نوروزنامه ۹۹/ یک جامعه‌شناس حوزه فرهنگی:

کرونا در فضای مجازی عامل انسجام اجتماعی شده است/ نوروز ۹۹ دید و بازدید ها وسیع‌تر خواهد بود

۱۳۹۹/۰۱/۰۳ - ۲۳:۳۸:۰۸
کد خبر: ۹۷۴۱۰۳
کرونا در فضای مجازی عامل انسجام اجتماعی شده است/ نوروز ۹۹ دید و بازدید ها وسیع‌تر خواهد بود
حمید شاکری با اشاره به اینکه امروزه مسئله کرونا سبب انسجام اجتماعی شده است نوروز ۹۹ را متفاوت از سالهای گذشته دانست و دید و بازدید های فضای مجازی را سبب آشنایی و مراوده بیشتر افراد با یکدیگر نسبت به سالهای گذشته دانست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ ایرانیان هر ساله نوروز را برای صله رحم و یا دید و بازدید به خانه یکدیگر می‌روند و این امر باعث شده حداقل سالی یک‌بار آشنایان دور و نزدیک خود را ملاقات و در خانه‌های یکدیگر رفت و آمد داشته باشند اما این روزها با شیوع کرونا به نظر می‌رسد دید و بازدیدهای عید ملغی خواهد شد اما آیا لغو این دید و بازدیدها سبب کاهش انسجام و وحدت اجتماعی در سطح فامیل و در جامعه بزرگ‌تر خواهد شد؟ در این ارتباط به سراغ حمید شاکری، جامعه شناس حوزه فرهنگی، رفتیم تا وضعیت نوروز 99 و تبعات عدم حضور و لغو دید و بازدیدهای خانوادگی را از او جویا شویم.

حمید شاکری، جامعه‌شناس حوزه فرهنگی، با اشاره به نوروز 99 و شرایطی که ایجاد شده، گفت: دید و بازدیدهای نوروزی سنت قدیمی در ایران است که تا دوران معاصر هم ادامه پیدا کرده و جزو رسم و رسومات و فرهنگ ایرانی شده از این رو دوستان و آشنایان به بهانه نو شدن فصل یکدیگر را می‌بینند و حافظه تاریخی ما همه اینها را تشکیل داده است.

او افزود: نوروز امسال با بحث کرونا تقارن پیدا کرده که یکی از ویژگی‌های این بیماری عدم تجمع و دید و بازدید است.

شاکری با بیان این که انسجام اجتماعی و یکپارچگی اهمیت زیادی دارد بیان کرد: حال این سوال پیش می‌آید که با ماجرای کرونا گسستگی اجتماعی ایجاد می‌شود و این امر عاملی است که انسجام اجتماعی کاهش پیدا می‌کند؟

این جامعه‌شناس حوزه فرهنگی گفت: با دید خوشبینانه اگر بخواهیم به ماجرا نگاهی بیندازیم این امر هم می‌تواند تهدید و یا فرصت باشد تهدیدهای آن را می دانید که تا چه حد جدی است اما فرصت‌هایی ایجاد شده است و در حوزه‌های دیگر شاهد انسجام اجتماعی هستیم.

او ادامه داد: جامعه مدنی و عموم مردم برای مقابله با آن با یکدیگر منسجم شده و این امر از زوایای مختلف به مدد فضای مجازی ایجاد شده است. بحث ارتباطات در بخش حقیقی گرچه این روزها مطرح است اما در دنیای مدرن ارتباطات به صورت مجازی شده است.

شاکری با بیان اینکه کرونا می تواند باعث انسجام اجتماعی شود، گفت: حوادث و رویدادهای مانند زلزله، سیل و سایر موارد طبیعی را از ابتدای سال شاهد بودیم اما این بار پررنگ‌تر و منسجم‌تر مطرح است.

این جامعه‌شناس حوزه فرهنگی تصریح کرد: جامعه ایرانی جامعه مودی و مدی است. بدین معنا مقوله‌ای که مد می‌شود به سرعت فراگیر می‌شود که این مقوله می‌تواند مثبت و منفی باشد به نظر می‌رسد این رویکرد در حال حاضر در ماجرای کرونا شکل گرفته است.

شاکری با بیان این‌که کرونا سبب شده تا مردم در فضای مجازی به شدت فعال شوند، افزود: این وضعیت سبب شکل‌گیری شهروند خبرنگار شده است. کرونا در فضای مجازی عامل انسجام اجتماعی شده که قابل تعمیم به ایام نوروز نیز است.

او ادامه داد: مشخصا در یک دهه اخیر ارتباطمان با افرادی که سن بالایی دارند کمتر شده اما این روزها از نزدیک این ارتباط را به فضای مجازی برده‌ایم. فضای مجازی در گذشته اختیاری و تفننی بود ولی در حال حاضر امر ضروری شده است. شاهد بودیم بسیاری از افرادی که سن زیادی داشتند و اهل فضای مجازی نبودند این روزها به این فضا آمده و دید و بازدیدها در فضای مجازی ایجاد شده که این امر قابل انتقال به ایام عید است.

شاکری بیان کرد: این دید و بازدیدهای مجازی به‌رغم اینکه مانند فضای حقیقی نیست اما خوب است گرچه ترجیح همه ما فضای حقیقی است اما فضای مجازی مسافت‌ها را کاهش داده و تعداد ارتباطات را افزایش می‌دهد.

این جامعه‌شناس حوزه فرهنگی با بیان اینکه نوروز امسال با سال‌های گذشته فرق دارد و ارتباطات افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: نوروز امسال اگر بخشی از فامیل موفق به دیدار حقیقی به دلیل مهاجرت، بحث کاری و یا سایر مسائل نبودند اما با توجه به اینکه دید و بازدیدها به فضای مجازی کشیده می‌شوند، که ملاقات‌ها در فضای وسیع‌تر رخ می‌دهد و فامیل‌های خارج از کشور می‌توانند در این دید و بازدیدها شرکت کنند و بدین ترتیب انسجام اجتماعی جدید به مدد دنیای مدرن شکل می‌گیرد که فکر می‌کنم تجربه خوبی برای آینده باشد و انسجام اجتماعی را به بهانه کرونا ایجاد خواهیم کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز