گزارش خبرگزاری برنا از طرح توسعه اشتغال و کارآفرینی روستایی و عشایری در استان خراسان رضوی؛

اختصاص یازده میلیارد تومان به فعالان حوزه اشتغال روستایی و عشایری/ افزایش مشاغل روستایی به ۲۰ هزار شغل در خراسان رضوی/تشکیل سازمان جهانی مدیریت و تولید زعفران توسط صادرکنندگان زعفران

۱۳۹۸/۱۱/۱۹ - ۰۵:۱۹:۳۴
کد خبر: ۹۶۱۱۴۸
اختصاص یازده میلیارد تومان به فعالان حوزه اشتغال روستایی و عشایری/ افزایش مشاغل روستایی به ۲۰ هزار شغل در خراسان رضوی/تشکیل سازمان جهانی مدیریت و تولید زعفران توسط صادرکنندگان زعفران
طرح اشتغال روستایی و عشایری با تصویب قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار مناطق روستایی و عشایری اواخر سال 96 بود که در دستور کار وزارت تعاون، رفاه و تامین اجتماعی قرار گرفت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ طرح توسعه اشتغال و کارآفرینی روستایی و عشایری 1/5 میلیارد دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی را در اختیار بانک توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید، پست بانک و بانک کشاورزی قرار می‌دهد و این مؤسسات با تلفیق منابع داخلی خود به همین میزان نسبت به پرداخت تسهیلات اشتغال به متقاضیان دارای طرح‌های توجیهی اشتغال در مناطق روستایی و عشایری اقدام خواهند کرد.

تا به این لحظه طرح‌‌های توسعه اشتغال روستایی و عشایری در 31 استان کشور به اجرا گذاشته شده و براساس گفته‌های مسئولین، مهمترین هدف این طرح، ایجاد کسب و کارهای پایدار با اولویت مناطق روستایی و عشایری است، در همین راستا نیز طی روزهای اخیر خبرنگاران رسانه‌های مختلف در جریان بازدید از چندین طرح اشتغال روستایی استان خراسان رضوی قرار گرفتند.

گام اول بازدید خبرنگاران از این طرح‌ها بازدید طرح تولید انواع نبات و شکر پنیر در روستای فرخ‌آباد از توابع شهرستان مشهد بود. کارفرمای این طرح در سال 96 با ثبت‌نام در سامانه کارا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  موفق به دریافت 9500 میلیون ریال تسهیلات شد. آورده کارفرما نیز  15هزار میلیون ریال بوده. در قالب این طرح، در حال حاضر 15 نفر مشغول به کار هستند و اگر ظرفیت این شرکت به صورت کامل تکمیل شود زمینه اشتغال برای 80 نفر دیگر نیز فراهم خواهد شد.

عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در بازدید خبرنگاران از این طرح‌های اشتغال روستایی و عشایری در استان خراسان رضوی گفت: برنامه اشتغال روستایی، برنامه‌ای است که طی دوسال گذشته مشغول فعالیت در راستای اجرای آن هستیم.

او ادامه داد: یکی از برنامه‌های حوزه اشتغال برنامه توسعه اشتغال روستایی باتوجه به حمایت از بنگاه‌ها موجود یا ایجاد بنگاه جدید با تاکید بر ایجاد بنگاه‌های اقتصادی خرد در مناطق جامانده و گروه‌های جا مانده است.

منصوری افزود: ظرفیت بیشتر است در این بنگاه‌ها و سعی ما این بوده که اگر در حوزه کشاورزی کار می‌کنیم،‌ محصولات جدید باشد و در باقی حوزه‌ها از جمله معدن و صنایع دستی نیز شاهد نوآوری‌های جدید باشد.

این‌ مقام مسئول با بیان اینکه از سال پایان سال 96 تا به این لحظه حدود 11 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار فعالان اقتصادی در مناطق روستایی و عشایری قرار‌گرفته است، گفت: در حدود 120هزار واحد کسب و کار از این تسهیلات استفاده کرده‌اند. همچنین بر اساس تمام شماری تعهد اشتغال 230 هزار بوده اما آنچه عملا روی داده 197هزار مورد اشتعال جدید است.

او با بیان اینکه در سال 97 و 98 سهم اصلی اشتغال ایجاد شده را برنامه اشتغال روستایی به خود اختصاص داده است، عنوان کرد: خوشبختانه می‌بینیم میزان اشتغال در مناطق روستایی بالا رفته و بیکاری در این مناطق پایین آمده است.

منصوری در پاسخ به این سوال که آیا آماری در خصوص میزان بیمه و مشاغل پایدار وجود دارد، عنوان کرد: تمامی آمارهای موجود در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و می دانیم چند نفر بیمه شده اندچند نفر نشدند، یا به چه میزان شغل پایدار هست وجود دارد، بنابر این اعداد گفته شده دقیق است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران در یک ساله منتهی به پاییز 98، 427 هزار شغل ایجاد شد اما بر اساس داده‌های ما 475هزار شغل ایجاد شده که سهم برنامه اشتغال روستایی در این‌خصوص قابل توجه است.

او با اشاره به این موضوع که دفعات قبل مشاغل جهت‌گیری نداشتند اما این دفعه برای هر استان اولویت‌ها مشخص شده، یادآور شد: صنایع دستی، صنایع فرآوری کشاورزی و صنایع معدنی از جمله رسته‌های مشخص شده دارای اولویت است که توجهی ویژه به آن شده است. در حال حاضر نیز در سطح کشور 31 رسته مشخص معرفی شده که اولیوت دارند و می‌توانند منجر به اشتغال پایدار شوند.

این مقام مسئول در پایان گفت: یکی از آورده‌های برنامه این است که یک سیستم پایش داشتیم و ناظر سازمان برنامه بودجه است. سال گذشته 70 درصد افراد شاغل شدند اما بیمه نشدند یک نظام بیمه‌ای طراحی کردیم که افرادی که در گذشته شاغل بودند بیمه شوند و افرادی که بعد از آن هم شاغل خواهند شد، بیمه شوند.

مرحله دوم بازدید خبرنگاران از طرح‌های توسعه روستایی مربوط به گلخانه‌ای در روستای مهدی‌آباد خراسان رضوی بود که کارفرمای این طرح با آورده 2000 میلیون ریال موفق به دریافت 3000 میلیون ریال تسهیلات اشتغال روستایی شده بود و زمینه اشتغال برای 5 نفر را فراهم آورده است.

در ادامه محمد سنجری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خراسان رضوی، در جمع خبرنگاران با اشاره به گستردگی جغرافیایی استان خراسان رضوی اظهار کرد: این استان 6.5 میلیون نفر جمعیت دارد و اعتبارات تخصیص‌یافته برای استان خراسان رضوی در قالب اجرای برنامه اشتغال روستایی و عشایری 615 میلیارد تومان است.

او با اشاره به این موضوع که تاکنون در روند پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی به 7500 طرح توجیهی در مناطق روستایی و عشایری تسهیلات پرداخت شده، عنوان کرد: از 615 میلیارد تومان اعتبارات تخصیصی، تاکنون 513 میلیارد تومان منجر به قرارداد با متقاضیان ایجاد کسب و کار در استان شده که بستر ایجاد اشتغال برای 14 هزار نفر را فراهم کرده است و امیدواریم با جذب صد درصدی منابع اشتغال روستایی و عشایری، ظرفیت اشتغال ایجاد شده در قالب این طرح که از اواخر سال 96 آغاز شده است، در استان خراسان رضوی به 20 هزار نفر افزایش یابد. همچنین علاوه بر منابع اشتغال روستایی و عشایری، سه طرح ایجاد و توسعه کسب و کار در استان خراسان رضوی از محل اعتبارات ملی شروع به آغاز فعالیت کرده است.

بازدید سوم خبرنگاران رسانه‌های کشور از یک واحد تولیدی زعفران در استان خراسان رضوی بود، شرکتی که تولیدکننده زعفران است و در قالب طرح تولید مبتنی بر قرارداد نسبت به خرید محصولات کشاورزان اقدام کرده است.

مدیرعامل این شرکت تولیدی زعفران در خصوص نحوه فعالیت‌های شرکت خود و همچنین طرح‌هایی که در خصوص در دست گرفتن بازار زعفران در سطح جهانی دارند، می‌گوید: همچنان که اوپک در زمینه تولید و صادرات نفت تصمیم‌گیری می‌کند، پیشنهاد ما این است که یک سازمان جهانی مدیریت تولید و صادرات زعفران تحت عنوان «اوسک» با عضویت 11 کشور دنیا که تولید کننده عمده زعفران هستند تشکیل شود.

این تولیدکننده زعفران ادامه داد: قیمت زعفران در ایران در هر کیلوگرم 10 میلیون و در کشورامارات 14 میلیون تومان قیمت گذاری شده، این تفاوت قیمت ناشی از هزینه‌های حمل و صادرات است. برای معاملات شفاف زعفران باید از ظرفیت بورس کالا بهره ببریم و پیشنهاد می‌کنیم روزی به عنوان روز ملی زعفران در تقویم کشور نامگذاری شود.

این تولید کننده زعفران در رابطه با این موضوع که تولید زعفران در حاضر حدود 288 تن است و پیش‌بینی شده این میزان تا پایان سال به 400 تن برسد، گفت: نیاز کشور به پیاز زعفران  65 هزار تن در سال است در حالی که 190 هزار تن مازاد تولید در پیاز زعفران داریم اما بخش عمده آن از کشور قاچاق می‌شود.

او در ادامه میانگین تولید زعفران در هر هکتار را 3/8 کیلوگرم اعلام کرد و گفت: باید با انتخاب پیاز مناسب و روش کشت این رقم به 10کیلوگرم برسد. کشاورزانی که در قالب طرح تولید مبتنی بر قرارداد مشارکت می‌کنند ملزم هستند پیاز بالای 8 گرم استفاده کنند که بهره‌وری را افزایش می‌یابد. هزینه هر کیلو زعفران برای کشاورزی که از زمین استیجاری و چاه آب خریداری شده استفاده می‌کند 7/5 میلیون تومان برآورد می‌شود اما اگر کشاورز مالک زمین باشد و بهره‌وری نیز افزایش یابد، درآمد وی هم قابل افزایش است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز