واکسن ویروس کرونا ارزان است؟

۱۳۹۸/۱۲/۱۲ - ۱۹:۲۰:۳۱
کد خبر: ۹۷۲۴۰۲
واکسن ویروس کرونا ارزان است؟
ساخت واکسن ویروس کرونا بسیار طول خواهد کشید و این امری پذیرفته است. اخیرا اما وزیر بهداشت آمریکا اعلام کرده در صورت ساخت واکسن نیز هیچ تضمینی مبنی بر ارزان بودن آن وجود ندارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری بنرا؛ الکس ایزر (Alex Azar) وزیر بهداشت آمریکا در نشست کنگره اعلام کرده است در صورت ساخته شدن واکسن کرونا، هیچ تضمینی وجود ندارد که این واکسن قیمت پایینی داشته باشد. او به طور واضح این مسئله را اعلام کرده:ما نمی توانیم قیمت واکسن ویروس کرونا را کنترل کنیم، زیرا می‌خواهیم بخش خصوصی در آن سرمایه‌گذاری کنند.

این حرف ایزر چندان به مذاق شهروندان آمریکا خوش نیامده است. اکثر کاربران فضای مجازی بر این عقیده هستند که ویروس کرونا هیچ اهمیتی به حاشیه سود و بازگشت سرمایه در بخش دارو‌سازی نمی‌دهد. به دنبال شیوع این ویروس، این تنها قشر ضعیف جامعه نیست که به دلیل دسترسی نداشتن به واکسن، در معرض خطر قرار می‌گیرد، بلکه همه را به خطر می‌اندازد.

واکسن ویروس کرونا

واکسن‌ها زمانی بهترین نتیجه را می‌دهند که تمامی افراد یک جامعه بتوانند از آن بهره ببرند و نسبت به یک ویروس خاص واکسینه شوند. اگر بخش واکسینه نشده جامعه کمتر از مقدار مشخصی باشد، احتمال این که شخص واکسینه نشده با بیمار در ارتباط باشد بسیار بالا خواهد بود که این خود به شیوع بیشتر و گسترده‌تر آن کمک می کند.

برای مثال می‌توان بیماری سرخک را مثال زد که در پی عرضه واکسن آن در نیویورک، بسیار از زدن آن خودداری کردند که منجر به پخش بیماری در سراسر ایالت شده بود. این را هم در نظر بگیرید که سرخک با نرخ بیشتری از ویروس کرونا افراد را آلوده می‌کند. با این حال با توجه به این که حداقل ۱۸ ماه لازم است تا واکسن ویروس کرونا آماده شود، بهترین گزینه این است که همه واکسینه شوند.

همچنین گران بودن واکسن ویروس کرونا باعث می‌شود افرادی با نشانه‌های این بیماری، علاقه کمتری به مراجعه به درمانگاه‌ها برای معالجه بیماری خود نشان دهند، زیرا بحث هزینه همواره یک فاکتور تعیین‌کننده در سیستم درمانی بوده و بالا بودن یکی از ابتدایی‌ترین روش‌های مقابله با بیماری‌های مسری خطرناک، هیچ کمک به کنترل آن نیز نخواهد کرد.

نظر شما