یک پژوهشگر حوزه اعتیاد مطرح کرد:

نوجوانان با عبور از خطوط قرمز در زندگی قصد دارند نشان دهند که مستقل هستند/ عدم وجود رابطه دوستانه میان والدین و فرزندان تاثیر بسیار زیادی بر اعتیاد نوجوانان به‌خصوص الکل دارد

۱۳۹۸/۱۱/۲۹ - ۰۵:۴۹:۴۹
کد خبر: ۹۶۵۵۲۶
نوجوانان با عبور از خطوط قرمز در زندگی قصد دارند نشان دهند که مستقل هستند/ عدم وجود رابطه دوستانه میان والدین و فرزندان تاثیر بسیار زیادی بر اعتیاد نوجوانان به‌خصوص الکل دارد
یک روان‌پزشک گفت: انجام دادن بسیاری از اعمال که منجر به بیراهه کشیدن نوجوانان و جوانان می‌شود، دلیلی ندارد به جز این موضوع که آن‌ها این کار را برای نشان دادن استقلال و حفاظت از حریم شخصی‌شان انجام می‌دهند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ با توجه به این موضوع که در دوران نوجوانی، خطر پذیری افراد بسیار بالاست، به همین دلیل نمی‌توان از خطوط قرمز به راحتی عبور کرد اما در برخی مواقع نوجوانان و جوانان اقدام به عبور از خطوط قرمز می‌کنند که ممکن است باعث به وجود آمدن مشکلات و معضلات فراوانی شود؛ از جمله مواردی که منجر به عبور از خطوط قرمزی توسط نوجوانان می‌شود، مبحث استفاده از مشروبات الکلی و اعتیاد به آن است که تبعات استفاده از آن می‌تواند تا سال‌های سال روی آن‌ها و زندگی پیرامون‌شان اثر بگذارد.

علیرضا حسین‌زاده، روان‌پزشک و پژوهشگر حوزه اعتیاد نوجوانان، در این خصوص گفت: انجام دادن بسیاری از اعمال که منجر به بیراهه کشیدن نوجوانان و جوانان می‌شود، دلیلی ندارد به جز این موضوع که آن‌ها این کار را برای نشان دادن استقلال و حفاظت از حریم شخصی‌شان انجام می‌دهند. در این زمان است که نقش والدین در پیشگیری از اعتیاد به الکل کودکان اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

این روانپزشک در خصوص نقش والدین در پیشگیری از اعتیاد به الکل فرزندان‌شان، اظهار کرد: والدینی که با فرزندشان از سنین 10 و 11 سالگی ارتباط موثری برقرار می‌کنند، می‌توانند انتظارات خود را از آنها به روشنی شرح دهند و میزان خشونت نوجوانان 10-11 ساله را در خانواده و مدرسه به کمترین میزان ممکن کاهش دهند. آنها با استفاده از این روش می‌توانند از اعتیاد فرزندان 12 ساله‌شان به الکل پیشگیری کنند.

او ادامه داد: عدم وجود رابطه دوستانه میان والدین و فرزندان تاثیر بسیار زیادی بر اعتیاد نوجوانان به الکل دارد، همچنین یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهد والدینی که آداب فرزند داری را رعایت نمی‌کنند و با پرخاشگری و وضع قوانین سخت‌گیرانه می‌خواهند ناتوانی خود را پنهان کنند، احتمال بزهکار و معتاد شدن فرزندان‌شان را افزایش می‌دهند.

حسین‌زاده در ادامه به تاثیرات اجتماعی در خصوص عدم گرایش نوجوانان به مشروبات الکلی پرداخت و خاطرنشان کرد: والدین و همسالان با مخالفت با نوشیدن الکل می‌توانند از اعتیاد فرزند و دوست نوجوان‌شان پیشگیری کنند، پژوهش‌­های محققان دانشگاه کلمبیا نشان می‌­دهد نوجوانانی که پدران‌شان روزانه بیش از دو بار در هفته الکل می‌نوشند 71 درصد بیش از دیگر همسالان خود در معرض اعتیاد به این ماده مخدر هستند، بررسی‌های دانشمندان نشان داده وجود رابطه صمیمانه و سالم میان والدین و نوجوانان می‌تواند خطر مصرف و اعتیاد به الکل کودکان و نوجوانان را به مقدار زیادی کاهش دهد.

این پژوهشگر حوزه اعتیاد در پاسخ به این سوال که عوامل موثر در توقف نوشیدنی‌های الکلی در نوجوانان چیست؟ اظهار کرد: نظارت والدین بر رفتار کودکان و نوجوانان با استفاده از وضع قوانین روشن و واضح، موفقیت در تحصیل، برقراری پیوندهای مستحکم با نهادهای اجتماعی مانند خانواده، مدرسه، مراکز مذهبی، ادارات و کارخانه‌ها و تصویب هنجارهای مناسب در خانواده برای مقابله با مصرف مواد مخدر و نوشیدن الکل از جمله اصلی‌ترین عوامل برای توقف نوشیدنی‌های الکلی در میان نوجوانان است.

حسین‌زاده در در پایان با اشاره به ساختارهای خانواده و تاثیر نوشیدن الکل والدین بر مصرف آن در میان نوجوانان، بیان کرد: فرزندانی که نوشیدن الکل والدین­‌شان را مشاهده می‌کنند بیش از دیگر همسالان­‌شان نوشیدن الکل را آغاز خواهند کرد که تاثیر مخربی بر جسم و روح آنها خواهد گذاشت. آنها از 17- 18 سالگی در معرض اعتیاد به الکل قرار خواهند گرفت و شدیدترین صدمات را نیز دریافت خواهند کرد که تا سال‌های سال روی زندگی آن و افرادی که اوقات خود را با آن می‌گذرانند تاثیر خواهد گذاشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز