ورود غازهای مهاجر به سواحل جنوبی دریاچه ارومیه

۱۳۹۸/۱۲/۱۲ - ۱۰:۰۲:۵۵
کد خبر: ۹۷۲۰۴۱
ورود غازهای مهاجر به سواحل جنوبی دریاچه ارومیه
رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: کارشناسان این اداره در پایش‌های خود از تالاب‌های جنوبی دریاچه ارومیه در حوزه استحفاظی این شهرستان چند کُلنی از غاز خاکستری مهاجر و دیگر پرندگان آبزی و کنارآبزی را مشاهده کردند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ فاروق سخنور، اظهار داشت: این پرندگان مهاجر مدتی در تالاب‌های سواحل جنوبی دریاچه ارومیه به منظور استراحت و تغذیه توقف می‌کنند و سپس کوچ خود را به مناطق شمالی‌تر ادامه می‌دهند.

وی اضافه کرد: بارندگی‌های خوب امسال و احیای تالاب‌های این شهرستان و نیز وجود امنیت زیست محیطی، شرایط مناسبی را برای مهاجرت انواع پرندگان مهاجر و بومی به تالاب‌های این شهرستان به وجود آورده است.

«سخنور» از اهالی روستاهای همجوار تالاب‌های حاشیه جنوبی دریاچه ارومیه به ویژه روستاهای «داشخانه» و «گروس» خواست در صورت مشاهده شکارچیان سودجو در منطقه، موضوع را به محیط زیست و محیط‌بانان این اداره اطلاع دهند.

غاز خاکستری پرنده‌ای با ۸۳ سانتی‌متر طول بوده و بزرگترین نوع پرنده در منطقه است؛ منقار این پرنده ضخیم و به رنگ صورتی و سر و گردنش خاکستری و پاهایش صورتی رنگ است.

بدن زیرتنه این گونه غاز به رنگ خاکستری با رگه‌های کوچک سیاه است و در بیشتر موارد به صورت دسته جمعی از منطقه‌ای به منطقه دیگر کوچ می‌کند؛ این پرنده در مناطق تالابی، باتلاق‌ها، دشت‌های سیلابی، ساحل دریاچه‌ها و رودخانه‌ها به سر می‌برد و در کنار اراضی باتلاقی و روی زمین آشیانه می‌سازد.

شهرستان مهاباد با داشتن تالاب‌های «کانی‌برازان»، «قوپی‌باباعلی»، «حسن‌خان»، «گروس»، «داشخانه» و «قره‌قشلاق» همه ساله در فصل‌های بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر از جمله غاز خاکستری، سیلوش، آووست، خروس کولی، حواصیل، پلیکان، تنجه، فلامینگو و انواع مرغابی و اردک‌های سرسبز، ارده‌ای، سرحنایی و بلوطی است.

«کانی‌برازان» و «قوپی‌باباعلی» از بین تالاب‌های این شهرستان، جزء تالاب‌های بین‌المللی به شمار می‌رود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز