نوروزنامه ۹۹/ مهمترین اتفاقات مهرماه ۹۸ در حوزه اجتماعی؛

ایدز لردگان را به آشوب کشید!

۱۳۹۹/۰۱/۰۶ - ۲۳:۵۱:۰۶
کد خبر: ۹۷۲۳۹۳
ایدز لردگان را به آشوب کشید!
سال 98 با فراز و نشیب‌های بسیاری که داشت تابستان را پشت سر گذاشت و به مهرماه رسید که اخبار حوزه اجتماعی در این ماه همچنان داغ و پر حادثه بود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ پائیز روزهای اول خود را تازه شروع کرده بود که خبر رسید قطار تهران- زاهدان از ریل خارج شده و 5کشته و 42 مصدوم بر جای گذاشت. در پی این اتفاق ناگوار رئیس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه‌آهن گفت: علت سانحه ریلی قطار زاهدان- تهران بازشدن پیچ و پابندهای ریل توسط افراد ناشناس بوده که گزارش آن به وزیر هم ارسال شد.

خروج قطار از ریل

اما بزرگترین جنجال این ماه ادعای مردم یکی از روستاهای لردگان بود که با سوزن تست خون به بیماری ایدز دچار شده‌اند.

ماجرا پس از انتشار یک فیلم و اعتراض اهالی روستا در مقابل فرمانداری شروع شد، خبر به سرعت در فضای مجازی انتشار پیدا کرد و آمار و ارقام‌های تکان دهنده از ابتلای ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر از اهالی روستا به بیماری ایدز خبر می‌داد، سناریوی تکراری ابتلای به ایدز با سرنگ آلوده  یا تست قند خون باز هم مطرح شده بود، این بار چندمی بود که در فضای مجازی ابتلا به ایدز با تست قند خون در درب منازل و تخریب نیروهای زحمتکش بهداشتی مطرح می‌شد.

در این رابطه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با قاطعیت و مستندات بسیار دقیق و کارشناسی این ادعا را رد کرد.

ماجرای ابتلای اهالی روستای چنارمحمودی لردگان جنجال ساز شد و برخی مسئولان از وجود دست های پشت پرده و ضد انقلاب در ماجرا خبر دادند.

در این خصوص تعدادی از نمایندگان مجلس و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به لردگان برای بررسی دقیق ماجرا سفر کردند.

و همچنین کیانوش جهانپور، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، در این رابطه گفت: ابتلا برخی از مردم این منطقه به این بیماری ارتباطی با انجام تست قند خون ندارد و یک موضوع قدیمی است و در آزمایشات انجام شده مشخص شد برخی از این افراد سالیان طولانی است که به ایدز مبتلا هستند.

این حواشی ادامه داشت تا اینکه رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: اصلا چنین چیزی امکان ندارد که عده‌ای در این روستا از طریق واکسن به ایدز مبتلا شوند. مگر می‌شود وزارت بهداشت آزمایشی روی مردم انجام دهد که مردم را آلوده کند؟ اصلا چنین چیزی امکان دارد؟ اگر اینگونه باشد که باید ما را بگیرند و اعدام کنند! من از اساس این موضوع را تکذیب می‌کنم.

اما با اعتراضات مردم کارشناس بهداشت خانه بهداشت روستای چنار محمودی در لردگان بازداشت شد و وزیر بهداشت نسبت به موضوع واکنش نشان داد و درخواست اعاده حیثیت از کارشناس بهداشت و آزادی او را خواستار شد. و اذعان داشت که با ورود یکی از مقامات قضائی استان چهارمحال و بختیاری به موضوع و ابراز مطلب غیر کارشناسانه مبنی بر مقصر بودن بهورز روستا و آلودگی بیماران از طریق سرنگ آلوده موجب بازداشت نیروی بهداشتی شد.

وی همچنین طی ارسال نامه‌ای به وزیر دادگستری نوشت: جهت حفظ شئونات مردم منطقه به نحوی کاملا محرمانه موضوع پیگیری و با آزمایشات گسترده موارد جدید ردیابی گشت که متاسفانه کانون آلودگی در معتادان تزریقی و افرادی با روابط نامطلوب شناخته شد.

