سخنگوی سازمان انتقال خون:

هیچ خطری سلامت اهداکنندگان خون را تهدید نمی‌کند/ کاهش مراجعه مردم به مراکز اهدای خون/ اهدا کنندگان خون خیرین سلامت هستند

۱۳۹۸/۱۲/۰۹ - ۲۳:۱۹:۴۸
کد خبر: ۹۷۰۶۸۹
هیچ خطری سلامت اهداکنندگان خون را تهدید نمی‌کند/ کاهش مراجعه مردم به مراکز اهدای خون/ اهدا کنندگان خون خیرین سلامت هستند
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت:از افرادی که دارای شرایط اهدای خون هستند دعوت می‌کنیم با مراجعه به مراکز خون اهدا کنند.

«بشیر حاجی‌بیگی»، سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، در رابطه با تاثیر شیوع کرونا بر میزان مراجعه‌کنندگان به سازمان انتقال خون به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: اهدا کنندگان مستمر خون در سراسر کشور سال‌هاست با اصول اولیه خود مراقبتی و رعایت مسائل بهداشتی آشنا هستند و از این طریق به حفظ سلامت خود و دیگران کمک می‌کنند. همچنین در مراکز انتقال و اهدای خون در سراسر کشور تمامی نکات بهداشتی و دستورالعمل‌های علمی و پزشکی رعایت می‌شود.

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه «اهدای خون در مراکز انتقال خون از ابتدای تاسیس این سازمان در سال 1353 تاکنون در محیطی کاملا استریل انجام می‌شود.» تصریح کرد: تمامی تجهیزات و وسایل استفاده شده در پروسه اهدای خون در شرایط کاملا استریل انجام می‌شود و هیچ خطری سلامت آنها را تهدید نمی‌کند.

او افزود: طبق روال سابق معاینات پزشکی و مشاوره پزشکی در مراکز خون سراسر کشور انجام می‌شود و اگر فردی علائم سرماخوردگی داشته باشد، معاف موقت می‌شود و یک‌ماه پس از بهبودی می‌تواند با مراجعه به مراکز  خون اهداء کند.

حاجی‌بیگی ضمن دعوت از عموم مردم جهت اهدای خون اظهار کرد: با پیش‌بینی استمرار تغییرات جوی ناپایدار، طی هفته‌های آینده از عموم اهداکنندگان خون به ویژه اهداکنندگان مستمر همه استان‌ها و شهرستان‌ها تقاضای می‌کنیم با مراجعه به نزدیک‌ترین مرکز اهدای خون جهت کمک به بیماران نیازمند خون اقدام کنند.

سخنگوی سازمان انتقال خون با تاکید بر اینکه «نیاز به خون و فرآورده‌های خونی نیاز همیشگی و روزانه است»، در رابطه با سهم استان‌های کشور در تامین فرآورده‎‌های خونی کشور ابراز کرد: استان تهران 16درصد از خون کشور را تامین می‌کند. همچنین استان فارس هفت و نیم درصد نیاز فرآوردهای خون کشور را پوشش می‌دهد و حدود 7درصد از خون کشور را استان خراسان رضوی تهیه و تولید می‌کند.

حاجی‌بیگی با بیان اینکه «اهدای خون باید به صورت روزانه صورت بگیرد» یادآور شد: با توجه به اینکه 20 درصد خون اهدا شده در کل کشور به مصرف بیماران تالاسمی و بیماران خاص می‌رسد، مصرف فرآورده‌های خونی در استان‌ها نیز به نحو دیگری است. به‌عنوان مثال در تهران که 16 درصد از فرآورده‌های خونی کشور را تولید می‌کند، 25 درصد خون اهدایی کشور به مصرف تهران می‌رسد.

سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه «در تهران نزدیک 160 بیمارستان و مرکز درمانی وجود دارد»، توضیح داد: سازمان انتقال خون با تقویت شبکه خون‌رسانی کشور نیاز به خون و فرآورده‌های خونی در تمامی مراکز درمانی را تامین می‌کند. در حال حاضر میزان ذخایر خون پلاسما در اکثر مراکز انتقال خون کشور قابل قبول است.

حاجی‌بیگی با اشاره به تعطیلات نوروزی و افزایش نیاز به فرآورده‌های خونی در این ایام تبیین کرد: سازمان انتقال خون از طریق مدیریت توزیع واحدهای خون در سراسر کشور تلاش می‌کند با ذخایر خون کافی به استقبال تعطیلات نوروزی برود چرا که در این ایام میزان مراجعه مردم برای اهدا کاهش می‌یابد.

سخنگوی سازمان انتقال خون در پایان با بیان اینکه «میزان مراجعه مردم به مراکز انتقال خون کاهش یافته است»، ادامه داد: از افرادی که دارای شرایط اهدای خون هستند و همچنین از اهدای کنندگان مستمر خون، دعوت می‌کنیم با مراجعه به مراکز خون اهدا کنند. کمااینکه اهدا کنندگان خون خیرین سلامت هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز