصاص می دهند و با افزایش تولید دارو این سهم را کاهش خواهیم داد.

افزایش تخت های بیمارستانی

وی ادامه داد: ۸۱۰۰ تخت بیمارستانی در قالب ۶۶ بیمارستان امسال در مناطق محروم راه اندازی می شود و سال آینده نیز ۶ هزار تخت بیمارستانی دیگر به بهره برداری می رسد که در تاریخ نظام سلامت بی نظیر است و تاکنون رکورد ساخت تخت بیمارستانی ۴۵۰۰ تخت در سال بوده است.

نمکی در حضور محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: باید تعریف جدیدی از هزینه های عمرانی و زیربنایی داشته باشیم. کار عمرانی فقط ایجاد تخت «آی سی یو» (ICU) نیست بلکه آموزش مردم برای کنترل فشار خون و پیشگیری از بیماری ها نیز کار زیربنایی است و باید تعاریف را اصلاح کنیم.

وی گفت: امسال سال سختی را پشت سر گذاشتیم با این حال مدیریت سیلاب بدون هیچ گونه اپیدمی، کنترل فشار خون ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر، کنترل آنفلوانزا و مدیریت ۳.۵ زائر کربلا از جمله کارهای بی نظیری بود که در این شرایط سخت انجام شد که مایه افتخار است.

وزیر بهداشت ادامه داد:  چین با ۲۷۰۰ مورد بیمار کرونا دچار بحران شده اما در ایران طی ماههای گذشته ۱۳ هزار و ۲۰۰ فرد مبتلا به عفونت تنفسی مدیریت شدند و پرستارانی که ۱۸ ماه کارانه و اضافه کار نگرفته بودند فداکارانه به این بیماران رسیدگی کردند.

وی گفت: مهمترین چالش وزارت بهداشت تامین دارو در شرایط سخت تحریمی است زیرا آمریکایی دروغ می گویند دارو و تجهیزات پزشکی تحریم نیست. اجازه مراودات مالی برای خرید این اقلام را نمی دهند و مستقیم از شرکتهای دارویی و تجهیزات پزشکی می خواهند که به ایران کالا ندهند اما به حرمت خون شهدا و دعای خانواده آنان امسال از نظر کمبود دارو از سال گذشته نیز وضعیت بهتر است و کمترین میزان کمبود را داریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز