رنگ کردن مکرر موی سر چه بلای بر سر زنان می‌آورد؟

۱۳۹۸/۱۱/۲۰ - ۲۰:۳۹:۱۶
کد خبر: ۹۶۲۳۵۳
رنگ کردن مکرر موی سر چه بلای بر سر زنان می‌آورد؟
برخی از خانم ها عادت به استفاده مکرر از رنگ موهای شیمیایی دارند اما باید بدانند رنگ کردن مداوم مو عوارض و اثرات مخربی دارد که سلامت بدن را به خطر می اندازد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزرای برنا؛ رنگ کردن مو کاملا یک اقدام شیمیایی بر پایه مواد شیمیایی می باشد . رنگ کردن مو تماما به معنای رنگ گرفتن رنگدانه های مو می باشد که از طریق پرواکسید و آمونیاک انجام می شود . همه ما تجربه رنگ کردن مو را داریم و گاهی اوقات پشت سر هم موی خود را رنگ می کنیم.

امکان دارد چند روز یا حتی چند هفته طول بکشد تا اثرات این مواد شیمیایی ظاهر شوند ولی به هرحال چنانچه موهای خود را مرتب رنگ می کنید، شانس رخ دادن این عوارض جانبی بیشتر خواهد بود.

انواع رنگ مو

    رنگ موی دائمی :این رنگ موها را حداقل باید یک بار در سال استفاده کرد تا بتواند به طور دائمی روی موهای شما باشد . این رنگ ها سطح ph بالایی دارند.

    رنگ موی نیمه دائمی : این رنگ ها روی کوتیکول را می گیرند و روی پوست سر نفوذ خواهند کرد.

    رنگ موهای موقتی : این رنگ ها روی پوست سر نفوذ نمی کنند و باید چند هفته یک بار استفاده شود.

    دکلره کردن : دکلره به معنای روشن کردن مو برای از بین بردن تیرگی موهای قهوه ای و مشکی می باشد.

    رنگ موی فاقد آمونیاک : این رنگ ها آمونیاک ندارند اما حاوی هیدروژن پراکسید می باشند و موها را نرم خواهند کرد.

1. پروسه طولانی

رنگ های دائمی مو اغلب حاوی آمونیاک و پراکسید هستند . آمونیاک موجود در آن باعث شکستن ساقه مو می شود و پراکسید موجود در آن ، رنگدانه ها را خنثی می کند و رنگ های باقیمانده قبلی را نیز از بین می برد و پروسه ریلکس کردن کوتیکول ها ممکن است که به موها آسیب بزند. استفاده بیش از حد از این مواد شیمیایی باعث تکرار شدن این پروسه می شود و ساقه های مو را می شکند که معمولا در شستن با آب نیز بدتر خواهند شد.

2. تاثیر روی باروری

مطالعات نشان می دهد که جذب این مواد از طریق موها تقریبا حداقل می باشد و در نتیجه رنگ مو روی باروری یا حاملگی تاثیر نمی گذارد . اگرچه ممکن است که فرد بعد از استفاده از رنگ مو با مشکلات باروری روبرو شود و این مشکل تنها در صورتی به وجود می آید که به دفعات زیاد از رنگ مو استفاده کند.

3. واکنش های آلرژیک

رنگ مو باعث واکنش های آلرژیک می شود ، مخصوصا رنگ موهای دائمی که حاوی پارافنیل ندیامین هستند که یک آلرژین رایج می باشند . افرادی که به مشکلات پوستی مبتلا هستند ، بیش از بقیه در معرض ابتلا به این آلرژی ها قرار می گیرند.

افراد مبتلا به اگزما و پسوریازیس باید از رنگ کردن مو پرهیز کنند زیرا با خارش ، قرمزی و ورم پوست سر مواجه می شوید. راه مناسب دیگر این است که از رنگ مویی استفاده کنید که واکنش آلرژیک نداشته باشد.

4. نگهداری و حفظ رنگ مو

اگرچه که نگهداری سخت جزء عوارض جانبی محسوب نمی شود اما می تواند شما را به سختی بیاندازد . بسیاری از افراد به راهکارهای نگهداری از مو بعد از رنگ کردن توجه نمی کنند و در نتیجه با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

اگر می خواهید که کمتر در معرض آسیب موهای رنگ کرده قرار گیرید ، باید در طولانی مدت یک نگهداری صحیح را از آن داشته باشید که در غیر این صورت به موهای خود آسیب وارد خواهید کرد.

5. ورم

زمانی که سر خود را رنگ می کنید ، ممکن است که مواد شیمیایی موجود در آن با قسمت های حساس پوست صورت شما واکنش نشان دهد . در بعضی از موارد ، این مواد شیمیایی به چشم های شما برخورد می کنند و باعث التهاب و ورم و یا قرمز شدن چشمانتان خواهند شد . در بعضی از موارد نیز ناراحتی شدید را برای چشمانتان به وجود می آورند.

6. آسم

آسم یکی از نشانه های واکنش شدید آلرژیک به رنگ مو می باشد . بو کردن مواد شیمیایی مثل رنگ مو می تواند منجر به سرفه کردن ، وزوز گوش ، التهاب ریه، گلودرد و یا حمله های آسم شود.

7. سرطان

اگر رنگ های دائمی را به دفعات بالا استفاده کنید ، می توانید راهی را برای ابتلا به سرطان باز کنید . ممکن است که فرمول این مواد شیمیایی تغییر کنند و زودتر منجر به سرطان شوند.

ماده ی شیمیایی به نام رزورسینول که در رنگ های مو یافت می شود در حقیقت ماده ای شیمیایی است که طبق بررسی ها اثر مختل کننده غدد درون ریز را دارد و می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را با مختل کردن تعادل طبیعی هورمون ها بیشتر کند.

8. ضعیف و شکننده شدن موهای سر

چنانچه عادت به رنگ کردن موهای خود به صورت مکرر دارید ، به دلیل مواد شیمیایی موجود در رنگ موها ، موهایتان دچار خشکی خواهد شد چراکه مواد شیمیایی موجود در رنگ موها عاملی است برای از بین رفتن رطوبت مو و در نهایت شکننده شدن موها که گاهی این آسیب و از بین رفتن درخشندگی موها به قدر زیاد می شود که کوتاهی مو راه چاره است.

9 . تحریک پذری شدن پوست

رنگ مو کاهی اوقات باعث ایجاد واکنش های پوستی شده و علائمی همچون احساس سوزش ، قرمزی و پوسته پوسته شدن پوست، خارش و ناراحتی را به همره دارد برای همین توصیه می شود 48 ساعت پیش از رنگ کردن موها آن را روی قسمتی از موهای خود تست کنید تا از نبود حساسیت مطمئن شوید. چنانچه ورم و خارشی بعد از تست رنگ مو ایجاد شد و بهبود نیافت حتما به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

نظر شما