چرا شهرداری تنها در روزهای پایانی سال با دستفروشی مقابله می‌کند؟

۱۳۹۸/۱۲/۰۴ - ۰۴:۴۶:۱۵
کد خبر: ۹۶۸۰۶۹
چرا شهرداری تنها در روزهای پایانی سال با دستفروشی مقابله می‌کند؟
الهام فخاری ضمن انتقاد از ساماندهی دستفروشان تنها در روزهای پایانی سال، به لزوم توجه به مصوبه شورای شهر تهران تاکید کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ شهرداری تهران در همه دوره‌های مدیریتی، در روزهای پایانی سال تنها اقدام به ساماندهی دستفروشان می‌کند، روزهایی که این افراد بیشترین درآمد را می‌توانند داشته باشند و به تعبیری نان آن‌ها را آجر می‌کند.

برای ساماندهی دستفروشان به مصوبه شورا عمل نمی‌شود

الهام فخاری، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، در رابطه با ساماندهی دستفروشان در روزهای منتهی به نوروز گفت: اشکالی که در رابطه با بحث دستفروشی و فروشندگان سیار وجود دارد این است که به مصوبه شورا به طور کامل عمل نمی‌شود.

او افزود: با فشار شورا، گاهی جلسه کارگروه تشکیل می‌شود و تا جایی حرکت می‌کند و سپس این موضوع رها می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: در رابطه با دستفروشان یک مصوبه قدیمی در شورا داریم که بر اساس آن کارگروه تشکیل دادیم و از نهادهای مدنی این حوزه دعوت کردیم.

الگوی نظام‌مند دستفروشی در 6 منطقه تهران

فخاری ادامه داد: الگوی نظام‌مند دستفروشی یا فروشندگان سیار به مثابه فرصت را با تاکید ویژه بر 6 منطقه‌ای که حضور و تراکم و فرصت بیشتری دارند تعریف کردیم. همچنین جلسه‌ای با شهرداران مناطق تنظیم کرده‌ایم.

او تصریح کرد: فرآیند پیش برد و اجرا در حدی بود که نزدیک عید جاهایی را ساماندهی کنند. باید منافع متقابل لحاظ شود و نگاه به این موضوع، نگاه فرصت باشد نه تهدید. ضمن اینکه آسیب‌ها و ناهنجاری‌های این موضوع مثل هر حوزه دیگر به درستی پایش و مدیریت شود.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: همان‌گونه که در  کسب و کار ثابت ممکن است تخلف و آسیب و عوارض باشد. در کسب و کار سیار مواردی است و کسی نمی‌گوید آسیب و عوارضی نداشته است.

به گفته او نباید فرصت‌ها را به تهدید تبدیل کنیم.

تهران مقصد گردشگری نیست

فخاری در رابطه به اینکه چرا دستفروشی به بحث گردشگری تبدیل نمی‌شود؟ گفت: در مجموع فکر می‌کنم اینکه تهران را به عنوان مقصد و مکان گردشگری تعریف کرد مسیری است که همه با هم باید طی کنیم و با این موضوع فاصله داریم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: وقتی عرصه‌های عمومی تبدیل به فضاهایی برای ماندگاری بیشتر نه صرفا عبور و گذر باشد دستفروشی سیار به مثابه مولفه‌های گردشگری پر رنگ‌تر می‌شوند البته تهران به خاطر تراکم جمعیتی و عدم تناسب جمعیت با عرصه‌های عمومی دچار این مسئله است که در واقع فروشندگی سیار را باید به گونه‌ای مدیریت کرد که حقوق عمومی نقض نشود.

شهرداری برخی خیابان‌ها را به نفع مردم آزاد کرد

او در رابطه با نقض حقوق عمومی در بحث گردشگری گفت: خیلی جاها گردشگری تبدیل به سد معبر شده است این در صورتی است که سد معبر غیر قانونی است. باید الگویی پیاده شود. شورا حرکت خود را کرده، تذکر داده و مصوبه داشته و فشارهایی آورده است ولی شهرداری باید باور و عزم جدی برای این موضوع داشته باشد.

فخاری با اشاره به برخی تحرکات شهرداری برای ساماندهی دستفروشان تصریح کرد: خوشبختانه از برخی دستاوردها باید یاد کنیم. ساماندهی خیابان تجریش در مقایسه با گذشته چشمگیر است که موجب رضایت کسبه و شهروندان شده است. یکسری جاهایی است که سعی کردند غرفه‌هایی وجود داشته باشد و در نحوه مدیریت غرفه‌ها باید مراقبت کرد و آئین‌نامه درستی را دقیق اجرا کرد.

با ایده دستفروشی گردشگری فاصله داریم

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران افزود: برخی مناطق جنوبی‌تر و برخی حلقه‌های قدرتمندی که فضای عمومی را اشغال کردند مدیریت شدند و مانع از نقض حقوق عمومی شد و شهرداری خیابان را به نفع مردم آزاد کرد منتهی با ایده دستفروشی سیار به مثابه مولفه‌ای از گردشگری فاصله داریم و سال 99 فرصت خوبی است که با توجه به این ارزش برای رویداد 1400 برنامه‌ریزی کرد.

به گفته فخاری بودجه‌ای برای ساماندهی دستفروشان برای سال 99 در نظر گرفته شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز