نوروزنامه ۹۹/ مهمترین اتفاقات آذرماه ۹۸ در حوزه اجتماعی؛

سایه مرگ بر سر مردم ایران!

۱۳۹۹/۰۱/۰۹ - ۰۳:۵۲:۱۲
کد خبر: ۹۷۴۱۲۲
سایه مرگ بر سر مردم ایران!
سال 98با تمام فراز و نشیبی که در طول سال خصوصا آبان ماه داشت با اواخر پاییز خود در حالی نزدیک میشد که خبر نداشت اتفاقات جدیدی پیش رو دارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ با تمام اتفاقات تاریخی که برای کشور در آبان ماه رخ داد، آذر ماه در حالی شروع شد که محمدعلی نجفی، مرد دنیای سیاست، باز هم دادگاهی شد.

دادگاه محمدعلی نجفی، شهردار اسبق تهران، در دو نوبت با حضور خبرنگاران و به صورت علنی برگزار شد.

محمدعلی نجفی محکوم به قتل میترا استاد در دادگاه تجدیدنظر حاضر شد و بر غیر عمدی بودن این اقدام اصرار داشت. این در حالی بود که نماینده دادستان خواستار اشد مجازات برای شهردار اسبق تهران شد.

اما شهردار اسبق تهران بعد از اخذ رضایت از خانواده استاد، به دلیل نقض حکم صادره در دیوان‌عالی کشور در شعبه 9 دادگاه کیفری استان تهران یک‌بار دیگر پای میز محاکمه رفته بود. قضات نتیجه شور خود را در روز 20 آذرماه انشا کردند. این رأی با نظر اقلیت نیز همراه بوده که به صورت جداگانه نوشته شده است. در این رای نجفی به 7/5 سال حبس محکوم شده است که 6 سال قابل اجراست.

و اما در پی اتفاقاتی که در آبان ماه منجربه قطع شدن اینترنت شده بود، در این ماه یعنی آذرماه آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به‌خاطر قطی اینترنت از مردم ایران عذرخواهی کرد.

کرونا

آذر ماه همراه بود با شیوع مرگبار نوع خاصی از آنفلوآنزا در کشور دلیل مرگ بیش از 60تن از هموطنان بود.
 شیوع این بیماری (آنفلوآنزا) و برودت هوا برخی از مدارس کشور را در چندین نوبت به تعطیلی کشاند

زمانی که همه با آنفلوآنزا دست به گریبان بودند خبر استعفای علی‌اصغر پیوندی از ریاست جمعیت هلال احمر منتشر شد که از سوی مدیر روابط عمومی این جمعیت مورد تائید قرار گرفت. ساعتی بعد نیز خبر بازداشت پیوندی منتشر شد

در روز13 آذرماه جمعه مرگبار این ماه در حادثه سقوط پل هوایی در میدان امام حسین مشهد 7 نفر مصدوم شدند. دومین اتفاق درناک همان روز ساعت 14:55 دقیقه افتاد که مربوط به خودکشی دو خانم 18 و 20 ساله در ایستگاه مترو شهرری بود.

شب همان روز چند جوان مسلح به کلاشینکف و قمه به بلوار ‎خاتم‌الانبیا تهران حمله کردند و به سمت یک قهوه‌خانه، ‎رگبار بستند. در این حادثه چندین تیرهوایی شلیک و چند تیر بی‌هدف هم به مغازه‌ها و عابران شلیک کردند. یک کشته و دو زخمی حاصل تیراندازی بود.

در همین شب در اتفاقی دیگر بر اثر انفجار کپسول گاز ال پی جی در یک تالار عروسی در سقز در استان کردستان، 12نفر کشته و 49 نفر مصدوم شدند.

در پی این اتفاق دردناک دادستان عمومی و انقلاب سقز در روز 20 آذرماه گفت: مالک این تالار عروسی (تالار  مانگه شه‌و سقز) متواری شده‌ بود، بازداشت و تحویل مقامات قضایی شد.

چندی نگذشته بود که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که با شهرداری منعقد شده از سوپرایز ویژه خبر داد و در روز موعود وزیر ارتباطات از پروژه پهباد پستی خبر داد که همراه با حواشی بسیاری بود.

در این ماه دوباره سر و کله بوی تکراری تهران پیدا شد!

در این باره محسنی بندپی، استاندار تهران، گفت: وی درباره منشا بو گفت: سه گاز سولفید هیدروژن sh2، دی اکسید گوگردso2 و با احتمال کمتر آمونیاک به عنوان منشا بوی نامطبوع مشخص شده است.

کیک

یکی دیگر از اتفاقات عجیبی که نمونه آن تا بحال دیده نشده بود وجود قرص و کپسول در کیک و برخی فرآورده‌های غذایی بود!!

اما ماجرا از آنجایی عجیب بود که به نظر می‌رسید تمامی این کیک‌ها پس از بسته‌بندی در کارخانه دستکاری و باز شده‌اند.

ماجرا ابتدا از استان‌های مرزی و جنوبی کشور آغاز شد و کم‌کم برخی از استان‌ها مانند پایتخت نیز اعلام کردند که در بسته‌های خوراکی خریداری شده آن ها قرص وجود دارد که این ماجرا به تائید سخنگوی سازمان غذا و دارو هم رسید. 

یک هفته بعد از انتشار اخباری از جاسازی قرص در کیک‌ها و بیسکویت‌ها، این موضوع از حالت شایعه خارج و رنگ و بوی امنیتی و نظامی به خود گرفت. مسئولان نیز هر یک در جایگاه خود در این مورد اظهارنظر کردند همین موضوع بازار گمانه‌زنی‌ها را داغ و داغ‌تر و ترس و اضطراب را در دل مردم بیشتر و بیشتر کرد.

آذرماه تا جای عجیب و غریب پیش رفت که شاهد مرگ های مشکوکی در کشور بودیم از جمله اینکه چهار بیمار زن بستری در بخش آی سی یو بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز به دلایل نامشخصی همزمان فوت کردند. که دلیل آن قطع ژنراتور برق در اثر رعد برق در نهایت از کار افتادن دستگاه‌های اکسیژن اعلام شد.

و حتی در یکشنبه 24 آذرماه یکی از دانشجویان دختر دانشگاه شهید چمران اهواز که ورودی سال 91 بوده‌ جان خود را از دست داد و صبح روز بعد جسد بی جان م. سیاحی دیگر دانشجوی این دانشگاه (ورودی سال 95) در یکی از کلاس‌های درس پیدا شده است.

پیکر-یخ-زده-فرهاد-خسروی-کولبر-۱۴-ساله-در-ارتفاعات-کردستان-پیدا-شد

سایه مرگ دست از سر آذر ماه برنداشته بود که در اواخر این ماه شاهد تراژدی دیگری بودیم که قلب ایرانیان را به درد آورد

آزاد و فرهاد خسروی دو براد 17 و 14ساله‌ای که به دلیل مشکلات اقتصادی، از کار افتادگی پدرشان و برای تامین مخارج خانواده شش نفره خود به همراه یکی از دوستان‌شان به نام حسین عازم مرز می‌شوند تا همچون بسیاری دیگر از جوانان منطقه با کولبری نان در آورند.

فرهاد و آزاد برای اولین بار بود که اقدام به کولبری می‌کردند. آن‌ها مسیر سختی را برای این کار انتخاب می‌کنند و در این راه گرفتار بوران و برف سنگین و بهمن شده و راه را گم می‌کنند. پس از گم کردن مسیر فرهاد می‌تواند شبانه با یکی از اهالی روستا تماس گرفته و ماجرا را به اطلاع او برساند. تیمی از اهالی روستا برای نجات سه کولبر عازم کوه ژالانه و گردنه تته می‌شوند، در جست و جو‌ها جسد بی جان آزاد پیدا می‌شود. حسین دیگر همراه‌شان نیز با وضعیتی بدی به بیمارستان منتقل می‌گردد. اما هیچ اثری از فرهاد پیدا نمی‌کنند.

سه روز جست و جو برای یافتن فرهاد ادامه داشت. تمام گردنه و کوه ژالانه و ارتفاعات اطراف را جست و جو می‌کنند، تا نهایتا پیکر یخ زده او را پیدا می‌کنند. براساس گزارش منابع محلی "کت فرهاد بر روی جسد آزاد برادرش بوده و جسد خودش در انتهای مسیر یافت شد. مسافت کمی مانده بود تا به جاده و شهر مریوان برسد، گویا فرهاد به دنبال کمک به آنجا رفته بود."

تصویر دردناکی از پیکر یخ زده فرهاد، با مشت‌های گره کرده منتشر شده است. تراژدی فرهاد بازتاب وسیعی در افکار عمومی داشته است.

بدون هیچ تردیدی، مرگ فرهاد و آزاد، دردی است روی دردهای مردمی که نان ندارند.

سی‌ام آذرماه؛ پیکر فرهاد و آزاد با حضور صد‌ها نفر در مریوان تشییع شد. عده‌ای از حاضران در تشییع جنازه به نشانه اینکه برادران خسروی در راه یافتن لقمه‌ای نان درگذشتند، تکه‌های نان در دست داشتند.

تصویر دردناک پیکر یخ زده فرهاد، با مشت‌های گره کرده در شبکه‌های اجتماعی پیام‌های همدردی زیادی در رابطه با مرگ دلخراش فرهاد خسروی و برادرش منتشر کرد. فعالان رسانه‌ای از وضعیت موجود در کردستان به شدت انتقاد کردند. و در کنار تمام انتقادات، اما موجی از ناامیدی از نادیده گرفتن وضعیت نابسمان اقتصادی این منطقه که هیچ امیدی هم به حل مسئله کولبری در مناطق مرزی ندارند، گسترده شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز