گزارش ویژه؛

مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت: قلیان عاملی برای انتقال ویروس کرونا/ یک متخصص بیماری‌های ریوی: از بین رفتن تعادل و تمرکز بدن بعد از یک‌سال کشیدن قلیان

۱۳۹۸/۱۲/۰۳ - ۲۳:۱۷:۵۱
کد خبر: ۹۶۷۸۶۸
مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت: قلیان عاملی برای انتقال ویروس کرونا/ یک متخصص بیماری‌های ریوی: از بین رفتن تعادل و تمرکز بدن بعد از یک‌سال کشیدن قلیان
دکتر کیانوش جهانپور گفت: اگر مواد دخانی همچون قلیان به صورت مشترک مورد استفاده قرار گیرد، ریسک شیوع بیشتر خواهد شد. در نتیجه باید به مصرف کنندگان قلیان و مصرف کنندگان سایر مواد مخدر که از وسایل مشترک ممنوعه استفاده می‌کنند در خصوص خطر افزایش انتقال بیماری‌های ویروسی هشدار داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ با یک گشت و گذار ساده در شهر تهران با قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌هایی روبرو خواهیم بود که قلیان مولفه اول حضور جوانان در آنجاست. باور این جوانان که اغلب تحصیل‌کرده نیز هستند این است که قلیان میوه‌ای می‌کشند و خاصیت دارد! غافل از آنکه آنچه به این تنباکوی میوه‌ای اضافه شده بدتر از کراک و شیشه و هروئین بوده و اعتیاد آور است.

این روزها نیز مبحث ویروس کرونا و انتقال آن از راه‌های مختلف در صدر اخبار سلامت قرار دارد. یکی از راه‌های انتقال را می‌توان استفاده مشترک از مواد دخانی دانست. دکتر کیانوش جهانپور، مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این خصوص می‌گوید: استفاده از مواد دخانی مانند قلیان علاوه بر مضراتی که در حوزه سلامت فرد دارد، در روند انتقال بیماری‌ها خصوصا بیماری ویروسی که در کشور شیوع پیدا کرده، می‌تواند نقش داشته باشد.

این مقام مسئول افزود: اگر  مواد دخانی همچون قلیان به صورت مشترک مورد استفاده قرار گیرد، ریسک شیوع بیشتر خواهد شد. درنتیجه باید به مصرف کنندگان قلیان و مصرف کنندگان سایر مواد مخدر که از وسایل مشترک ممنوعه استفاده می‌کنند در خصوص خطر افزایش انتقال بیماری‌های ویروسی هشدار داد.

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت، با اشاره به این موضوع که استفاده از برخی وسایل مشترک جزو موارد حفاظتی است و همه افراد باید پیشگیری‌های لازم را داشته باشند، عنوان کرد: اضافه بر این موضوع که ریسک شیوع عفونت‌های حاد تنفسی از جمله کرونا ویروس و آنفلوانزا از طریق مواد دخانی بالا می‌رود، افرادی که مصرف کننده دخانیات مانند قلیان هستند، مستعد ابتلا به عفونت‌های شدیدتری بگیرند. مصرف کنندگان دخانیات عواقب و پیامدهای خطرناک‌تری در ابتلا به عفونت‌های حاد مجاری تنفسی مانند کرونا ویروس نسبت به سایر افراد جامعه خواهند داشت.

در ادامه یک متخصص بیماری‌های ریوی درخصوص مضرات قلیان و عوارض استعمال تنباکوی قلیان گفت: بسیاری از افرادی که درگذشته از قلیان‌های میوه‌ای استفاده می‌کردند و دچار افت فشار و سردردهای چند روزه می‌شدند، محققان و پژوهشگران امروز بر این باورند کشیدن قلیان میوه‌ای در یک سال به صورت مستمر موجب سردرد، عدم تمرکز و به هم خوردن تعادل بدن می‌شود.

سید علیرضا علوی، متخصص ریه، ادامه داد: این افراد می‌گویند از زمانی که این حالت‌ها به هنگام استفاده از قلیان میوه‌ای به ما دست می‌دهد قلیان را کنار گذاشته و باورمان شده این تنباکو آغشته به مواد خطرناک دیگری شده که اگر کراک و شیشه نباشد بدون شک هروئین و یا دیگر مواد مخدر است.

این متخصص در رابطه با این موضوع که اسانس‌ها و عطرهای مورد استفاده در تنباکوها، حاصل هزاران نوع مواد سمی و کشنده است که هم مصرف کنندگان و هم افراد در معرض دود آن را به عوارض ناشی از آن گرفتار می‌کند، اظهار کرد: کشیدن قلیان، با تنباکوهای میوه‌ای که امروزه از آن استفاده می‌شود، از بدترین نوع توتون تهیه می‌شود و فرد را در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و حملات تنفسی قرار می‌دهد و مصرف‌کنندگان قلیان بیش از سایر افراد، مستعد مصرف مواد مخدر هستند.

علوی ادامه داد: تحقیقات علمی نشان می‌دهد برخلاف باورهای افراد قدیمی که قلیان را بدون ضرر می‌دانند دود ناشی از قلیان دارای مواد سمی است که عامل اصلی بیماری سرطان ریه و بیماری قلبی و عروقی شناخته شده است. قلیان می‌تواند زمینه‌ساز مصرف دیگر مواد دخانی باشد، علاوه بر آن استفاده از قلیان‌هایی که با ترکیبی از اسانس میوه‌ای هستند معمولا فرد را در طولانی مدت در معرض دود بیشتری نسبت به سیگار قرار می‌دهند.

علوی در ادامه با بیان اینکه کشیدن قلیان یکی از عواملی است که به انتقال بیماری‌های عفونی نظیر سل و هپاتیت منجر می‌شود، تصریح کرد: علت این موضوع استفاده مشترک از قلیان در بین افراد است. با مصرف قلیان بیش از 600 ماده سمی و مهلک وارد ریه فرد مصرف کننده و اطرافیان خواهد شد. در صنعت تنباکو، مرغوب‌ترین آن در اختیار کارخانه‌های سیگارسازی قرار می‌گیرد و تفاله‌های تنباکو برای قلیان استفاده می‌شود.

او افزود: مقدار تنباکوی مصرفی در یک وعده قلیان معادل مصرف 20 تا 50 نخ سیگار است و به همین دلیل با افزایش سطح نیکوتین خون مصرف کننده به ظاهر تفننی برای رفع نیاز خود به روش سهل‌تری که همان مصرف سیگار است، روی می‌آورد. بنابراین اعتیاد در قلیان‌کشی با روی آوردن به استعمال سیگار و اعتیاد به مصرف سیگار نمایان می‌شود.

این متخصص بیماری‌های ریوی با اشاره به این موضوع که تنباکوهای تحت عناوین میوه‌ای، عطری و اسانس‌دار نه تنها بی‌ضرر نیستند بلکه عوارض به مراتب بیشتری نسبت به تنباکوی ساده دارند، اظهار داشت: مواد آروماتیک (ترکیبات حلقه‌ای) موجود در تنباکو بر اثر حرارت زیاد خاصیت سرطان‌زایی و سمی فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کنند، به‌علاوه مزه و طعم مناسب و سهولت مصرف این‌گونه تنباکوها نسبت به تنباکوهای معمولی باعث افزایش گرایش بیشتر نوجوانان و جوانان به مصرف و ایجاد وابستگی به آنها خواهد شد.

علوی در رابطه با اینکه مصرف قلیان در اماکن سربسته مثل سفره‌خانه‌های سنتی یا قهوه‌خانه‌ها عوارض آن را دو چندان می‌کند و سلامت اطرافیان به ویژه کودکان و نوجوانان را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد، یادآور شد: اسانس‌های مواد معطر استفاده شده در تنباکوهای معطر یا میوه‌ای حاوی هزاران ماده سمی و کشنده است و از آنجا که تنباکو حاوی فلزات سنگینی چون آرسنیک، کروم، سرب و کبالت است در اثر حرارت دیدن آن در مجاورت ذغال، مقادیر زیادی از این فلزات سنگین آزاد می‌شود که سبب بروز بیماری‌های مزمن و خطرناک می‌شوند.

او افزود: مصرف این تنباکوها علاوه بر تحریک دستگاه تنفس موجب حساسیت و آلرژی می‌شوند که علائم آلرژیک و سرفه‌های مزمن همراه با خلط را برای فرد مصرف کننده به همراه دارد. تنباکو میوه‌ای به دلیل داشتن رطوبت موجب رشد انواع قارچ‌ها و میکروب‌های کشنده در آن می‌شود و افزودن الکل یا داروهای روانگردان به تنباکوی قلیان‌های میوه‌ای از دیگر خطرات استعمال این قلیان‌ها به شمار می‌رود.

علوی در پاسخ به این سوال مصرف طولانی مواد مخدر در طولانی مدت چه عوارضی را در پی دارد، اظهار داشت: در طولانی مدت مصرف کنندگان قلیان و اطرافیان آنها که در معرض دود تحمیلی آن قرار دارند همچون مصرف کنندگان آن مبتلا به انواع سرطان‌ها، بیماری قلبی و عروقی و تنفسی خواهند شد. دود حاصل از مصرف قلیان ترکیبی از مواد دخانی و سوختی است که خطر جدی برای اطرافیان خصوصاً کودکان محسوب می‌شود و یک ساعت درمعرض دود قلیان ماندن معادل مصرف 6 تا 8 نخ سیگار است.

این متخصص در پایان یادآور شد: استعمال دخانیات تنها به معنی مصرف سیگار نیست و توتون و تنباکو، پیپ و قلیان نیز دخانیات محسوب می‌شوند که دود ناشی از مواد دخانی بیش از 4000 ماده سمی و 70 ماده سرطان زا دارد.

نظر شما