استاندار

این جنجال تمامی نداشت تا جایی که استاندار چهارمحال و بختیاری در این راستا گفت: متاسفانه یک خرده جریان پیچیده‌ای در دل اعتراضات مردمی بدنبال اهداف خود بوده و یکی از دستگیر شدگان فرزند یک ضد انقلاب سرشناس است.

همچنین ربیعی، سخنگوی دولت هرگونه استفاده از سرنگ آلوده توسط بهیار را تکذیب کرد.

در عین حال عاملان انتشار همچین ادعایی را رابطین دشمن در ایران معرفی کرد.

تب این ماجرا با سرعتی که جنجال به پا کرد فروکش کرد و اما ایدز در تن خسته مردم این دیار بدون درمان رها شد و آمار دقیقی از تعداد مبتلایان و منشا آن منتشر نشد و این دادستان همچنان پر ابهام باقی ماند...

سحر تبر

اواسط مهرماه خبر رسید فاطمه. خ مشهور به سحر تبر به دستور دادسرای ارشاد تهران بازداشت شد. او بواسطه عمل‌های متعدد زیبایی و گریم‌های مشمئزکننده و هنجارشکن، اقدام به جذب فالوور در حساب اینستاگرام خود می‌کرد، پس از ارسال پیام‌های متعدد مردمی به سامانه دادسرای ارشاد و درخواست پیگیری، به دستور دادسرای ارشاد تهران بازداشت شد.

از جمله جرایم این چهره هنجارشکن، ترویج خشونت، تحصیل مال از طریق نامشروع، توهین به مقدسات، توهین به حجاب اسلامی، گسترش اباحه‌گری و تشویق جوانان به فساد است.

چند صباحی از جنجال های ریز و درشت نگذشته بود که 57 نماینده مجلس طرح یک فوریتی «رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور» را به هیأت رئیسه مجلس ارسال کردند. براساس این طرح آموزش زبان‌ انگلیسی از برنامه مدارس حذف و اختیاری اعلام شده و دانش‌آموزان برای یادگیری می‌توانند به آموزشگاه‌های آزاد مراجعه کنند.

اما در این رابطه معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: یادگیری زبان خارجی، کلید ورود به عرصه علوم و ابزار فهم تغییرات در شکل و محتواست و این به معنای ضرورت فهم زبان‌های خارجی برای ارتباط با دنیای کار، یادگیری بیشتر و توسعه مستمر است.

از سویی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: حذف زبان انگلیسی از مدارس به تقویت مافیای خارج از کلاس منجر خواهد شد.

اما سوالی که پیش می آید این است که آیا اجرای همچنین تصمیمی و قطع شدن آموزش زبان ارتباط بین‌المللی در کشور، ما را منزوی‌تر نخواهد کرد؟

مجازات اسیدپاشی

در همین ایام بود که نمایندگان مجلس جهت تأمین نظر شورای نگهبان با اصلاح مجازات اسیدپاشی موافقت کردند. در این طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن اصلاح شد.

اسیدپاشی یکی از انواع شدید خشونت بوده که بیشتر علیه زنان صورت گرفته و ممکن است در مواردی منجر به مرگ قربانی نیز شود. این عمل، حمله‌ای است که نه به قصد قتل بلکه معمولا برای انتقام و نابودی زندگی اجتماعی و آینده قربانی انجام می‌شود به گونه‌ای که این اقدام خصمانه و ناشی از اختلال روانی یک نفر نسبت به دیگری تمام زندگی یک فرد را می‌تواند نابود کند و آسیب‌های یک جامعه را به سمت و سویی به مراتب فاجعه بار می‌برد...

امید است با تشدید مجازات این قبیل جرایم دیگر شاهد وقوع چنین صحنه‌های خشن و به دور از انسانیت نباشیم تا رویاهای هیچ انسانی رو به تباهی نرود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز