سرویس‌های دانش‌آموزی رسمی امسال فقط ۲ کشته داشتند/ به خودروهای استاندارد نیاز داریم

۱۳۹۸/۱۱/۱۸ - ۱۳:۴۱:۴۸
کد خبر: ۹۶۱۲۱۱
سرویس‌های دانش‌آموزی رسمی امسال فقط ۲ کشته داشتند/ به خودروهای استاندارد نیاز داریم
مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال جاری دو دانش‌آموزی در سرویس مدرسه طرف قرارداد با آموزش و پرورش جان خود را از دست دادند.

به گزارش روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ «نورعلی عباسپور» مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش درباره آمار دانش‌آموزانی که امسال در حوادث رانندگی سرویس مدارس جان خود را از دست دادند، گفت: در مناطق بین شهری یا بین جاده‌ای حوادث بیشتری داریم که اغلب هم در سرویس‌های آزادبر که تعهد و قراردادی با آموزش و پرورش ندارند، رخ داده است و حوادث در سرویس‌های رسمی ما خیلی کم است. به عنوان مثال تنها حادثه پیش آمده در سال جاری در بشاگرد استان هرمزگان بوده که حدود دو ماه قبل رخ داد و منجر به فوت دو نفر از دانش‌آموزان شد. خودروی حادثه دیده یک وانت‌بار بود، زیرا در آن مناطق هر خودرویی به راحتی قابلیت تردد ندارد، لذا در آنجا اکثر ماشین‌ها وانت بار هستند.

وی در ادامه بیان کرد: ما سرویس مدارسی که در سامانه سپند ثبت‌نام کرده‌اند را رصد می‌کنیم، ولی در حواث دانش‌آموزی آنهایی که ما در جریانش هستیم، همین دو نفر بوده‌اند، البته شاید آمار دیگری باشد، اما در سرویس‌های طرف قرارداد ما نبوده‌اند. ما با همکاری وزارت کشور و همچنین پیمانکاران نظارت بیشتری را روی سرویس مدارس ایجاد کردیم و در حال حاضر اطلاع‌رسانی‌ها نسبت به قبل بیشتر شد و توانستیم تعداد آزادبرها را به حداقل برسانیم.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش افزود: البته برخی از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند از آزادبرها استفاده کنند، زیرا هزینه و قیمت آنها ارزان است، اما ممکن است جان دانش‌آموزان نیز به خطر بیافتد. پیش‌ از این کمتر هفته‌ای بود که با ما تماس نداشته و گزارشی درباره حادثه اعلام نکنند، اما امسال این گزارشات خیلی کاهش داشته و شاید یک مورد در همان بشاگرد بوده که اتفاقا این سرویس طرف قرارداد آموزش و پرورش هم بوده است، به طور کل در مناطق روستایی شرایط متفاوت است.

عباسپور اضافه کرد: در مناطق روستایی شرایط به این صورت است که ۵۰ درصد هزینه سرویس مدارس به عهده ما و ۵۰ درصد باقی مانده به عهده اولیا است. علاوه بر این با توجه به پیگیری‌هایی انجام شده، قرار بود، سازمان برنامه و بودجه ۲۴۰ میلیارد تومان اختصاص دهد که تاکنون ۵۰ میلیارد آن تخصیص یافته و قرار است، مابقی آن نیز پرداخت شود. در این بین ما نیاز به خودروهای استاندارد هم داریم؛  وزارت راه باید به این مساله ورود کند، چرا که موظف است، خودروی مناطق روستایی را تامین کند.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در واکنش به اینکه گفته می‌شود، ۷۰ اتوبوس خریداری شده تا به دو استانِ با تصادفات جاده‌ای زیاد داده شود تا دانش‌آموزان آن مناطق به صورت رایگان از این سرویس‌ها استفاده کنند، گفت: پیشنهاد ما این بوده که خودروهای ویژه‌ای برای سرویس مدارس دانش آموزان اختصاص داده شود؛ این پیشنهاد اکنون نیز در دستور کار است. البته برای مناطق روستایی و اینکه چه نوع خودرویی در آنجا به کار گرفته شود، صحبتی مطرح نشده و بیشتر موضوع مذاکره ما در این باره بوده که برای این کار یارانه پرداخت شود یا خودشان خودرو را تهیه کنند.

منبع: ایلنا

نظر شما