عضو شورای اسلامی شهر تهران:

مردان در تصمیم‌گیری‌ها حضور دارند/ مغایرت گزارش معاونت برنامه‌ریزی با گزارش‌های موجود؛ تنها ۹ درصد پست‌های مدیریتی شهرداری برای زنان است!

۱۳۹۸/۱۲/۰۲ - ۰۵:۰۱:۳۵
کد خبر: ۹۶۷۰۴۹
مردان در تصمیم‌گیری‌ها حضور دارند/ مغایرت گزارش معاونت برنامه‌ریزی با گزارش‌های موجود؛ تنها ۹ درصد پست‌های مدیریتی شهرداری برای زنان است!
شهربانو امانی با اشاره به اینکه گزارش معاونت برنامه‌ریزی با گزارش‌های موجود در رابطه با انتصابات زنان مغایرت دارد از وضعیت موجود زنان در مدیریت شهری و در جامعه انتقاد کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ شورای شهر پنجم برای اولین بار حضور 6 زن را به خود دید. زنانی که به نظر می‌رسید بخواهند اقدامات موثری برای پیشبرد مطالبات زنان انجام بدهند. این در حالی است که شهربانو امانی طی تذکری نسبت به وضعیت انتصابات زنان در شهرداری انتقاد کرد. با این وجود به نظر می‌رسد وضعیت انتصابات زنان در شورای شهر تهران هم چندان قابل دفاع نیست در این خصوص به سراغ شهربانو امانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، رفتیم.

زنان علیه زنان در مجلس/ گردانندگان و مدیران و تصمیم سازان مردان هستند

شهربانو امانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سوال که چرا مدیریت شهری توفیق زیادی در انجام مطالبات زنان نداشته؟ گفت: فرآیند جنبش زنان قرن‌هاست در دنیا و کشورمان پیش می‌رود و تلاش می‌کند به حقوق شهروندی، اقتصادی، سیاسی و... خود برسد چراکه گردانندگان و مدیران و تصمیم سازان مردان هستند و ما در جامعه سنتی و عقب نگه داشته شده در حوزه زنان بودیم.

او افزود: متاسفانه استبداد زدگی و عقب نگه داشتن زنان ایدوئولوژیک است که هر زمانی کوتاه بیاییم بخش متحجرانه و تندرویی و محدودکننده زنان در جامعه بزرگ می‌شود. حتی زنانی که حمایت می‌شوند و در مجلس می‌آیند گاهی کسانی هستند که علیه زنان در مجلس قانون تصویب می‌کنند.

به دنبال اهرم فشار برای رسیدن زنان به پست‌های مدیریتی هستیم

امانی تاکید کرد: اینکه می‌گوئیم از خودمان شروع کنیم درست است. وقتی سهمیه‌ای در لیست شورا آمدیم تلاش شد تا فراکسیون زنان برای اولین بار تشکیل دهیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: در حال حاضر در شورا علاوه بر وظیفه نمایندگیمان، در شورای شهر دنبال مطالبات زنان هستیم.

او در پاسخ به این سوال که چرا در مدیریت شهری مطالبات زن به مرحله قابل قبولی نرسیده است، گفت: حداقل‌ترین خواسته زنان در محیط‌های کاری نگاه برابر است در نتیجه نیاز نیست که اهرم فشار برای رسیدن زن به سیستم مدیریتی وجود داشته باشد.

سر زنان به سقف شیشه‌ای می‌خورد/ باید زنان، در زمان فعلی برای نجات زمین همت کنند

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: گاهی زنان عقب نگه داشته شده‌اند و اعتماد به نفسی که لازم است را ندارند. بارها مشاهده کرده‌ایم که زنان هر از چندگاهی پیشروی کردند و آنقدر این فضا سخت بوده که سرشان به سقف شیشه‌ای خورده و دوباره عقب نشینی کردند.

امانی تاکید کرد: گاهی ما زنان فرصت داریم گام بلند به جلو بر می‌داریم و گاهی عقب می‌رویم که امری تاکتیکی است. در عصر حاضر با توجه به شرایط بین‌المللی باید زنان، در زمان فعلی برای نجات زمین همت کنند.

او با اشاره به تجربه نمایندگی‌اش در مجلس خاطرنشان کرد: در مجلس پنجم 14 زن حضور داشتند ولی در مجلس ششم که فضا بازتر شده بود یک کرسی را هم از دست دادیم. چراکه افرادی که لیست می‌بندند مردان هستند و آنان در تصمیم‌گیری‌ها حضور دارند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: در شورا تا یک سال و نیم ماهی یک جلسه داشتیم و نشست‌هایی برگزار کردیم که به ماده 74 برنامه ختم شد و بنا شد 30 درصد پست‌های مدیریتی به زنان و جوانان داده شود.

تنها 9 درصد پست‌های مدیریتی برای زنان است

امانی با بیان اینکه منظور از پست مدیریتی، تراز اول است، گفت: پست‌های مدیریتی تراز اول شامل هیات مدیره‌ها، روسای شرکت ها، مدیر عامل شرکت ها و سازمان ها، شهرداران مناطق و معاونت ها می شود.

او افزود: گزارشی که معاونت برنامه‌ریزی در روز زن اعلام کرد که گفته شد 15 درصد پست‌های مدیریتی برای زنان است با تعریفی که ما داریم 9/3 است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه تصمیماتی گرفته شده لازم است ولی کافی نیست، بیان کرد: وقتی شرایط سیاسی محدود می‌شود مسیری که زنان به سختی طی کردند دوباره از دست‌شان می‌رود و قدرت سخت و محکم نوعی عامل بازدارنده است که در یخبندان سیاسی  تعداد کاندیدای زن کم می‌شود. زنان در کش و قوس‌های سیاسی جایگاه‌شان را از دست می‌دهند و ما نگران این حداقل ها هستم.

زنان در کمیته انتصابات حضور ندارند

امانی با اشاره به پیشرفت اهداف زنان در مدیریت شهری تصریح کرد: فعالیت‌ها با روندی که شروع شده و خانم‌های دیگر شورا حساس هستند و تعهد شهردار حناچی در به کارگیری زنان مدیر که کم نیستند، ادامه دارد.

او ضمن انتقاد از کمیته انتصابات بیان کرد: زنان در کمیته انتصابات و نهادهای تصمیم‌ساز حضور ندارند و اگر هم باشند تعدادشان محدود است به همین دلیل کمتر بدان‌ها توجه می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: سال آینده گزارش آماری از احراز پست‌هایی که به زنان داده شده است ارائه خواهد شد.

نظر شما