برگزیده اخبار اجتماعی هفته؛

مقصران کرونا در ایران چه کسانی بودند؟/ حریرچی و امیرآبادی هیچ‌کدام استعفا نکردند/ معاون وزیر بهداشت هم کرونا گرفت

۱۳۹۸/۱۲/۰۷ - ۲۳:۲۲:۱۲
کد خبر: ۹۷۰۱۴۵
مقصران کرونا در ایران چه کسانی بودند؟/ حریرچی و امیرآبادی هیچ‌کدام استعفا نکردند/ معاون وزیر بهداشت هم کرونا گرفت
هفته‌ای که گذشت تب کرونا چنان فراگیر شده بود که تمامی اخبار اجتماعی حول ویروس کرونا در چرخش بود که به اتفاق مهمترین بخش های این اخبار را می‌خوانیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بخش های از اخبار مهم حوزه اجتماعی به شرح زیر است:

بحران هفته:کرونا

بعد از ورود ویروس کرونا به ایران که اولین مبتلایان به آن در قم دیده شدند، هر روز به تعداد مبتلایان و گسترش آن در شهرهای مختلف افزوده شد.

طبق آخرین اخبار اعلام شده توسط رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در تاریخ 7 اسفند تعداد مبتلایان به این بیماری به 139 نفر رسید و 4 نفر دیگر جان خود را از دست دادند که مجموعا تعداد موارد فوت ناشی از این بیماری در ایران به 19 نفر افزایش یافت.

همچنین سفیر چین با حضور در هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران ۲۵۰ هزار ماسک به ایران اهدا کرد و از ارسال ۵ هزار کیت تشخیص کووید ۱۹ خبرداد.

در این بین وزیر بهداشت گفت: تعداد قابل توجهی از مبتلایان به کرونا در ایران بهبود یافتند و تعدا کثیری ازین مبتلایان از بیمارستان از بیمارستان ترخیص شدند.

مقصران هفته: کارگران چینی!

مینو محرز، عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در خصوص عامل شیوع کرونا در کشور گفت: با توجه به ابتلا چند نفر در قم که با چینی‌ها ارتباط نداشته‌اند، معلوم است ویروس کرونای جدید در کشور چرخیده و احتمالا منشا این بیماری کارگران چینی بوده‌اند که در شهر قم کار می‌کنند و به چین تردد داشته‌اند و به نظر می‌رسد ویروس چرخیده و به افرادی که اکنون شناسایی شده‌اند رسیده و چون این افراد ضعیف‌تر بوده‌اند به علت شدت بیماری به بیمارستان آمده‌اند.

جنجال هفته: حریرچی و امیرآبادی

در روزهای گذشته امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در مجلس شورای اسلامی، ادعا کرد: وضعیت کرونا در قم بحرانی‌تر از آن چیزی است که مسئولان می‌گویند و دولت هیچ اقدام ویژه‌ای در قم برای کنترل این بیماری انجام نداده و تاکنون تعدادی از قرنطینه شدگان فوت کرده‌اند و در حال حاضر بالغ بر ۲۵۰ نفر در قرنطینه حضور دارند.

در این حریرچی، معاون وزیر بهداشت، سخن نماینده قم در مجلس که ۵۰ نفر فوت شده‌اند را تکذیب کرد و گفت: کسی صلاحیت اعلام چنین اخباری را ندارد و اطلاعات دست ماست. هیچ‌کس دسترسی به این اطلاعات ندارد‌. کرونا را بازی سیاسی و جناحی نکنیم. اگر نصف و حتی یک چهارم آمار اعلامی این نماینده مجلس اثبات شود استعفا می‌کنم.

وی همچنین افزود: افرادی که فوت آنها از سوی وزارت بهداشت و درمان به دلیل ابتلا به کرونا اعلام شده است، همگی دارای پرونده پزشکی مشخص هستند و همگی آنها تست مثبت کرونا داشته‌اند. آقای امیرآبادی فراهانی باید ثابت کنند افراد معرفی شده دارای این ویژگی‌ها هستند. اگر این‌گونه بود من با صداقت کامل از سمت خود استعفا می‌کنم ولی اگر اینگونه نبود ایشان هم همین‌قدر صداقت داشته باشند و با اعتراف به اشتباه خود از نمایندگی مردم شریف قم استعفا کنند.

مشکوک هفته: محسن هاشمی

پس از خبر ابتلای شهردار منطقه 13 به ویروس کرونا افراد زیادی که با ایشان در تماس بودند مشکوک به ابتلا شدند که یکی از این افراد محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، بود.

پس از به خبرساز شدن احتمال ابتلای محسن هاشمی، عماد هاشمی، پسر محسن هاشمی رفسنجانی در تاریخ 4 اسفند در رابطه با احتمال ابتلا پدرش به کرونا گفت: از زمانی که احتمال ابتلا شهردار منطقه 13 به کرونا مطرح شد، پدرم خود را در قرنطینه و فورا برای تست کرونا به بیمارستان مراجعه کرد.

او افزود: خوشبختانه ساعتی پیش جواب این آزمایش اعلام شد و عدم ابتلا پدرم به کرونا را تائید کرد.

کرونایی هفته: معاون وزیر بهداشت

ایرج حریرچی در ویدئویی که از خود منتشر کرد از مثبت بودن بودن تست کرونای خود خبر داد.

زلزله هفته: آذربایجان، هرمزگان، کرمان

زمین لرزه مهیبی به قدرت 5/7 ریشتر در عمق 6 کیلومتری زمین در تاریخ 4 اسفند در ساعت 09:22 مرکز قطور در آذربایجان غربی را لرزاند که این زمین لرزه در شهرهای تبریز، اسکو، سهند، ارومیه و‌برخی دیگر از شهرهای آذربایجان احساس شد.

همچنین در تاریخ 1398/12/04 در ساعت 19:30 زمین‌لرزه ای به بزرگی 5.7 استان آذربایجان غربی- حوالی زرآباد را لرزاند.

این زلزله ها ادامه دار بود تا اینکه زمین لرزه‌ای به بزرگی 4.9 دهم ریشتر روز دوشنبه 5 اسفند شهرستان راور را لرزاند.

و فردار آن روز در ساعت ۱۵:۱۲ دقیقه روز سه‌شنبه، ۶ اسفند ماه  زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۱ ریشتر "لافت" در استان هرمزگان را هم لرزاند.

خوشبختانه هیچ کدام از این زلزله ها تلفات جانی در پی نداشت.

رکورد هفته: باران در تهران

از تاریخ سه شنبه 6 اسفند تا چهارشنبه 7 اسفند ۵۵/۵ میلیمتر بارش در ایستگاه مهرآباد تهران ثبت شده است. این ایستگاه در سال ۱۹۵۱ تاسیس شده و این برای نخستین باری بود که چنین رکوردی ثبت کرده است.

بحران احتمال هفته: سیل

در اثر بارش شدید باران و جاری شدن سیل طی عصر روز سه شنبه یک نفر در منطقه بلوار شمالی امام شهر ایلام براثر سقوط در کانال جان خود را از دست داد.

همچنین در پی همین بارش‌ها در روز چهارشنبه 7 اسفند پس از بارش‌های شدید باران سطح آب در رودخانه خرم‌آباد پائین آمده و به نظر می‌رسد خطر وقوع سیل ویرانگر از این شهر تا حدود زیادی دور شده است.

هشدار هفته: تست کرونا درب منزل نداریم!

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: وزارت بهداشت در کشور و دانشگاه علوم پزشکی البرز در استان به هیچ عنوان اقدام به اعزام تیم‌های بهداشتی و درمانی جهت تست کرونا درب منزل نکرده و متاسفانه عده‌ای افراد سود جو و کلاهبردار با ماسک و دستکش  به بهانه تست کرونا با نامه جعلی از وزارت بهداشت به ساختمان‌های مسکونی مراجعه می‌کنند که از مردم هوشیار استان البرز درخواست می‌کنیم هیچ‌گونه همکاری با این افراد سود جو نداشته باشند.

کشف هفته: ماسک

سردار رحیمی، رئیس پلیس تهران، از کشف بیش از ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار ماسک قاچاق و احتکار شده از سوداگران و قاچاقچیان خبر داد.

شهادت هفته: مرزبانان

بامداد جمعه 2 اسفند در درگیری مسلحانه مرزبانان با گروهک تروریستی در منطقه جنوب شرق کشور، ۲ تن از مرزبانان هنگ مرزی جکیگور به شهادت رسیدند.

خبر عجیب هفته: کشتی چینی در بوشهر

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر استان بوشهر گفت: کشتی "هنگ تانک۷۷" کشور چین که حامل تجهیزات شرکت متانول کاوه به مقصد بندر دیر بود پس از گذراندن دوره کمون (نهفتگی) بیماری کرونا ویروس امروز با مجوز این مرکز در این بندر پهلو گرفت.

ممنوعیت هفته: فروش ماسک و ثبت تردد

با توجه به شیوع ویروس کرونا در ایران تا اطلاع ثانوی برای گزارش تردد کارمندان دستگاه‌های اداری، شیوه ثبت اثر انگشت حذف و روش سنتی در دستور کار بسیاری از ادارات قرار گرفت.

همچنین دبیر انجمن داروسازان ایران گفت: بر اساس دستور اخیر سازمان غذا و دارو، توزیع ماسک فقط از طریق هیأت امنای ارزی صورت خواهد گرفت.

تعطیلی هفته: مدارس

در هفته‌ای که گذشت به علت شیوع ویروس کرونا، مدارس اکثر استان‌های کشور از اول هفته کم و بیش تعطیل بودند به گونه‌ای که این تعطیلی‌ها تا آخر هفته ادامه داشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز